Het toonaangevende automerk Polestar geeft kunstliefhebbers de kans om zijn Halo Car te betalen met kunst. ‘De wagen is met de hand gemaakt en heel tastbaar, net als een kunstwerk’, zegt Thomas Ingenlath, CEO bij Polestar.
Binnen de auto-industrie verlegt Polestar niet alleen de grenzen op vlak van design, techniek en technologie. Het Zweedse performancemerk onderscheidt zich ook met zijn eigenzinnige brand- en marketingstrategie. Dat bewijst de ongeziene Art for Art-actie die potentiële kopers de mogelijkheid geeft om de Polestar 1 (vanaf van 158.500 euro) te betalen met kunst. ‘De Polestar 1 autoreeks gaat dit jaar zijn laatste productiejaar in. Daarom onthulden we in april op de Shanghai International Automobile Industry Exhibition een speciale versie’, verduidelijkt Nils Rylén, Head of Marketing bij Polestar.
Kunst op wielen
‘De wagen is een echt kunstwerk: hij is met passie ontworpen en met de hand vervaardigd. Zijn matte en goudkleurige buitenkant, met bijpassende gouden stiksels binnenin maken hem echt uniek.’ Polestar bouwt maximaal 25 exemplaren van deze special edition. Een handvol daarvan komt samen met de andere ‘klassieke’ uitvoeringen van de Polestar 1 in aanmerking voor het Art for Art-initiatief. Wagens uit deze reeks worden weldra echte collector’s items. ‘Een gerenommeerde Canadese autojournalist omschreef dat heel mooi’, zegt Nils Rylén. ‘Over twintig jaar zal de Polestar 1 aanzien worden als dé premiumhybride die de transitie van verbrandingsmotoren naar elektrische mobiliteit mee inleidde.’
De Polestar 1 is een echt kunstwerk: hij is met passie ontworpen en met de hand vervaardigd.
Bekende kunstadviseur
Wie de wagen met kunst wil kopen, kan afbeeldingen en informatie van zijn of haar stukken online aanbieden. Zowel schilderijen, beeldhouwwerken, foto’s als installaties worden in overweging genomen. De gerespecteerde kunstadviseur Theodor Dalenson (bestuurslid geweest bij onder meer het Moderna Museet in Stockholm, en Guggenheim Museum and Foundation, nvdr) zal samen met Polestar de aangeboden kunstwerken beoordelen.
Doorheen de geschiedenis vonden heel wat belangrijke kunsttransacties plaats buiten de klassieke kunstmarkt. ‘Enkele eeuwen verliep de kunsthandel vooral tussen kunstenaars en beschermheren’, weet Theodor Dalenson te vertellen. ‘Schilders als Picasso ruilden schetsen voor restaurantmaaltijden.’ Het initiatief van Polestar is een natuurlijk verlengstuk van de traditie om kunst als betaalmiddel te gebruiken voor de aankoop van kostbaarheden, klinkt het.
Gerenommeerde veilinghuizen
Als de kunstwerken relevant worden geacht, ontvangen ze een externe taxatie van Sotheby's of Philips: de twee grootste veilinghuizen ter wereld. ‘Het is de bedoeling om de kunst vervolgens te verkopen via die veilinghuizen of via handelaren die de kunstenaars vertegenwoordigen’, vertelt Nils Rylén. De veilinghuizen opereren daarbij volledig onafhankelijk. ‘Ze hanteren dezelfde procedures als bij andere transacties. Ze controleren de waarde van de kunstwerken en ook de authenticiteit ervan.’
Ik hou van het idee om kunstenaars en verzamelaars een Polestar 1 met kunst te laten kopen.
‘De veilinghuizen stappen mee in dit verhaal omdat ze de actie van Polestar ‘boeiend’ en ‘grensverleggend’ vinden’, zegt Nils Rylén. Een wereldprimeur zeg maar. ‘Ik hou van het idee om kunstenaars en verzamelaars een Polestar 1 met kunst te laten kopen’, besluit Thomas Ingenlath, CEO bij Polestar. ‘De wagen is met de hand gemaakt, kostbaar en tastbaar, net als een kunstwerk. We vinden dit een unieke manier om hem in de schijnwerpers te plaatsen voordat zijn productie dit najaar ten einde loopt.’
Het Art for Art-initiatief van Polestar loopt nog tot 15 augustus 2021. Inzendingen verlopen via polestar.com/art/