Lange tijd was de wagen de boosdoener voor onze klimaatproblematiek. Vandaag maakt koning auto deel uit van de oplossing. In zijn elektrische vorm weliswaar. Over vijf jaar zullen ondernemingen en zelfstandigen alleen nog wagens die geen broeikasgassen uitstoten 100 procent fiscaal kunnen aftrekken. Elektrische wagens staan daarmee aan de vooravond van hun grote doorbraak. ‘Bedrijven maken zich massaal klaar voor een groene golf.’
Het is 5 na 12 voor ons klimaat. De beslissing van de overheid om vanaf 2026 alleen elektrische bedrijfswagens fiscaal aftrekbaar te maken, is dan ook welgekomen. De aftrekbaarheid van auto’s met verbrandingsmotor bedraagt in 2025 nog 75 procent. In 2026 wordt dat 50 procent en vanaf 2028 nul procent. ‘Elke zelfrespecterende onderneming zet al lang in op het verlagen van zijn ecologische voetafdruk’, zegt Lies Eeckman, Managing Director bij Polestar Belgium. ‘Het nieuwe beleid laat hen nu ook toe om hun wagenpark hiervoor in te zetten. En dat is slim bekeken, want hiermee kun je snel en efficiënt een grote impact creëren.‘
Onze bedrijfswagencultuur is een zegen om snel te kunnen evolueren naar groene mobiliteit.
Bedrijfswagen als motor voor innovatie en verandering
‘Dankzij de unieke bedrijfswagencultuur in België, kunnen we snel schakelen en de overgang naar groene mobiliteit accelereren’, zegt Lies Eeckman. Een leasingcontract heeft een gemiddelde looptijd van vier tot vijf jaar. Dat laat toe om snel te vernieuwen en te vergroenen. ‘Bedrijven moeten niet langer overtuigd worden van de voordelen van elektrisch rijden, die fase zijn we al lang voorbij’, merkt Johan Portier, Managing Director bij LeasePlan, gespecialiseerd in kostenefficiënte oplossingen voor wagenparkbeheerders, kmo’s, ondernemers en particulieren. ‘Ondernemingen maken dit jaar vooral concrete voertuig- en laadinfrastructuurkeuzes. Al zijn er uiteraard wel bedrijven die voorop lopen op vlak van een duurzame mobiliteit.’
TCO is de nieuwe aankoopprijs
Vaak wordt er gekozen voor een hybride wagen, als tussenstap, omdat een volledig elektrische wagen te gedurfd aanvoelt, en er nog een aantal vooroordelen rond EV’s circuleren. Dat ze duur zijn bijvoorbeeld. Het klopt dat elektrische wagens voorlopig nog iets duurder zijn in aankoop dan hybrides of auto’s met verbrandingsmotor. Maar bij elektrische wagens moeten bedrijven kijken naar de totale kosten voor het gebruik van de auto gedurende de volledige gebruikscyclus (TCO): waaronder taksen, onderhoud, verzekeringen en laadbeurten. ‘De Total Cost of Ownership is bij elektrische wagens vaak voordeliger dan bij vergelijkbare hybrides of modellen met brandstofmotor’, weet Lies Eeckman. ‘Ze zijn voordeliger in verbruik en ze hebben veel minder onderhoud nodig.’
Range anxiety in België is een non-discussie.
“Een Polestar 2 kun je al leasen vanaf 499 euro per maand”, zegt Lies Eeckman. “Bovendien moeten bedrijven zich geen zorgen maken over hoe ze hun laadinfrastructuur, laadkosten en terugbetalingen georganiseerd krijgen, wanneer ze samenwerken met een leasingmaatschappij’, onderstreept Johan Portier.
Range anxiety zijn non-discussies
Range anxiety is een ander argument dat soms wordt bovengehaald. Onterecht volgens Lies Eeckman: ‘De Polestar 2 heeft een rijbereik tot 540 kilometer (WLTP) op één batterijlading. Zelfs medewerkers die veel kilometers afleggen zullen de batterij op één werkdag zelden leeg rijden.’ In een land als België is range anxiety een non-discussie, klinkt het. LeasePlan biedt onder meer omwille van die reden sinds dag één de wagen niet alleen aan klanten aan, maar stelt ook dertig Polestars ter beschikking aan het eigen personeel. ‘Dit illustreert dat je met een Polestar 2 geen compromissen hoeft te sluiten. Eenmaal consumenten dit beseffen, verdwijnen de drempels’, zegt Lies Eeckman.
De toekomst start vandaag
Hoe onze mobiliteit er over enkele jaren uitziet? Volgens Lies Eeckman wordt elektrisch rijden de norm. ‘Zowel bedrijven als particulieren zullen EV de komende jaren omarmen. Het feit dat elektrische wagens voor veel bedrijven een cruciale hefboom zijn om hun CO2-voetafdruk mee te verkleinen, de verbruikskost tot 39 procent lager ligt, gekoppeld aan fiscale voordelen, zal die trend naar een duurzamere mobiliteit nog verder versnellen.’
Dat beaamt ook Johan Portier. ‘Elektrisch rijden is de toekomst. De komende jaren zullen we een opmerkelijke populariteitsgolf op dat vlak meemaken. Ook wat er met elektrische wagens na hun leasingperiode gebeurt, zullen we moeten herbekijken. Want elektrische auto’s kunnen gedurende hun levenscyclus makkelijk tot één miljoen kilometer rijden.’