Horizon Group-topman David Geerts vond met de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV een gedroomde financier voor de overname van Aanbieders.be. ‘De gesprekken gingen eerst over onze business en pas later over de financiële en juridische voorwaarden.’
‘Wij willen mensen helpen te besparen’, legt CEO David Geerts de missie uit van Horizon Group, dat met de overname van Aanbieders.be een derde merk toevoegt aan zijn portefeuille waar ook Hypotheek.winkel en Verzekeringen.be deel van uit maken.
Concreet helpt Horizon Group consumenten om juiste beslissingen te nemen wanneer ze een hypotheek willen aangaan, een verzekering willen afsluiten of plannen om een contract voor energie of telecomdiensten te ondertekenen. ‘Ons doel is een groep te vormen die een brede service aan klanten biedt, een marktplaats voor diensten’, duidt Geerts het opzet.
Wie een hypotheek sluit, heeft ook een verzekering en energie nodig. De synergieën tussen verschillende diensten leidt tot positieve financiële resultaten.
De diensten van Hypotheekwinkel, Verzekeringen.be en Aanbieders.be zijn vergelijkbaar, maar dan telkens voor andere sectoren. ‘Bij alle drie onze merken is het de bedoeling klanten bij te staan bij het maken van keuzes met onafhankelijk en neutraal advies door hen de kans te bieden offertes te vergelijken, door hen te adviseren, te ontzorgen en te bemiddelen.’
Goede service
Ook het doelpubliek is telkens hetzelfde. ‘We mikken op elke consument die goed geïnformeerd wil zijn en ontzorgd wil worden, die transparant wil vergelijken en wil besparen, want wij zijn overtuigd dat vergelijken loont’, aldus Geerts.
In het buitenland zijn vergelijkbare diensten veel meer ingeburgerd. Geerts stelde vast dat België op dat vlak wat achter was gebleven. ‘Er zijn natuurlijk sites waar je hypotheken, verzekeringen of energieprijzen kan vergelijken, maar daarna word je gewoon doorgestuurd of moet je jouw gegevens achterlaten. Onze ambitie is klanten service te bieden en het proces volledig in handen te nemen. Wij gaan bijvoorbeeld bemiddelen bij de bank over een lening of begeleiden mensen bij het sluiten van een energiecontract.’
Onze ambitie is klanten service te bieden. Wij gaan bemiddelen bij de bank over een lening of begeleiden mensen bij het sluiten van een energiecontract.
Geerts gelooft sterk dat mensen die service kunnen smaken. ‘De prijs van een dienst is belangrijk en dat zal de komende jaren mogelijks nog toenemen. Maar daarnaast willen mensen ook een goede dienstverlening. Ze willen bijvoorbeeld gemakkelijk van energieleverancier kunnen wisselen. Daarvoor zijn vlotte processen nodig. Wij willen merken uitbouwen waarop mensen kunnen vertrouwen, want vergelijken zal sowieso meer aan de orde komen.’
Hybride model
‘Het momentum zit juist voor zo’n platform’, stelt Tim Lievens, senior investeringsmanager bij de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV. ‘Door de moeilijke economische omstandigheden zijn veel mensen geneigd meer te gaan vergelijken. En veel mensen zijn gewoon geworden aan een digitale wereld.’
Wat volgens Lievens in het voordeel van Horizon Group spreekt is dat ze kiezen voor een hybride model. ‘Hypotheek.winkel heeft ook kantoren. Zo kan het de leemte opvullen die de banken achterlaten door hun kantorennet af te bouwen. Voor belangrijke beslissingen zoals leningen is persoonlijk contact nog altijd belangrijk.’
Dat is ook ervaring bij Geerts. ‘Een hypotheek volledig online afsluiten zie ik nog niet zo snel gebeuren. Ook een energiecontract afsluiten blijkt moeilijker dan gedacht, leren we nu allemaal. Wij geloven in de combinatie van meerdere kanalen. Hoe complexer, hoe meer menselijk contact klanten willen. Ik geloof dan ook in een hybride wereld waarin persoonlijke relaties belangrijk zullen blijven.’
Screening
Aan de samenwerking tussen PMV en Horizon Group ging een grondige screening vooraf. ‘Voor ons was dit een nieuwe markt’, verklaart Lievens. ‘Daarom zijn we begonnen met veel vragen te stellen. Hoe zit de markt in elkaar? Welke positie neemt Horizon Group in? Wat zijn jullie vooruitzichten? We kijken ook naar het management en de aandeelhouders. We dagen hen uit op hun visie en strategie, en gooien ze verschillende scenario’s voor de voeten.’
Horizon Group moet de lening die we hen gaven, pas na vier jaar beginnen terugbetalen. Die gratieperiode geeft het management de tijd om het businessplan te realiseren.
‘Een intens, maar zeer nuttig proces’, blikt Geerts terug. ‘Het heeft ons enorm geholpen om die verschillende scenario’s te bekijken. Een verschil met andere financiers was voor mij dat de gesprekken hoofdzakelijk over onze business gingen en veel minder over de financiële en juridische voorwaarden.’
‘Wij kijken vooral hoe robuust het financiële plaatje is, want het doel is een financiering op lange termijn. We willen weten hoeveel vertrouwen we kunnen hebben dat een krediet op die lange termijn kan worden terugbetaald’, vult Lievens aan.
Synergieën
‘Schaal is daarom belangrijk voor ons. Een grotere omvang betekent dat je de vaste kosten kan delen over een grotere basis en dat de kans groter is om winstgevend te worden. De overname van Aanbieders.be past daarin. De diensten waren perfect complementair met wat al bestond. Ook al zijn de ‘leveranciers’ van hypotheken, verzekeringen of energie verschillend, veel processen kunnen gedeeld worden. Het houdt gewoon steek. Wie een hypotheek sluit, heeft ook een verzekering en energie nodig. De synergieën tussen verschillende diensten leidt tot positieve financiële resultaten.’
Ons groeiscenario is een kapitaalintensief traject. Wat nu voorligt, is onze gedroomde financiering. Het sterkt ons in de overtuiging dat we ons plan kunnen uitvoeren.
‘We willen ons nog meer richten op het verduurzamen van woningen. Energie sluit daar mooi bij aan’, licht Geerts een tipje van de sluier over de toekomstplannen. ‘Onze impact op de verduurzaming, dat wordt onze voornaamste drijfveer. We weten dat dit ook heel belangrijk is voor PMV.’
Gratieperiode
De Vlaamse investeringsmaatschappij kan een heel arsenaal aan financieringsmiddelen bovenhalen: van kapitaalinvesteringen over achtergestelde kredieten die het eigen vermogen versterken tot waarborgen en verschillende instrumenten daartussen.
Horizon Group kreeg voor de overname van Aanbieders.be een lening op zeven jaar met gratieperiode van vier jaar. Pas na die periode moet het bedrijf de lening beginnen terugbetalen. ‘Dat geeft het management de tijd om het businessplan te realiseren’, verklaart Lievens. ‘Het is een goed voorbeeld van de flexibele financieringsinstrumenten waarover we bij PMV beschikken en die we kunnen inzetten volgens de behoefte van het bedrijf dat bij ons voor financiering aanklopt.’
‘Die flexibiliteit was enorm belangrijk voor ons’, pikt Geerts in. ‘Er wacht ons nog veel werk om de drie bedrijven verder aan elkaar te knopen. Ons groeiscenario is een kapitaalintensief traject. Daardoor hebben we een bepaalde vrijheid nodig. PMV had dat snel begrepen. Dankzij die gratieperiode moeten we onze cash niet onmiddellijk gebruiken om de lening af te betalen. Wat nu voorligt, is onze gedroomde financiering. Het sterkt ons in de overtuiging dat we ons plan kunnen uitvoeren.’