Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

PMV maakt kredietaanvragen sneller en makkelijker

Isabelle De Wit, Hoofd van de Front Office bij PMV-Standaardleningen

Bij de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV kan je nu online heel makkelijk, snel en veilig een aanvraag indienen voor een van de standaardleningen. ’Minder tijdverlies, zowel voor de ondernemer als voor ons’, zegt Isabelle De Wit, Hoofd van de Front Office bij PMV-Standaardleningen.

Jaarlijks doen 400 à 500 eenmanszaken, kleine kmo’s of zelfstandigen een beroep op de Standaardleningen van PMV. Dat zijn de Startlening (tot 100.000 euro), de Cofinanciering (tot 350.000 euro) en de Cofinanciering+ (tot 700.000 euro).

Aanvullend bij het geld van banken of andere financiers, alsook bij een eigen inbreng van de ondernemer, biedt PMV met haar standaardaanbod achtergestelde leningen aan om te starten of te groeien.

Advertentie

Niet zelden trekt zo’n lening andere financiers over de streep. Ondernemers kunnen zelf een aanvraag indienen, maar kunnen daarvoor ook een beroep doen op geselecteerde ‘aanbrengers’ van dossiers. Die aanbrengers zijn partners zoals Unizo, Voka, banken, of netwerken van business angels.

Bij starters merken we vaak dat ze een goed beeld hebben van wat ze willen doen, maar ze krijgen het niet goed uitgelegd.

Isabelle De Wit
Hoofd van de Front Office bij PMV-Standaardleningen

‘Het voordeel van de aanbrengers is dat ze onze producten en processen goed kennen. Ze weten wat mogelijk is en wat niet. Ze kunnen ondernemers goed helpen bij het samenstellen van een dossier en zijn tegelijk een klankbord. We raden altijd aan met een van hen samen te werken, zeker al je niet veel financiële achtergrond hebt. Maar het blijft een vrije keuze’, weet Isabelle De Wit.

Via een gloednieuwe online toepassing kunnen ondernemers én aanbrengers voortaan financieringsoplossingen aanvragen op een makkelijke, snelle én veilige manier.

Waarom start PMV met deze online module?

Advertentie

‘Als klantgerichte organisatie investeren wij ten eerste voortdurend in producten, diensten en processen die beantwoorden aan de behoeften van onze klanten. Een online platform of webshop is vandaag een basisservice. We hebben heel veel energie gestoken in een zo gebruiksvriendelijk mogelijk platform dat alle informatie opvraagt die nodig is om een investeringsbeslissing te kunnen nemen. Een tweede reden is data security. Nu hebben we een volledig beveiligde omgeving waarin we de uitwisseling van informatie goed kunnen organiseren.’

Wat is de grootste troef van de nieuwe aanpak?

‘De aanvrager krijgt meteen feedback. Als een dossier niet correct of volledig is, kan je het niet online doorsturen. Vroeger werd dat pas opgemerkt toen de kredietanalist het dossier ter hand nam. Dat was tijdverlies voor ons, maar vooral ook voor de ondernemer. Tegelijk zorgt de digitalisering voor het sneller verwerken van aanvragen. Als we sommige gegevens al hebben, zal de ondernemer die niet opnieuw moeten invullen.’

Of het nu om een klein of groot krediet gaat, elk dossier verdient een beoordeling door een van onze analisten.

Isabelle De Wit
Hoofd van de Front Office bij PMV-Standaardleningen

Wat was de grootste uitdaging bij de ontwikkeling van de module?

‘Een goed evenwicht vinden tussen voldoende informatie vragen, zodat onze kredietspecialisten hun analyse kunnen maken, en niet te veel vragen zodat het ondernemers niet afschrikt. Net genoeg vragen, zeg maar, maar ook niet te veel.’

Hoe zijn de reacties dusver? 

‘Heel positief. We hebben een helpdesk opgezet, maar die mensen zijn eigenlijk technisch werkloos (lacht). Dat lijkt me een goede graadmeter. Voor we live gingen hebben we veel getest. Zelfs wie niet vertrouwd was met onze dossiers kreeg een aanvraag op een uur ingevuld.’

Wie zoekt er bij jullie zoal een Standaardlening?

‘Dat is geëvolueerd. Vroeger kwamen de aanvragen meer van de bakker of de slager van om de hoek. Nu nog, maar we zien vaker ondernemers uit meer innovatieve sectoren. Vaak gaat het om jonge ondernemers die nog niet genoeg waarborgen kunnen voorleggen of nog onvoldoende omzet gerealiseerd hebben en daarom moeilijk bij een bank terecht kunnen. Hoe dan ook is een gezonde financieringsmix belangrijk voor het slagen van elk project, ook voor kmo’s en zelfstandigen. Met ons gamma aan Standaardleningen spelen we hierop in.’

Geef je idee vleugels met de Standaardleningen van PMV

Startlening: een achtergestelde lening tot maximum 100.000 euro om nieuwe en jonge bedrijven op weg te zetten.

Cofinanciering: een achtergesteld krediet tot 350.000 euro bij PMV samen met andere financiers.

Cofinanciering+: een achtergesteld krediet tot 700.000 euro bij PMV samen met andere financiers.

Vraag hier je Standaardlening aan

Naast de Standaardleningen heeft PMV met het Vriendenaandeel, de Winwinlening en waarborgen ook andere financieringsmogelijkheden. De Vlaamse investeringsmaatschappij heeft ook een financieringsaanbod op maat van ondernemingen en projecten.

Wat blijkt het moeilijkste element bij het indienen van een aanvraag?

‘Bij starters merken we vaak dat ze een goed beeld hebben van wat ze willen doen, maar ze krijgen het niet goed uitgelegd. Soms lees je twee pagina’s en weet je nog altijd niet wat ze precies doen of willen.’

Welke informatie heeft PMV nodig om een aanvraag correct te beoordelen?

‘We willen ons een duidelijk beeld vormen van een project. Dat kan enkel als we over voldoende informatie beschikken. Daarom vragen we de ondernemer om naast een businessplan en een financieel plan ook een investeringsplan op te maken. Dat geeft ons een duidelijk beeld van wat er gefinancierd wordt, en met welke middelen. Die informatie is niet alleen voor ons belangrijk, maar ook voor de ondernemer.'

Wij geven altijd feedback op een dossier, ook bij een weigering. Met die argumentatie kan men een dossier herwerken voor een tweede kans.

Isabelle De Wit
Hoofd van de Front Office bij PMV-Standaardleningen

'Het cv van de ondernemer en zijn team vinden we ook belangrijk om een dossier te beoordelen. Wij doen niet aan computergestuurde analyses en gebruiken geen artificiële intelligentie om tot een financieringsbeslissing te komen. Of het nu om een klein of groot krediet gaat, elk dossier verdient een beoordeling door een van onze analisten.’

Hoe verloopt het evaluatieproces?

‘Een kredietanalist neemt een dossier grondig door en contacteert nadien de ondernemer. Zodra de analist een volledig beeld heeft geschetst, wordt de aanvraag voorgelegd aan een kredietcomité. Dat bestaat uit meerdere personen die het dossier bespreken en een beslissing nemen.’

Wat kan een reden zijn om een lening te weigeren?

‘Er is een gezonde basis nodig, met onder andere een goede onderbouwing van de vooropgestelde omzet, marge, kostenbasis en investeringsnoden. Je kunt jezelf makkelijk rijk rekenen, maar het is belangrijk om eerlijk te zijn, ook voor jezelf. Stel je plan zo op dat het haalbaar is. Anders ben je zelf misschien de pineut.’

Wat zou u meegeven aan ondernemers die twijfelen om een aanvraag in te dienen?

‘Wij geven altijd feedback op een dossier, ook bij een weigering. Met die argumentatie kan men een dossier herwerken voor een tweede kans. En anders is het sowieso een leermoment. Ik heb al vaker mensen gehoord die ons bedanken, ook al kregen ze uiteindelijk geen lening.’

Geef je idee vleugels met de Standaardleningen van PMV

Startlening: een achtergestelde lening tot maximum 100.000 euro om nieuwe en jonge bedrijven op weg te zetten.

Cofinanciering: een achtergesteld krediet tot 350.000 euro bij PMV samen met andere financiers.

Cofinanciering+: een achtergesteld krediet tot 700.000 euro bij PMV samen met andere financiers.

Vraag hier je Standaardlening aan

Naast de Standaardleningen heeft PMV met het Vriendenaandeel, de Winwinlening en waarborgen ook andere financieringsmogelijkheden. De Vlaamse investeringsmaatschappij heeft ook een financieringsaanbod op maat van ondernemingen en projecten.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.