Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

PMV helpt kasteeldomein Wolvenbos aan een nieuw leven

Chiela Moens, investeringsmanager bij PMV en Valerie Christiaen, onderneemster en initiatiefneemster Wolvenbos

Met een hypothecaire lening bij PMV kon onderneemster Valerie Christiaen haar droom realiseren en een stuk erfgoed nieuw leven in blazen. Ze toverde het kasteeldomein Wolvenbos om tot een unieke eventlocatie. Dat was geen evident parcours, maar elke ondernemer met een goed plan moet financiering kunnen vinden, klinkt het bij PMV.

‘Hier op het domein staan 16 bunkers en een aantal veteranenbomen die beide wereldoorlogen hebben overleefd’, vertelt Valerie Christiaen trots over de erfgoedwaarde van domein Wolvenbos in Kapellen. De paradepaardjes zijn de secret garden en natuurlijk het kasteel, dat gerenoveerd is tot een eventlocatie voor groepen tot 150 personen. Buiten zijn er tot 1.000 genodigden te ontvangen.

‘Mijn vader houdt van kastelen. Zijn toenmalige businesspartner had een cateringzaak en vond dat er een eventlocatie ontbrak ten noorden van Antwerpen. Ik was pas afgestudeerd in hotelmanagement en koesterde een droom om een oud gebouw nieuw leven te blazen. Toen hebben we de familie Kronacker leren kennen. Zij zochten een koper voor Wolvenbos, iemand die het in ere zou houden en met passie voor het domein.’

Advertentie

Beide partijen sloten een huurkoopovereenkomst, een akkoord om eerst te huren en daarna tot een definitieve verkoop over te gaan. ‘Zo konden we zien of ons concept aansloeg en enkele renovaties doen die echt noodzakelijk waren om feesten te geven’, klinkt het.

Valerie Christiaen
Valerie Christiaen

Recent is de verkoop van Wolvenbos definitief afgerond met een hypothecair krediet bij PMV. ‘Financiering vinden is nooit makkelijk. Maar hier gaat het om een groot, oud kasteel, een horecaproject en dan kwam corona er nog eens bovenop. Neen, dit was niet het makkelijkste project’, vertelt de onderneemster goedlachs.

“Kom maar terug na covid”

De eerste contacten met de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV kwamen er naar aanleiding van  de eerste renovatielening. ‘Onze samenwerking startte vijf jaar geleden. De bank heeft ons toen in contact gebracht met PMV. Toen we over de definitieve aankoop gingen onderhandelen met de banken, brak covid net uit. Alle deuren zijn toen dichtgeklapt.’

‘De situatie was heel moeilijk in te schatten en de eventsector bleef het langste gesloten. “Kom na covid nog eens terug”, kregen we te horen. Maar wij hadden een termijn afgesproken met de toenmalige eigenaars. Ze toonden begrip, maar we konden de aankoop niet blijven uitstellen. Alleen PMV is op dat moment het gesprek met ons blijven aangaan.’

Advertentie

Tijdens de covidperiode is enkel PMV in gesprek blijven gaan met ons.

Valerie Christiaen
onderneemster en initiatiefneemster Wolvenbos

‘Onze visie bij PMV is dat elke ondernemer met een goed businessplan financiering moet kunnen vinden. Daarin zijn we wat anders dan de banken’, pikt investeringsmanager Chiela Moens in.

‘In erfgoeddossiers willen we een duurzame herbestemming. Wij krijgen veel aanvragen binnen voor financiering. Voor ons is het belangrijk dat er een economisch potentieel is. Daarom kijken wij altijd heel kritisch naar de businessplannen die ons worden bezorgd; ook bij Wolvenbos was dat het geval. Bepaalde kerngetallen, bijvoorbeeld over het onderhoud van het domein, hebben we vergeleken met andere cases. Zo is het business plan zeker 15 à 20 keer over en weer gegaan.’

Chiela Moens
Chiela Moens

Project vol passie

‘Het mooie was dat Valerie en haar partners echt aan de slag gingen met onze feedback. Omgekeerd stuurden ze ook onze voorstellen bij. Zo is er een heel mooie samenwerking gegroeid. We merkten ook dat het een passioneel project was. Samen met de financiële garanties die Valerie bood, toonde dit hoe sterk zij er zelf in geloofde’, zegt Chiela Moens.

‘We hebben bijna anderhalf jaar rond de tafel gezeten’, zegt Valerie Christiaen. ‘In de zomer van 2021 leek alles weer open te zullen gaan, maar uiteindelijk bleven we toch gesloten. Toen moesten we weer alles aanpassen’, klinkt het met een zucht.

‘Het krediet en de terugbetalingsvoorwaarden zijn echt op maat van dit project opgesteld’, legt Chiela Moens uit. ‘Heel belangrijk was dat Wolvenbos uitbreidingsplannen heeft. De meeste cash die ze genereren, willen ze terug investeren. Wij hebben daarom gekeken naar wat het businessplan mogelijk maakt om af te lossen, zodat er toch genoeg ruimte over is om te groeien en een buffer op te bouwen. De oplossing was een krediet dat grotendeels wordt afgelost op het einde van de looptijd, met weinig tussentijdse terugbetalingen.’

De oplossing voor Wolvenbos was een krediet op maat dat grotendeels wordt afgelost op het einde van de looptijd.

Chiela Moens
investeringsmanager bij PMV

Het krediet van Valerie Christiaen bij PMV loopt vijf jaar. ‘Die tijd maakt het ons mogelijk om verder aan ons businessmodel te werken en een trackrecord op te bouwen. Daarna zullen we wél bij de banken terechtkunnen voor een herfinanciering, want die zullen dan met andere ogen naar het dossier kijken.’

Secret garden

Tot dan koestert de ambitieuze dertiger grootse plannen, onder meer met de secret garden van het domein, een grote ommuurde rozentuin. Daar moet in de plaats van een vervallen serre een grote verandaconstructie komen. ‘Wel in de oude stijl’, voegt ze toe. ‘Daar moeten grote feesten kunnen plaatsvinden, zodat het historisch kasteel wat gespaard blijft’.

Nu de verkoop is afgerond kan Christiaen een eerste balans opmaken van de samenwerking met PMV. ‘Het is ontzettend belangrijk dat er iemand extern meekijkt en vragen stelt bij bepaalde cijfers. Zo word je kritisch voor jezelf en kan je als ondernemer groeien. Ook vandaag krijgen we nog altijd vragen. Er blijft een commitment. Je voelt dat ze er bij PMV mee voor gaan.’

‘Natuurlijk hebben we er belang bij dat een zaak goed draait, zodat de lening kan worden terugbetaald. Maar wij gaan verder. We proberen ondernemers écht bij te staan. Voor ons stopt het niet bij een financiering alleen’, besluit Moens.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.