Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Slimme laadinfrastructuur geeft elektrificatie wagenpark duwtje in de rug

©Phoenix Contact

Bedrijven schakelen steeds massaler over op een elektrische vloot. Hun grootste uitdaging blijkt niet het financiële plaatje, maar het technische luik. ‘Slimme AI-technologie kan een beslissend duwtje in de rug geven’, weet Ludovic De Borle, Head Of Sales Energy Transitions bij Phoenix Contact.

Op een markt van 5,5 miljoen personenwagens rijden er vandaag in ons land al zowat 250.000 wagens op elektriciteit. ‘Dat aandeel blijft dus nog relatief beperkt, zeker op de particuliere markt’, bevestigt Ludovic De Borle.

‘Maar het gaat nu wel razendsnel. Vorig jaar registreerden we voor het hele jaar zowat 100.000 nieuwe “elektrische” inschrijvingen, dit jaar bereiken we dat aantal al tegen de zomer. We zitten in een exponentiële curve.’

Advertentie

Toch hoort bij die mooie groeicijfers nog een stevige kanttekening: voorlopig maken vooral bedrijven de omschakeling, en daar is het gemiddelde prijskaartje van de elektrische wagen niet vreemd aan.

‘Maar zodra die auto’s een eerste levenscyclus achter de rug hebben als bedrijfswagen, ontstaat er een bijzonder grote tweedehandsmarkt met betaalbare elektrische wagens voor particulieren’, verwacht De Borle. ‘Hét grote voordeel van een elektrische wagen is immers de veel langere levensduur. De gemiddelde slijtage en onderhoudskosten liggen veel lager dan bij een gewone thermische auto.’

Terugverdientijd

Bedrijven hebben dus de sleutel tot de brede elektrificatie in handen. Voor hen is de aankoopprijs doorgaans niet het grootste struikelblok. Want het fiscale plaatje voor elektrische wagens oogt op wat langere termijn significant aantrekkelijker dan dat van een wagen met verbrandingsmotor. Wat is dan wel een stevige uitdaging? Het energievraagstuk op de eigen bedrijfssite.

Het is niet nodig dat alle werknemers om 9u ’s ochtends op vol vermogen beginnen te laden.

Ludovic De Borle
Head Of Sales Energy Transitions bij Phoenix Contact

De Borle: ‘Vroeger moest de hr-afdeling bij de aflevering van een bedrijfswagen alleen voor een tankkaart zorgen. Maar dat ligt nu toch net iets ingewikkelder. Hoe plan je op korte termijn 50 of 100 laadpunten op je site? En is zoiets wel haalbaar met de huidige stroomaansluitingen?’

Bedrijven beseffen intussen ook dat publieke laadpunten voor hun werknemers te duur zijn, en dat de terugverdientijd van eigen laadpunten een stuk korter is. ‘Zo bieden ze medewerkers ook het comfort om de wagen tijdens de kantooruren op te laden. Nu het kantoor opnieuw aan belang gewonnen heeft, zijn thuislaadpunten ook niet langer de alleenzaligmakende oplossing. Zelf massaal investeren in eigen laadpunten ligt dus voor de hand, maar dat brengt de nodige uitdagingen mee.’

Reusachtige batterij

Volgens De Borle ontbreekt het heel wat bedrijven vooral aan expertise. Hoe zwaar moet de elektrische aansluiting worden wanneer je plots de hele bedrijfsvloot moet elektriciferen? En kan de netwerkbeheerder die plots fors stijgende vraag wel aan?

Advertentie

‘Het komt er dus voornamelijk op aan om op piekmomenten het laden te vermijden’, zegt hij. ‘Het is niet nodig dat alle werknemers om 9u ’s ochtends op vol vermogen beginnen te laden. Tegelijk biedt die groeiende elektrische vloot een bedrijf ook heel wat kansen: het gaat eigenlijk om een reusachtige batterij die zeer flexibel kan worden ingezet.’

De oplossing voor al die uitdagingen? Een slimme en breed geconnecteerde laadinfrastructuur, die zowel kan communiceren op het niveau van de lokale productie als naar de netbeheerders.

‘De meest recente elektrische wagens hebben al een bereik van 400 kilometer, een afstand die haast niemand dagelijks aflegt. Dat impliceert dat elke dag opladen tot een bereik van 400 kilometer eerder een uitzondering zal zijn. Daardoor hoef je niet elke dag alle wagens 8 uur lang vol vermogen te geven, en geeft dit tijd om de nodige energie te laden op meer gunstige momenten doorheen de werkdag.

Op basis van AI ontwikkelde Phoenix Contact ‘slimme bouwblokjes’ die de elektriciteit op het juiste moment naar elke auto kunnen brengen, in functie van de individuele gebruikersprofielen. Een extra troef van die software is ook dat ze volledig merkonafhankelijk is, en dus perfect in elk type laadpaal kan worden ingebouwd – dus ook in al wat oudere systemen.

‘Met deze technologie helpen we energie te spreiden en te delen. Daardoor kunnen elektrische wagens op termijn ook een sleutelrol spelen in de bredere energietransitie. Net door de laadmomenten van hun elektrische wagens optimaal te spreiden over de hele dag bieden we onze klanten ook flink wat financieel voordeel. Op de koop toe ontlasten we het stroomnet op piekmomenten en kunnen zonne-investeringen beter renderen.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.