Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Goede cafetariaplannen zijn persoonlijk en on demand'

Olivier Vanneste, vennoot Tax & Legal bij KPMG: ‘De vraag naar nog meer flexibiliteit zal ervoor zorgen dat cafetariaplannen het hele jaar door kunnen worden aangepast.’

In de nasleep van corona wordt zelf je loonpakket samenstellen interessanter dan ooit. Want wie heeft er een jaarabonnement op de trein nodig als je drie dagen per week van thuis uit werkt? KPMG en Partena Professional ontwikkelden met My Choice een persoonlijk en on demand cafetariaplan.

Met een paar klikken je loonpakket samenstellen. Dat is de flexibiliteit waar werknemers naar op zoek zijn: digitaal, gebruiksvriendelijk en transparant.

‘Een one-size-fits-all oplossing voor verloning is niet meer van deze tijd’, zegt Olivier Vanneste, vennoot Tax & Legal bij KPMG. ‘Vergelijk het met streamingdiensten zoals Netflix of Spotify. Ze spelen handig in op de individuele behoeften van hun klanten door middel van personalisatie en een on demand aanbod.’

Advertentie
De voordelen van My Choice

Met het cafetariaplan van My Choice biedt u uw werknemers een flexibel loonpakket op maat van hun behoeften, en in lijn met uw loonbeleid. Een win-win voor werkgever en werknemer.

Wilt u meer weten over My Choice?

 

Privé en professioneel 

Werkgevers voegen via My Choice, het cafetariaplan van KPMG en Partena Professional, elementen toe aan de verloning van werknemers: mobiliteitsoplossingen zoals een leasewagen of een fiets, opleidingen, extra polissen zoals een tandverzekering, extra vakantiedagen. Medewerkers kunnen van elk voordeel de financiële impact simuleren voordat ze een definitieve keuze maken.

Olivier Vanneste: ‘Ze kiezen de wagen of fiets die het best bij hen past. Het vrijgekomen budget kunnen ze besteden aan extra vakantiedagen of aan multimedia. De mogelijkheden zijn legio. De een wil extra tandverzorging voor zijn kinderen, de andere een elektrische wagen. Je stemt het af op je persoonlijke situatie, zowel privé als professioneel.’

Muizen en schermen 

My Choice speelt ook in op de thuiswerk-trend, die nu echt een blijver lijkt te zijn. ‘Werkgevers kunnen via het cafetariaplan ergonomische toetsenborden, muizen en extra schermen aanbieden op een budgetneutrale manier’, zegt Patrick Van Hool, directeur Business Solutions bij Partena Professional.

Advertentie
Patrick Van Hool, directeur Business Solutions bij Partena Professional
Patrick Van Hool, directeur Business Solutions bij Partena Professional

Tegelijk geeft het werknemers de mogelijkheid om bijvoorbeeld hun mobiliteit flexibeler in te vullen. Een mobiliteitsapp kan het overbodig geworden jaarabonnement voor de trein vervangen.

Minder woon-werkverkeer 

‘We zien dat de terugbetaling van woon-werkverkeer in 2020 met 16 procent gedaald is ten opzichte van 2019 omdat mensen veel minder naar kantoor kwamen. Het gebruik van het openbaar vervoer in grote steden daalde met 40 procent. Maar we zien wel dat er in 90 procent van alle onze cafetariaplannen voor een fiets of een auto gekozen wordt. Want mobiliteit blijft uiteraard erg belangrijk’, zegt Patrick Van Hool.

‘De vraag naar nog meer flexibiliteit zal ervoor zorgen dat cafetariaplannen het hele jaar door kunnen worden aangepast. Nu moeten werknemers een keer kiezen en hangen ze daar een jaar aan vast, maar dat lijkt me niet erg future-proof’, zegt Olivier Vanneste.

Werkgevers kunnen via een cafetariaplan ergonomische toetsenborden, muizen en extra schermen aanbieden op een budgetneutrale manier.

Patrick Van Hool
directeur Business Solutions bij Partena Professional

Zelf kiezen motiveert

Beide heren beklemtonen dat cafetariaplannen niet zijn uitgevonden om de werkgever minder geld te laten uitgeven. ‘Een cafetariaplan dient om werknemers te motiveren door hen zelf keuzes te laten maken over hun loonpakket, zonder dat dit meer kost of minder waard is. Dat is veel belangrijker dan de financiële optimalisatie. Het is ook een slimme manier om medewerkers te rekruteren én te houden.’

‘Ons partnership met KPMG maakt het verschil’, besluit Patrick Van Hool. ‘Onze competenties zijn complementair op het vlak van payroll, juridische en fiscale ondersteuning. KPMG onderhoudt My Choice voor ons en onze experts verfijnen het cafetariaplan voortdurend. Aangezien er vandaag nog steeds geen strikt wettelijk kader bestaat rond cafetariaplannen, doen werkgevers er overigens goed aan om zich in deze materie door experten te laten adviseren.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.