Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Beleggers willen weten wie écht duurzaam werkt. Met de bewijzen op tafel’

'Er komt nu een hele stroom informatie onze kant op die ons helpt onze groene obligaties nog beter te beoordelen' - Isobel Edwards, Investment Analyst Green Bonds

Transparantie is de laatste jaren geëvolueerd van een leuke extra tot een essentieel onderdeel van duurzaam beleggen. Bij vermogensbeheerder NN IP is het al langer een speerpunt. ‘We willen van elke ESG-score precies weten hoe die tot stand is gekomen.’

Voor wie duurzaam wil beleggen, zijn de juiste data cruciaal. Data die aangeven welke bedrijven op koers zitten om klimaatdoelen te halen bijvoorbeeld, of die tonen voor wie het menens is met diversiteit.

Vermogensbeheerder NN IP doet er alles aan om zo data van hoge kwaliteit te bekomen én die te delen met haar klanten. ‘Het is makkelijk om lippendienst te bewijzen aan de principes van verantwoord beleggen, maar zonder robuuste rapportage blijft het daar ook bij’, zegt Isobel Edwards.

Advertentie

Als investment analist bij NN IP specialiseert zij zich in groene obligaties. Die blijven de laatste jaren aan populariteit winnen, ook al komen er steeds meer duurzaamheidsproducten op de markt waaruit de verantwoorde belegger kan kiezen. ‘Bij groene obligaties weten beleggers precies naar welk project hun geld gaat, en dat spreekt hen nog steeds erg aan’, ervaart Isobel Edwards.

Als je kan praten over de hoeveelheid bespaard water, de extra capaciteit voor hernieuwbare energie, de uitgespaarde tonnen CO2, dan is de impact van je portefeuille duidelijk

Isobel Edwards
Investment Analyst Green Bonds

Om die beleggers volledige transparantie te bieden over de impact van de obligaties, kwam NN IP vorig jaar voor het eerst met een Green Bond Fund Impact Report. Steunend op uitgebreide datasets toont het rapport precies hoe goed de obligaties het doen op vlak van klimaatbescherming. ‘Het is een krachtig instrument, want als je kan praten over de hoeveelheid bespaard water, de extra capaciteit voor hernieuwbare energie, de uitgespaarde tonnen CO2, dan is de impact van je portefeuille duidelijk.’

Scores herberekenen
Het kost heel wat inspanningen om transparantie op dat niveau te kunnen aanbieden, zegt Isobel Edwards. ‘Kunnen of willen bedrijven bepaalde data niet geven, dan kloppen we aan bij derde partijen die data verzamelen, vaak commerciële bedrijven.’

‘Maar ook daarop voeren we dan een eigen screening uit. Want afhankelijk van de verstrekker kan een bedrijf een andere ESG-score (Environmental, Social, Governance) krijgen. Dus we voeren die gegevens niet zomaar in in onze databanken, maar we kijken of we akkoord kunnen gaan met de methodologie erachter. Zo niet passen we onze eigen berekeningen toe. We willen van elke score precies weten hoe die tot stand gekomen is.’

Advertentie

Het is niet de enige manier waarop NN IP naar de hoogst mogelijke transparantie streeft op vlak van duurzaamheid. Voor de fondsen is er een uitgebreide milieurapportering voor criteria als water, afval en koolstof. En in een eerste jaarlijks rapport worden de eigen strategie en het beleid rond klimaatgerelateerde risico’s en kansen uit de doeken gedaan.

Europese regelgeving helpt
Nieuwe Europese regelgeving eist meer transparantie van bedrijven, en dat helpt NN IP bij haar missie. ‘Er komt nu een hele stroom informatie onze kant op die ons helpt onze groene obligaties nog beter te beoordelen. Want sommige activiteiten zijn sowieso groen, maar bij andere hangt het af van de manier waarop die activiteit gebeurt. En dat moeten we dan wel weten.’

De voorbije jaren zag Isobel Edwards transparantie uitgroeien tot een van de belangrijkste pijlers van verantwoord beleggen. ‘Het is niet meer zomaar een leuk extraatje. Vroeger werd het al prima gevonden als een bedrijf aan ESG deed. Nu willen beleggers weten wie écht iets doet, met de bewijzen op tafel. Wie niet transparant is, kan dan in de problemen komen. Dat zet veel bedrijven tot actie aan, en dat kan onze klanten alleen maar ten goede komen.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.