Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

5 trends in verantwoord beleggen

©Getty Images

'Als je in de toekomst rendement wil halen, dan moet dat duurzaam gebeuren, anders zet je de toekomst op het spel’, zegt Adrie Heinsbroek, Chief Sustainability Officer bij NN Investment Partners. De vermogensbeheerder zet vijf trends in de schijnwerpers.

1. Klanten willen echte impact 

'Door COVID-19 concentreren onze klanten zich nog meer op de fundamentele vragen over kwaliteitsvol leven', weet Heinsbroek. Logisch dus dat de vraag naar duurzame beleggingsoplossingen met een echte impact groeit.

'Om echt impact te hebben, moet je in de diepte gaan', zegt Heinsbroek. 'Als je het gebruik van wegwerpverpakkingen een probleem vindt, beleg dan niet in bedrijven die wat minder wegwerpverpakkingen gaan gebruiken, maar in ondernemingen die innovatieve oplossingen brengen als recyclage of composteerbare verpakkingen. Bedrijven waarin je gelooft, moet je ook ondersteunen op lange termijn. De resultaten van een transformatie worden niet in één kwartaal verzilverd.’

Advertentie

Beleggers willen ook harde bewijzen van de impact van hun investeringen. ’In onze rapportages maken we die impact concreet zichtbaar en meetbaar’, zegt Heinsbroek.

2. Beleggers zien steeds meer de noodzaak van dringende klimaat- en sociale maatregelen

‘Beleggers zien dat economie en maatschappij veel nauwer samenhangen dan gedacht werd.'

Adrie Heinsbroek
Chief Sustainability Officer bij NN IP

De klimaatconferentie van de Verenigde Naties in 2021 zal het gevoel van urgentie nog vergroten. 'Beelden van een strakblauwe lucht in de beginfase van de pandemie openden de ogen van mensen voor wat er kan worden bereikt', zegt Heinsbroek. 'Regeringen komen onder druk om hun inspanningen op te voeren.’

Naarmate bedrijven overstappen naar een klimaatvriendelijker bedrijfsmodel, krijgen ze ook te maken met sociale uitdagingen op het gebied van werkzekerheid en de vaardigheidskloof. 'Vermogensbeheerders zullen steeds meer ook met het sociale aspect rekening moeten houden', zegt Heinsbroek.

3. Grensoverschrijdende samenwerking zal toenemen

NN IP zal zich meer en meer aansluiten bij andere vermogensbeheerders en bij sector overkoepelende coalities om de duurzaamheidsagenda te stimuleren door betrokkenheid en dialoog.

'Een mooi voorbeeld uit 2020 is onze ondertekening van de investeerders-verklaringen om de ontbossing in Brazilië en Indonesië een halt toe te roepen', zegt Heinsbroek. 'Of de lancering van de Taskforce Nature-related Financial Disclosures, die het belang van biodiversiteit op grote schaal verdedigt.’ 

4. Beleggers beïnvloeden bedrijven met meer instrumenten 

Vaak is het voor beleggers moeilijk om hun stem op de algemene aandeelhoudersvergadering te gebruiken om het ESG-beleid te beïnvloeden. 'Dit verandert snel', weet Heinsbroek. 'We verwachten dat bedrijven de komende jaren beleggers vaker zullen laten stemmen over hun duurzaamheidsbeleid.’

Advertentie

Vermogensbeheerders zullen ook meer inzetten op actieve dialoog en engagement  om het ESG-beleid te beïnvloeden.  'We zullen actief samenwerken met bedrijven bij de overgang naar duurzamere bedrijfsmodellen', zegt Heinsbroek. 'En we zullen de krachten bundelen met maatschappelijke organisaties om verandering door te voeren.’

5. Regelgeving zal de sector hervormen

'Als je in de toekomst rendement wil halen, dan moet dat duurzaam gebeuren, anders zet je de toekomst op het spel.’

Adrie Heinsbroek
Chief Sustainability Officer bij NN IP

Regelgevende maatregelen worden een belangrijke drijvende kracht in de sector. 'Het EU-actieplan voor duurzame financiering zal van vermogensbeheerders eisen dat ze tonen hoe ze ESG integreren en hoe hun beleggingen bijdragen aan duurzame verandering', zegt Heinsbroek.

Deze trend wordt vooral in Europa verwacht, maar zal ook gevolgen hebben op globaal niveau. Europese beleggers eisen immers meer transparantie van hun investeringen over de hele wereld. Klanten zullen er baat bij hebben omdat ze gemakkelijker beleggingen kunnen vergelijken en meer inzicht krijgen in hoe hun geld wordt besteed.

 

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.