Koffiemomenten tijdens de werkdag zijn heel belangrijk. Ze bieden inspiratie voor nieuwe ideeën in een ontspannen sfeer, en dat zowel voor klanten als medewerkers. Het effect van een heerlijke kop koffie laat zich op verschillende manieren gelden. Hier zijn er vijf:
1. Een versterkt bedrijfsimago
De koffie die een onderneming serveert, is rechtstreeks verbonden aan haar visie en marktstrategie. Klanten ervaren dat organisaties die hen een hoogwaardig kopje aanbieden waarde hechten aan details en kwaliteit. Een ideale warme welkom effent het pad voor nieuwe samenwerkingen, stelt klanten al vanaf het onthaal op hun gemak en kan de perfecte aanzet vormen voor vruchtbare of ambitieuze nieuwe partnerships.
2. Een bewijs van efficiëntie
Wanneer een bedrijf aandacht schenkt aan de manier waarop de koffie gezet wordt, en vooral het gebruiksgemak waarmee werknemers en klanten dat desgewenst zélf kunnen doen, dan bewijst het daarmee zijn efficiëntie. Een volautomatisch systeem zoals dat van Nespresso laat gebruikers met één druk op de knop een heerlijk kopje bereiden. Het capsulesysteem zorgt ervoor dat koffies beschikbaar zijn in verschillende smaken, als ristretto, espresso, lungo of americano. De intuïtieve bediening maakt van koffiezetten kinderspel.
3. Als bedrijf inzetten op duurzaamheid
Als de geserveerde koffies afkomstig zijn van duurzame landbouw met respect voor mens en milieu, dan toont een onderneming daarmee dat ze duurzaamheid belangrijk vindt. Om die duurzaamheid te kunnen realiseren werken sommige koffiemerken samen met ngo’s en andere objectieve partners. Zo bundelt Nespresso al sinds 2003 de krachten met Rainforest Alliance. Dat gebeurt via het AAA Sustainable Quality-programma, waarmee de koffiespecialist samen met landbouwers streeft naar de hoogste kwaliteit en een hoopvolle toekomst voor lokale gemeenschappen en onze planeet. De capsules van het koffiemerk zijn tevens gemaakt uit aluminium, een grondstof die honderd procent recycleerbaar is. Elke capsule die bedrijven inzamelen, krijgt een tweede leven zoals bijvoorbeeld een blikje, een fiets, een balpen of een zakmes.
4. Een boost voor de werknemerstevredenheid
Teamleden voelen zich gewaardeerd wanneer hun werkgever hen toegang biedt tot heerlijke koffie. Uit een studie van marktonderzoeksinstituut Wide Research blijkt zelfs dat wie kwaliteitsvolle koffie aangeboden krijgt, meer gemotiveerd is om het beste van zichzelf te geven op het werk.
Medewerkers voelen zich ook meer betrokken bij hun job en vinden daarom dat ze efficiënter functioneren. Een overgrote meerderheid raadt net omwille van de kwaliteitsvolle koffie zijn of haar bedrijf aan als een aangename werkplek.
5. Een bron van nieuwe ideeën en innovaties
Medewerkers krijgen vaak inspiratie en nieuwe ideeën rond de koffieautomaat. Dat loopt een stuk vlotter en doelgerichter met een lekkere koffie in een stijlvolle kop. Een plek die interactie biedt tussen collega’s verhoogt de kans op inspirerende gedachtenwissels en spontane brainstorms. En daar is zowat elk bedrijf voortdurend naar op zoek.
Ontdek vandaag nog de koffie die perfect bij uw bedrijf past.