In de Afrikaanse savanne komen alle dieren samen rond de drinkplek. De zebra ontmoet er de giraffe en de gnoe, de olifant de gazelle en de antilope. Mensen zijn vaak net als dieren: ook collega’s komen graag samen rond de drinkplek – in dit geval de koffiemachine. Kwaliteitskoffie stimuleert bij werknemers onder meer de creativiteit en de productiviteit, aldus een studie rond de Belgische koffiecultuur op kantoor.
Sommige mensen denken of beweren dat koffiepauzes voor bedrijven en hun medewerkers tijdverspilling zijn. Maar dat is een ongefundeerde fabel. Veel teamleden zullen beamen dat de beste ontmoetingen, ideeën, invalshoeken en oplossingen vaak ontstaan tijdens informele gesprekken. En die vinden op de werkvloer veelal plaats rond de koffieautomaat.
Sociaal, collegiaal en productief
Werkdagen kunnen behoorlijk hectisch zijn. Koffiepauzes zijn belangrijk om even op adem te komen en de druk van de ketel te halen. Dat gevoel wordt nu ook bevestigd door een studie uitgevoerd door het onafhankelijk strategisch marktonderzoeksinstituut Wide Research, in opdracht van Nestlé Nespresso. Daarbij werden 800 werknemers uit diverse sectoren in ons land bevraagd naar hun koffiegewoontes en de impact van koffie op onder meer hun prestaties en moraal. 88 procent van de respondenten meent dat collega's mekaar beter leren kennen gedurende koffiepauzes dan tijdens vergaderingen. Bij een koffiepauze ontstaan er meer informele gesprekken en sterkere banden, klinkt het. Daarbij krijgt 78 procent ook al eens de kans om een idee of onderwerp te bespreken met zijn of haar manager. En 83 procent van de werknemers verneemt tijdens het koffiedrinken onder collega’s soms nieuwe informatie die men anders nooit zou verkrijgen.
Negentig procent van de werknemers die kwaliteitsvolle koffie krijgen aangeboden, is meer gemotiveerd om het beste van zichzelf te geven op het werk.
Premiumwaardering
Niet alleen één of meerdere malen per dag kunnen deelnemen aan koffiepauzes vinden medewerkers belangrijk. Ook de kwaliteit van de koffie is doorslaggevend. 90 procent van de werknemers die kwaliteitsvolle koffie krijgen aangeboden, is meer gemotiveerd om het beste van zichzelf te geven op het werk. Werknemers gaan ook spontaner brainstormen, en vinden zo gepaste oplossingen. 79 procent meent dat pauzes met kwaliteitsvolle koffie de creativiteit stimuleren. De meeste werknemers (88%) die op kantoor lekkere koffie krijgen aangeboden, vinden ook dat de werkgever daarmee hun welzijn vergroot. Dankzij premiumkoffie voelen ze zich meer betrokken bij hun werk, en menen ze daarom dat ze efficiënter functioneren. Dat heeft op zijn beurt een positieve impact op het wederzijds respect het imago van de onderneming. 85 procent raadt hierdoor zijn of haar organisatie aan de buitenwereld aan als een aangename werkplek. Daarnaast vinden de meeste medewerkers (88%) het ook belangrijk om bezoekers en klanten uit waardering lekkere koffie te kunnen serveren.
Geen tijdverspilling
Tot slot meent een derde van de ondervraagden dat de aangeboden koffie veel zegt over de kwaliteit van een bedrijf. Kwaliteitsvolle koffie op kantoor is voor de werknemers zelfs zo belangrijk dat een kwart van hen een job zou weigeren als ze tijdens het sollicitatiegesprek koffie van erbarmelijke kwaliteit aangeboden zouden krijgen. Kortom: efficiënt werken zonder koffie is ondenkbaar. In tegenstelling tot wat sommigen denken, zijn koffiepauzes helemaal geen tijdverspilling; maar net waardevolle momenten die op verschillende vlakken een positieve impact hebben op medewerkers, de groepsdynamiek en de productiviteit van een bedrijf. En dat geldt dubbel voor ondernemingen die hun medewerkers kwaliteitsvolle koffie serveren.
De studie van Wide Research bewijst ook dat er een grote koffiecultuur heerst bij Belgische bedrijven. 77 procent van de werknemers drinkt minstens één koffie per dag. Dat cijfer is nog hoger in de dienstensector, waar 84 procent van de medewerkers dagelijks één kopje nuttigt. De grootste koffiedrinkers werken in de technologie- en IT-sector. Daar nipt meer dan de helft van de medewerkers elke dag minstens drie tassen.