Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Stijlvol en elektrisch, Manuport Logistics rijdt vooruitstrevend

Guy Pasmans, CEO van Manuport Logistics

De logistieke dienstverlener Manuport Logistics is een grote internationale speler in onder meer de Antwerpse haven. De dynamiek van het bedrijf weerspiegelt zich in zijn fleet, met bewuste en gevarieerde keuzes. Hybride rijden zijn ze hier al lang gewend. De next step, volledig elektrisch, wordt volop gezet. CEO Guy Pasmans licht het waarom en hoe toe.

‘We zijn een modern bedrijf en zitten in een internationale sector die razendsnel stroomt. Daar hoort een wagenpark met lef bij. Auto’s met een krachtige verschijning, waar onze mensen graag in rijden.’

Dat MINI al snel mee in het keuzepakket voor de medewerkers zat, vloeide voort uit persoonlijke ervaring. ‘Wij hebben thuis een John Cooper Works. Mijn twee dochters rijden sinds hun achttiende verjaardag met een MINI. De liefde voor het merk zit dus in de familie en breidde zich uit naar de clan van collega’s.’

Advertentie

Preventief schakelen

Manuport Logistics is volop vertrouwd met hybride rijden en gaat nu al een flinke versnelling hoger qua elektrisch rijden. ‘Als we tenders uitwerken voor grote internationale klanten, vragen die – volledig terecht – naar onze inspanningen op het vlak van sustainable development goals. Eén van onze antwoorden is een voor 90 procent elektrisch wagenpark tegen 2023. Zo blijven we ook ruim de door de overheid opgelegde overschakeling voor.’

Onze mensen krijgen binnen hun wagenbudget alle vrijheid. Iedereen is anders, dus waarom zouden we 70 zwarte of grijze auto’s bestellen?

Guy Pasmans
CEO van Manuport Logistics

Of de medewerkers daar klaar voor zijn? ‘Zeker. Het is voor hen gewoon de volgende, logische stap in ons up-to-date fleetbeleid. De MINI Electric heeft pit en is perfect voor woon-werkverkeer en een weekendje zee of Ardennen.’

Rijdende business cards

Advertentie

‘Onze mensen krijgen, elk binnen hun wagenbudget, alle vrijheid. Iedereen is anders, dus waarom zouden we 70 zwarte of grijze auto’s bestellen? Onze fleet is even eigenzinnig als ons team. Ook qua bestickering. De kleuren worden afgestemd op de smaak van de bestuurder. Dat er in het groot Manuport Logistics op het dak staat en dat de rest van de carrosserie aangekleed wordt met de speelse waves van onze huisstijl, is spontaan ontstaan. Een van de collega’s wilde dat graag. Ondertussen is het een sport om om ter leukste striping te verzinnen. We bestelden ook een MINI Electric mosaert Edition. Het ontwerp, met Schotse ruiten, is van de hand van Stromae. Er worden er maar 400 gemaakt.’

Je kan niet aan mensen vragen om de switch naar elektrisch te maken zonder deftige ondersteuning.

Guy Pasmans
CEO van Manuport Logistics

Vlot faciliteren is een must

‘Je kan niet aan mensen vragen om de switch naar elektrisch te maken zonder deftige ondersteuning. Onze twee pioniers, Marketing & Communication manager Wietse Aerden en Teamleader Aldo De Clerq, kennen de weg al en kunnen interne vragen beantwoorden. Daarnaast staat Alphabet, de trouwe mobility solutions partner van ons moederbedrijf Euroports Group en dus ook van ons, klaar om te begeleiden. Onze parking is nu al voorzien van 22 laadpalen. Bij elke medewerker wordt in de nabije toekomst thuis een laadinstallatie voorzien, als het bouwjaar van het huis dat tenminste toelaat. Sowieso krijgt iedereen een laadkaart die indien nodig onderweg op openbare laadpunten kan worden gebruikt.’

Dat het leasen van elektrische wagens fiscaal aftrekbaar is en van de medewerkers maar een minimale CO2-bijdrage vraagt, is een stevig voordeel. Manuport Logistics investeert ook volop in leasefietsen.

Guy Pasmans, CEO van Manuport Logistics
Guy Pasmans, CEO van Manuport Logistics

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.