Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hippe, compacte bedrijfswagens als visitekaartje

Olivier François, Manager Marketing & Business Development van Alphabet en Tom Vermeylen, COO van ZEB

Bij modeketen ZEB werd gezocht naar veilige en fiscaal interessante bedrijfswagens met een leuke vormgeving en een lage CO₂-uitstoot. Ze kwamen al snel uit bij de up-to-date designlegende MINI. Alphabet, leverancier van mobiliteitsoplossingen, leidt die mooie match ondertussen al acht jaar in goede banen. Samen schakelen ze nu een versnelling hoger qua duurzaamheid.

Advertentie

‘We wilden de mensen van onze filialen graag een upgrade geven naar een comfortabele en veilige wagen die ook sexappeal en een jeugdig imago heeft. We kozen voor MINI, een van de weinige compacte iconische merken met een geslaagde remake.’ Zo vat Tom Vermeylen, COO van ZEB, samen hoe het allemaal begon.

Vandaag rijden er al een 90-tal MINI’s rond in een stijlvol ZEB-jasje, zowel de driedeurs, vijfdeurs als Clubman. ‘We laten de auto’s wrappen. Om de zoveel tijd komt er een nieuw, verrassend ontwerp bij.’

Een lage CO2-uitstoot is een belangrijke factor voor ons. MINI beantwoordt hier netjes aan.

Tom Vermeylen
COO van ZEB

Mobiliteit als marketingtool

Olivier François, Manager Marketing & Business Development van Alphabet, vult aan. ‘Deze MINI’s pasten al prima bij het jonge en dynamische imago van ZEB. Door hun aankleding werden het echte marketingtools.’

Advertentie

Hoe ZEB en Alphabet elkaar vonden? ‘We go a long way back’, herinnert Tom Vermeylen zich. ‘Vroeger werkten we met ING Car Lease. Dat werd overgenomen door Alphabet, dat op zijn beurt deel uitmaakt van de BMW-groep, net als MINI zelf. De samenwerking verloopt open en aangenaam. Toen bijvoorbeeld ZEB het lastig kreeg door de impact van COVID-19 ging Alphabet voor ons door het vuur. Daarnaast speelt de prijs sowieso een rol. Als retailer moeten we op de kleintjes letten. Om de vier jaar wacht ons een grote beslissing qua fleet. Zo zaten we enkele maanden geleden samen om een bulkbestelling te plaatsen voor 30 winkels. Zowel Alphabet als MINI zelf deden hun best voor een haalbaar voorstel.'

Olivier François, Manager Marketing & Business Development van Alphabet
Olivier François, Manager Marketing & Business Development van Alphabet

Raad en service op maat

Olivier François bevestigt het sterke partnerschap. ‘Alphabet is geen gewoon leasebedrijf, maar levert mobiliteitsoplossingen. We staan ZEB heel persoonlijk bij en komen met voorstellen op maat en de juiste service. Ook wat elektrisch rijden betreft zijn wij een ervaren en betrouwbare consultant. ZEB verwelkomt eind dit jaar vijf MINI Electrics. Wij zorgen mee voor een goede omkadering en concrete begeleiding.’

Op het vlak van duurzaamheid is ZEB niet aan zijn proefstuk toe. Groene ‘We Love Our Planet’-labels wijzen klanten de weg naar de milieuvriendelijke items in het aanbod. Tegen 2025 wil de multibrandstore niet-duurzame merken bannen.  Ook kreeg het dak van het logistieke center 8000 m² aan zonnepanelen.

Er komt heel wat kijken bij de overstap naar full electric rijden. Het goed begeleiden van een bedrijf, ook in het uitstippelen van hun vergroeningspolicy is cruciaal en daar heeft Alphabet alle tools voor.

Olivier François
Manager Marketing & Business Development van Alphabet

Nu is het dus de beurt aan het wagenpark. Daarin zitten al een aantal hybrideauto’s, de volledig elektrische zijn nieuw. Tom Vermeylen kijkt ernaar uit, maar vindt het ook spannend. ‘We zijn dit al geruime tijd aan het voorbereiden. Volledig elektrisch rijden is een behoorlijke switch. We willen de voordelen en de beperkingen transparant duiden bij onze mensen en hopen dat ze nu al in dit toekomstverhaal stappen. Dat doen we door binnen het bedrijf vijf ‘proefrijders’ te laten starten in december. Zij kunnen ambassadeurs worden voor hun collega’s.’

Tom Vermeylen, COO van ZEB en Olivier François, Manager Marketing & Business Development van Alphabet
Tom Vermeylen, COO van ZEB en Olivier François, Manager Marketing & Business Development van Alphabet

Verplichte omschakeling naar elektrisch in 2026  

Binnen vijf jaar bereiken klassieke bedrijfswagens de officiële eindmeet. Alphabet, en specifiek AlphaElectric, kent de route naar duurzaamheid. ‘Daar hoort volledige ontzorging bij’, weet Olivier François. ‘Want er komt – eerlijk is eerlijk – heel wat kijken bij de overschakeling naar full electric rijden. Ook een andere mindset is nodig, alleen al door de actieradius van de auto. Wij stippelen mee de juiste strategie uit en begeleiden het hele traject. Indien gewenst, voorzien we een complete laadinfrastructuur op het bedrijfsterrein, in samenwerking met onze partner Eneco. En we hebben MINI Electric-testwagens klaarstaan voor wie ze een langere tijd wil uitproberen.’

‘Mensen stimuleren om te kiezen voor positieve verandering is stap één’, besluit Tom Vermeylen. ‘Daar werken we bij ZEB graag aan mee. Hopelijk maakt de overheid vlot een inhaalbeweging, zodat er in heel ons land op korte termijn voldoende laadinfrastructuur komt om echt comfortabel elektrisch te rijden.’

Tom Vermeylen, COO van ZEB
Tom Vermeylen, COO van ZEB

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.