Vanaf 2026 zijn alleen nog emissievrije bedrijfswagens honderd procent fiscaal aftrekbaar. Daarmee is de omschakeling naar elektrisch rijden definitief ingezet. Veel organisaties en zelfstandige ondernemers ervaren die switch echter als een uitdaging. ‘Een elektrische testwagen kan het pad effenen’, zegt EV-specialist Robrecht van den Broeck.
Door de verplichte omschakeling naar elektrische auto’s rijden klassieke bedrijfswagens binnen vijf jaar officieel over de eindmeet. Steeds meer ondernemingen beseffen dat het vandaag hoogtijd is om hun wagenpark te vergroenen. Maar hoe beginnen ze daar aan? En hoe nemen ze de onzekerheden en twijfels rond elektrisch rijden weg bij hun werknemers? De lancering van een elektrische testwagen kan een oplossing bieden.
EV-gewenningsprogramma
‘Wij introduceerden een MINI Electric in ons eigen bedrijfswagenpark’, vertelt Robrecht van den Broeck, EV-specialist bij Alphabet, gespecialiseerd in doelgerichte mobiliteitsoplossingen voor organisaties. ’Onze medewerkers konden daar enkele dagen mee op de baan om zélf te ervaren wat elektrisch rijden concreet inhoudt.’ De stille motor en snelle acceleratie bezorgde veel werknemers instant rijplezier, klinkt het.
De toekomst is elektrisch, dat staat vast.
Ook werden tijdens de testritten een aantal vooroordelen rond elektrisch rijden ontkracht. Het rijbereik van een EV blijkt de medewerkers van Alphabet alvast geen range anxiety en bijbehorende stress te bezorgen. ‘In België rijden vier bestuurders op vijf dagelijks maximaal vijftig kilometer’, vertelt Robrecht. ‘De MINI Electric is voor de meeste mensen perfect voor korte en middellange afstanden, en dus ook voor woon-werkverkeer.’
Unaniem positieve reacties bij imec
Alphabet heeft het concept met een elektrische testwagen ook ingezet bij een aantal van zijn klanten. Zo testte bijvoorbeeld imec, met wie Alphabet sinds 2018 een exclusief partnerschap heeft voor de hele vloot, de MINI Electric bij zijn werknemers. De Leuvense onderzoeks- en innovatiehub peilde na een aantal weken naar de bevindingen bij de meer dan dertig deelnemende teamleden aan het testprogramma.
Elektrisch rijden kreeg een algemene tevredenheidsscore van 4,3 op 5. De medewerkers waren vooral te spreken over het duurzaamheidsaspect (geen CO2-uitstoot, nvdr), het dynamische rijplezier en het comfortabele interieur. De meesten vonden ook dat elektrisch rijden een nieuwe rijervaring oplevert. Al moesten sommigen wel even wennen aan het regeneratief remsysteem, waarbij de wagen automatisch afremt van zodra het gaspedaal gelost wordt.
Elektrische toekomst
Medewerkers vertrouwd maken met elektrisch rijden is uiteraard slechts één onderdeel van het EV-bedrijfsverhaal. ‘Met onze AlphaElectric-dienst bieden we ondernemingen een vlotte route naar duurzaamheid’, verduidelijkt Robrecht. Daartoe lanceerde de mobiliteitsspecialist ook een online EV tool die fleet managers een eerste advies geeft op basis van een aantal essentiële vragen, onder meer rond het dagelijkse verplaatsingspatroon van de medewerkers en de laadmogelijkheden. ‘Onze recent vernieuwde merkwaarden en strategische focus benadrukken ook het belang dat we hechten aan dit aspect rond duurzaamheid en onze rol als partner en consultant voor onze klanten.’
De switch naar elektrisch rijden is een uitdaging. Een elektrische testwagen kan het pad effenen.
Met de aangekondigde fiscale regels zal een EV tussen nu en 2026 de voordeligste optie worden. ‘Een duidelijke TCO-analyse en de aftrekbaarheid van auto’s op fossiele brandstoffen die almaar verkleint en over enkele jaren zelfs verdwijnt, zijn belangrijke factoren om rekening mee te houden bij de omschakeling naar elektrisch rijden’, besluit Robrecht van den Broeck. ‘De toekomst is elektrisch, dat staat vast.’