De haven van Antwerpen is erin geslaagd om sinds de start van de coronacrisis 100 procent operationeel te blijven én te groeien. Dat huzarenstuk is het resultaat van het engagement en de expertise van de havengemeenschap en een beleid dat kort op de bal speelt.
‘Een ongeziene wending waarvan de impact moeilijk te voorspellen viel’, omschrijft Jacques Vandermeiren, CEO bij Port of Antwerp, de mokerslag die de eerste lockdown in maart 2020 uitdeelde. Toen de haven werd erkend als essentiële infrastructuur, werd een multidisciplinaire taskforce opgericht om het havenbedrijf en de betrokken partners op kruissnelheid te houden.
Cruciale goederen
‘We zaten wekelijks samen’, zegt Vandermeiren. ‘Dat stelde ons in staat om snel te schakelen.Toen de Europese grenzen voor personen gesloten werden, heeft de taskforce acties ondernomen om Green Lanes te realiseren: snelle grensovergangen voor goederenvervoer.’
Toen de Europese grenzen voor personen gesloten werden, hebben we mee voor Green Lanes gezorgd: snelle grensovergangen voor goederenvervoer.
Zo kon de haven voedingsmiddelen, farmaceutische producten en brandstoffen blijven in- en uitvoeren. En zo konden die cruciale goederen hun weg blijven vinden naar consumenten in binnen- en buitenland. ‘We hebben als havengemeenschap alles op alles heeft gezet om te blijven draaien. We konden schepen met uiteenlopende cargo uit verschillende continenten blijven ontvangen.’
De resultaten liegen er niet om. Voor 2020 kan Port of Antwerp erg goede cijfers voorleggen. ‘Al onze goederenstromen, op vloeibare bulk na, zijn er vorig jaar op vooruitgegaan. En die groei zet zich ook dit jaar door’, zegt Vandermeiren.
‘Het aantal koelcontainers groeit met 3,6 procent ten opzichte van 2020. Die containers bevatten verse producten zoals fruit, groenten, vlees en vis, farmaceutische producten en chemicaliën. De Europese consument hecht steeds meer belang aan gezonde voeding, waardoor de vraag stijgt. Maar de groei is ook het gevolg van onze sterke aanwezigheid in de vaargebieden van Latijns-Amerika, Afrika, de Verenigde Staten, China en Singapore.’
Energietransitie
De crisis heeft Port of Antwerp nog meer het belang van een duurzame haventransitie doen inzien. ‘Om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, zullen we nog meer inzetten op partnerships. Zo ontstaan er sectorbrede innovaties, vergroeningsprojecten en maken we samen werk van de energietransitie’, zegt Vandermeiren.
Ook tijdens de coronacrisis focuste Port of Antwerp op de digitale transitie. Zo was er de samenwerking met technologiebedrijf Rombit om covid-besmettingen op de werkvloer te voorkomen. Via de Romware Covid Radius, een slimme digitale armband, werden social distancing en contactopvolging bij werknemers verzekerd. ‘Covid heeft ons toekomstbestendiger dan ooit gemaakt’, vat Vandermeiren samen. ‘De uitdagingen zijn er niet minder op geworden voor de toekomst, maar wij zijn absoluut klaar voor morgen.’