Brusselse jongeren een stem geven in het medialandschap, dat is de opzet van de samenwerking tussen ondernemer Hassan Al Hilou (Capital vzw) en pr-bureau Bepublic Group, de organisator van Leaders Meeting Brussels. ‘Jongeren klopten bij ons aan omdat ze het beu waren dat anderen in hun naam spraken’, zegt Al Hilou.
Capital vzw kwam tot stand in volle coronaperiode en is een initiatief van ondernemer Hassan Al Hilou. Met dit project wil hij kwetsbare Brusselaars informeren en inspireren over wat ze later kunnen worden en hen financieel zelfstandig maken.
‘We noemen onszelf de Ikea van de jeugdontwikkeling’, vertelt hij. ‘We voorzien in een breed aanbod van trajecten om de talenten van jongeren te ontwikkelen. We zijn altijd op zoek naar vernieuwende projecten en naar partners met een oplossing.’
Mediatraining
Een van die projecten is de mediatraining die pr-bureau Bepublic Group dit najaar vier weken lang gaf aan Brusselse jongeren. ‘Tijdens de covidperiode werd vaak over Brussel gesproken door mensen die het Brusselse leven niet kennen’, zegt Al Hilou. ‘Veel jongeren klopten bij ons aan omdat ze het beu waren dat anderen in hun naam spraken. Dat deed ons nadenken over manieren om ook hun stem in de media te krijgen.’
Tijdens de covidperiode werd vaak over Brussel gesproken door mensen die het Brusselse leven niet kennen.
Hij ging rond de tafel zitten met Anja Peleman en Sara Vercauteren, managing directors van Bepublic Group, dat jaarlijks een honderdtal mediatrainingen geeft. ‘We doen dit voor CEO’s, politici en woordvoerders, dus waarom zouden we dit niet op maat van jongeren kunnen doen?’, zegt Peleman.
Vier dinsdagavonden maakten ze achttien jongeren wegwijs in hoe de media werken. ‘We behandelden verschillende onderwerpen: hoe kom je in de media, waaraan moet je denken bij het geven van interviews, hoe neem je constructief deel aan een debat, hoe vertel je je verhaal helder?’
Zoveel verhalen
Uit die bijeenkomsten bleek vooral dat de jongeren zich niet vertegenwoordigd voelen. Ze zien niemand zoals zij op tv of in de kranten. ‘Dat is pijnlijk om te horen’, zegt Vercauteren. ‘Ze hebben zoveel verhalen en hebben een mening over diverse thema’s, maar in de traditionele media zien en horen we die nog te weinig. We leerden hen de kneepjes van het vak om hun verhaal helder te krijgen. Met resultaat, een van de deelneemsters vertelde haar verhaal inmiddels bij Bruzz Radio.’
Anja Peleman en Sara Vercauteren zaten vaak met open mond naar de jongeren te luisteren. ‘We willen niet dat ze afhaken omdat ze zich niet vertegenwoordigd voelen. Hun stem is waardevol. Ze volgen het nieuws, maar stellen het ook in vraag. Ze zijn zich ook bewust van fake news. Met de mediatrainingen hopen we ons steentje bij te dragen en doen we een oproep aan de media om deze stemmen meer te laten horen.’
Gezicht van Brussel
‘De mediatrainingen passen perfect bij het reboot-thema van Leaders Meeting. Het is tijd om het medialandschap blijvend te vernieuwen. Deze achttien jongeren komen binnenkort op de lijst van kranten, VRT of VTM. Wil je over de Brusselse jeugd of over bepaalde thema’s spreken, dan kun je hen uitnodigen. De kans dat je een Brusselse jongere hoorde spreken over jeugdwelzijn in onze hoofdstad was tot voor kort klein’, zegt Al Hilou.
‘Mohammed, een van de deelnemers die psychiatrie heeft gestudeerd en bij UZ Brussel werkt, wil bijvoorbeeld graag zijn stem laten horen over mentale gezondheid. Voor mij zijn dit de toekomstige gezichten van Brussel. In het verleden belden ze mij altijd als het over Brussel ging. Nu kunnen deze jongeren mijn plaats innemen.’
We willen niet dat deze jongeren afhaken omdat ze zich niet vertegenwoordigd voelen. Hun stem is waardevol.
Reboot
Bepublic koos bewust voor het thema reboot. ‘Na anderhalf jaar stilstand is het tijd om opnieuw naar de toekomst te kijken: reinvent, reboost, reimagine, rethink. Laten we onszelf opnieuw uitvinden door na te denken over wat goed en minder goed verlopen is. Hoe pakken we het na de crisis aan? Gaan we terug naar de situatie van vroeger of kiezen we voor een schone lei?’, zegt Peleman.
‘Daarom hebben we voor het Leaders Meeting-event sprekers uitgenodigd die samen met ons willen nadenken over hoe we het beter kunnen doen op cultureel, sociaal en economisch vlak. Iedereen heeft dat op microschaal voor zichzelf gedaan, maar ook de maatschappij moet de toekomst anders vormgeven. We hebben veel meer touwtjes in handen dan we zelf denken. We hoeven de goede zaken niet weg te gooien, maar ik ben er zeker van dat we met z’n allen wat ambitieuzer mogen zijn’, vult Vercauteren aan.
Menstruatie-armoede
Ook Al Hilou had tijdens de covidperiode zijn reboot-moment. ‘Hoe inclusief ik als bedrijfsleider of als maatschappelijk activist ook al denk, je bent nooit inclusief genoeg. Bij mij ging het over het genderthema. Ik wil met Capital vzw de meest inclusieve hub in het Brusselse creëren, maar toen iemand me vroeg wat ik zou doen voor vrouwen die in menstruatie-armoede leven, zat ik even met de mond vol tanden.’
Een op de acht vrouwen in Vlaanderen tussen 12 en 25 jaar lijdt aan menstruatie-armoede. Dat blijkt uit een onderzoek van Caritas Vlaanderen bij 2.608 Vlaamse meisjes. 5 procent van die meisjes heeft al eens school gemist omdat ze geen menstruatieproducten kunnen kopen. ‘Daar brengen we verandering in. Bij Capital vzw zullen we die producten voorzien. We moeten inclusiever durven denken. Voor de coronaperiode was een jaarrapport met foto’s van diverse profielen voldoende, post-covid is dat niet meer het geval.’