Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Deloitte verlaagt CO₂-uitstoot met 65 procent

Mobiliteit, zakenreizen, infrastructuur en de transitie naar een duurzame organisatie via afvalbeperking en groene initiatieven. Door in te zetten op die vier pijlers schroefde Deloitte zijn CO2-uitstoot de voorbije vier jaar drastisch terug.

In 2017 bracht Deloitte de meest koolstof-intensieve domeinen van de organisatie in kaart en koppelde het daar een duurzaamheidsplan aan vast: CO2-neutraal zijn tegen 2030. Ondanks een gestage personeelsgroei – in september telde Deloitte 5.100 medewerkers – slaagde de organisatie erin om op vier jaar tijd 65 procent minder CO2 uit te stoten.

Minder kilometers

Advertentie

‘Onze medewerkers leggen veel minder kilometers af. Dat is het gevolg van thuis- en hybride werken maar ook van investeringen in multimodale mobiliteit’, zegt CEO Piet Vandendriessche. Het aantal afgelegde kilometers per medewerker daalde met 63 procent: van 24.116 kilometer in 2017 tot 8.912 kilometer in 2021.

Door onze mensen te blijven stimuleren doordachte keuzes te maken, willen we als onderneming een belangrijke rol spelen in het realiseren van de klimaatdoelstellingen.

Piet Vandendriessche
CEO Deloitte Belgium

De impact daarvan is erg groot. In 2017 was het wagenpark verantwoordelijk voor 70 procent van de koolstofafdruk van de organisatie. Vandaag kiezen medewerkers voor een andere mobiliteit.

Meer dan de helft (55%) van de werknemers combineerde dit jaar de bedrijfswagen met het openbaar vervoer en/of de fiets. 9 procent laat de bedrijfswagen zelfs volledig aan de kant staan. Een kwart van de pas afgestudeerde starters bij Deloitte kiest voor een volledig elektrische wagen. Tegen 2026 moet de bedrijfsvloot 100 procent hybride of elektrisch zijn.

Minder luchtmijlen

De reisbeperkingen als gevolg van de pandemie zorgden bij Deloitte voor een daling van maar liefst 99,6 procent van het internationale reisverkeer ten opzichte van 2017. Maar ook voor covid was de onderneming haar luchtmijlen aan het afbouwen.

Advertentie

‘En dat moet zo blijven. De komende jaren willen we onder het niveau van 2019 blijven, ongeacht de groei van onze activiteiten’, zegt Vandendriessche. ‘We hebben ons budget voor zakenreizen in 2022 gehalveerd. Dat moet helpen om tegen 2030 per medewerker 70 procent minder CO2 uit te stoten als gevolg van zakenreizen. Voor zakenreizen naar steden in buurlanden binnen een straal van 500 kilometer nemen we nooit meer het vliegtuig, maar de trein.’

Minder restafval

Deloitte slaagde er ook in om de CO₂-uitstoot van zijn gebouwen met 65 procent te reduceren. ‘We verminderden de afgelopen vier jaar onze hoeveelheid restafval met 40 procent’, zegt Vandendriessche. ‘We vervingen onder meer plastic waterflessen door herbruikbare flessen. En we voerden Docusign in om geprinte contracten te vervangen door digitale versies.’

De ambities voor de toekomst? ‘Dit verhaal is nooit af’, zegt Vandendriessche. ‘We volgen onze doelstellingen voor 2023 en 2030 van dichtbij op. We blijven de resultaten meten en houden duurzaamheid op de agenda. Door onze mensen te blijven stimuleren doordachte keuzes te maken, willen we als onderneming een belangrijke rol spelen in het realiseren van de klimaatdoelstellingen en dé uitdaging waar we als maatschappij voor staan: de opwarming van de aarde.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.