Wanneer je met Guillaume Boutin, CEO van Proximus, het thema “Reboot” aansnijdt, denkt hij meteen aan “heruitvinden”. Van zijn onderneming, maar ook van de samenleving die een digitale transformatie doormaakt na een gezondheidscrisis die haar sporen heeft nagelaten.
“Reboot”: wat betekent die term voor Proximus? ‘Een vorm van heruitvinden waar we al vóór de gezondheidscrisis mee bezig waren, maar die nu in een stroomversnelling zit. Volgens mij gaat het daarbij over twee aspecten. In de eerste plaats het heruitvinden van onze manier van werken en van onze talenten, waarbij we ons openstellen voor de voordelen van de agile werkmethodes. Daardoor kunnen we ons focussen op wat echt telt voor de klant en ons gemakkelijker aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden, terwijl onze teams maximale autonomie krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat onze medewerkers meer trots en welzijn zullen ervaren.’
‘Ten tweede willen we onze werkruimte heruitvinden en een hybride manier van werken aanmoedigen. We zien dat de essentiële fysieke contacten op de werkvloer worden aangevuld met de digitale tools die tijdens de pandemie ingeburgerd raakten. Onze kantoorruimten in de Noordwijk van Brussel zullen worden hertekend, zodat ze interpersoonlijke contacten, samenwerking en innovatie stimuleren.’
Welke nieuwe noden zijn er bij bedrijven ontstaan en hoe wilt u daarop inspelen?
‘In een tijdperk van digitale versnelling is de digitale transformatie zowel een noodzaak als een opportuniteit geworden. We bieden een hypergeconnecteerde infrastructuur aan die het explosief toegenomen dataverkeer aankan. Tegelijk geeft dit ondernemingen uit verschillende sectoren ook de kans om te innoveren en zich voor te bereiden op de samenleving van morgen.’
Om echt een impact te hebben, moeten we verder kijken dan onze eigen activiteiten. We willen ook nagaan hoe andere actoren, inclusief onze klanten, hun milieu-impact kunnen terugdringen dankzij onze netwerken, producten en diensten. We moeten ons groeitraject heruitvinden.
‘Naast die infrastructuur komen we ook tegemoet aan de nieuwe noden en bieden we diensten aan met een toegevoegde waarde, zoals ondersteuning op het vlak van veiligheid, samenwerking, telewerk, de cloud, enzovoort. Daarnaast zetten we bij Proximus sterk in op allerlei vormen van cocreatie. We ontwikkelen 5G-applicaties samen met onze klanten, bouwen lokale ecosystemen voor ondernemingen uit rond een gemeenschappelijk doel of brengen onze stakeholders samen rond de laatste technologische evoluties, bijvoorbeeld in het kader van ons jaarlijks evenement ThinkThings.’
Proximus wil het “belangrijkste Belgische portaal worden dat de toegang beheert van de burgers tot al hun digitale diensten”. Hoe pakt u dit aan?
‘De ambitie van Proximus reikt verder dan louter connectiviteit. We willen de Belg in staat stellen om beter te leven en efficiënter te werken. We willen allemaal op een veilige en verantwoordelijke manier in een lokale digitale wereld leven. Als gevolg van de coronacrisis is die tendens nog versneld. België vertoont een fenomenaal vermogen om zich open te stellen, te ondernemen en te innoveren. Proximus heeft dat onlangs zelf bewezen door Doktr te lanceren in de gezondheidssector en Banx in de financiële dienstensector. Door nieuwe groeidomeinen te verkennen, willen we de digitale partner van alle Belgen worden in hun dagelijks leven. We beschikken hiervoor over de nodige expertise en talenten.’
Hoe past de Banx-app in die strategie?
‘We willen samenwerking en cocreatie in verschillende sectoren stimuleren en dit vertalen naar een betrouwbare en innovatieve Belgische digitale ervaring. Het strategisch partnership met Belfius is een uitstekend voorbeeld van een dergelijke cocreatie die lokaal verankerd is en waarbij elke onderneming zich op haar eigen sterke punten toelegt. Banx is een snelle, intuïtieve en gebruiksvriendelijke app die de referentie wil worden inzake bankervaring: 100 procent digitaal en duurzaam in Europa en toegankelijk voor iedereen die in België woont. Duurzaamheid staat centraal in deze app dankzij een CO2-dashboard dat gebruikers bewustmaakt van de impact van hun aankoopgedrag.’
Proximus wil tegen 2030 een circulaire onderneming zijn. Wat houdt dat precies in?
‘Bij Proximus engageren we ons voor een groen en digitaal België. Om echt een impact te hebben, moeten we verder kijken dan onze eigen activiteiten. We willen ook nagaan hoe andere actoren, inclusief onze klanten, hun milieu-impact kunnen terugdringen dankzij onze netwerken, producten en diensten. We moeten ons groeitraject heruitvinden en circulariteit past volledig in deze context. We streven ernaar om een echt circulaire onderneming te worden tegen 2030. Ik denk hierbij onder meer aan projecten als Don’t miss the Call die consumenten willen sensibiliseren voor het enorme potentieel van de miljoenen ongebruikte mobiele telefoons en tablets in onze laden. Of aan de toenemende refurbishing van gebruikte toestellen. We blijven in België continu inspanningen leveren om tegen 2025 jaarlijks meer dan 700.000 refurbished toestellen opnieuw op de markt te brengen. Dit zijn slechts twee concrete voorbeelden, maar ze zijn typerend voor onze holistische benadering die aandacht schenkt aan de principes van circulariteit en duurzaamheid doorheen de levenscyclus van onze producten: van ontwerp, over productie en gebruik, tot levenseinde.’