Terwijl bedrijven AI vroeger vooral als een technisch vraagstuk zagen, moeten ze het nu aanpakken als een organisatorische uitdaging. Dat stellen Annelies De Corte en Tania Pittoors van KPMG België.
Wie zegt dat artificiële intelligentie bedrijven (radicaal) zal veranderen, trapt een open deur in. Ook de manier waarop organisaties met artificiële intelligentie omgaan, verandert snel. ‘Vijf tot tien jaar geleden was AI nog een puur technisch vraagstuk, dat vooral werd toevertrouwd aan data scientists. Door de technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren is het echter ook een organisatorische uitdaging geworden. Nieuwe functies, rollen en processen ontstaan, en de focus verbreedt naar risico- en changemanagement, omdat AI op de een of andere manier elke medewerker in de organisatie zal beïnvloeden’, zegt Annelies De Corte, Director bij KPMG België en gespecialiseerd in data en AI-strategie.
‘Het is belangrijk om een organisatiecultuur te creëren die AI omarmt. Managers spelen hierin een sleutelrol’
AI is een organisatiebreed vraagstuk geworden dat een multidisciplinaire aanpak vereist. Dat zegt ook Tania Pittoors, Head of People & Change bij KPMG België. ‘Het is belangrijk om een organisatiecultuur te creëren die AI omarmt. Managers spelen hierin een sleutelrol. Ze moeten hun teams aanmoedigen om te experimenteren en hen vertrouwen geven. Het management moet bezorgdheden erkennen en open communiceren. Bij veel organisaties zien we dat ze wel begrijpen dat ze met AI aan de slag moeten, maar vaak niet duidelijk kunnen uitleggen waarom. Dat lijkt een klein detail, maar het is cruciaal om anderen binnen de organisatie te overtuigen om in de verandering mee te gaan.’
AI-ambassadeurs
Naast de organisatiecultuur zijn ook vaardigheden belangrijk, al worden die steeds sneller ingehaald door technologische ontwikkelingen. Pittoors: ‘Vroeger kon je langer teren op een bepaalde skill, maar nu moet je jezelf continu bijscholen. In een rapport over de jobs van de toekomst legt het World Economic Forum de klemtoon op creatief denken, technologische geletterdheid en nieuwsgierigheid.’
Om AI ook intern te integreren, lanceerde KPMG een netwerk van AI-ambassadeurs. ‘Dat zijn collega’s uit verschillende afdelingen die we hebben opgeleid in AI. Zij delen hun kennis binnen hun teams of signaleren nieuwe use cases’, zegt De Corte. ‘Deze ambassadeurs staan dichter bij hun team en maken zo abstracte concepten tastbaarder.’
‘Veel bedrijven richten zich eerst op ondersteunende functies zoals HR of finance, maar je moet ook de kern van je activiteiten onder de loep nemen’
Ga naar de kern
‘We hebben onze aanpak van changemanagement herzien, want AI is disruptiever dan andere innovaties. We kijken naar de angsten en weerstanden om bedrijven te begeleiden door de vijf fasen van verandermanagement. Het is de eerste keer dat technologie zo’n grote impact heeft op kenniswerkers, wat vaak op weerstand stuit. Meestal worden geen volledige functies geraakt, maar specifieke taken binnen een rol. Daarom is het belangrijk om je organisatiestructuur en personeelsbeleid onder de loep te nemen’, zegt Pittoors.
De Corte benadrukt dat organisaties AI-systemen ook moeten durven integreren in hun kernprocessen. ‘Veel bedrijven richten zich eerst op ondersteunende functies zoals HR of finance, maar je moet ook de kern van je activiteiten onder de loep nemen. Dat vraagt om de nodige durf, want dit gaat dikwijls gepaard met grotere risico’s.’
Neem deel aan het evenement van KPMG op 3 december 2024 en ontdek hoe artificiële intelligentie een nieuwe vorm geeft aan bedrijfsstrategieën, en hoe u uw organisatie door deze transformatie kunt leiden.