De Belgische banken staan met hun digitale toepassingen aan de wereldtop, blijkt uit een tweejaarlijks onderzoek van consultant Deloitte. Die zware investeringen in het digitale aanbod zijn ook nodig: klanten verwachten nu eenmaal dat ze meegaan in dat innovatieproces.
KBC trekt met Working Capital Solutions voluit de kaart van data en artificiële intelligentie (AI) om zijn klanten bij te staan in het beheer van hun werkkapitaal. ‘Diensten die vroeger alleen weggelegd waren voor grote spelers maken we nu toegankelijk voor alle bedrijven’, zegt Sigrid De Wever, directeur strategie en innovatie bij KBC.
‘Met Working Capital Solutions bieden we inzichten aan het hele bedrijf - van de administratie over de financiële afdeling tot het management. Want in alle geledingen van een bedrijf maken data mensen slimmer en geven ze inzichten om betere beslissingen te nemen,’ gaat Sigrid De Wever verder.
Kate
Werken met AI en datagedreven modellen past perfect in de aanpak van KBC met Kate, kort voor KBC Assistant To Ease your life. ‘Kate is er om het leven makkelijker te maken voor onze klanten en om ze te ontzorgen’, legt De Wever uit. ‘De digitale assistent is er voor retailklanten, maar ook bedrijven zullen het leren kennen.’ Dat kan via de KBC Business app. ‘Daar zal Kate bijvoorbeeld proactief een signaal geven als er iets fout loopt met een betaling of het beheer van de voorraad. Maar je zult ook zelf vragen kunnen stellen.’
Daarnaast zal Kate ook de relatiebeheerders en de Working Capital experts ondersteunen. ‘Kate zorgt niet alleen voor interactie met de klanten, het is ook het brein dat in het centrum staat van KBC als datagedreven bedrijf. Onze medewerkers worden slimmer, de dossiers beter voorbereid. Zo wordt onze expertise rond werkkapitaal toegankelijk voor al onze klanten.’
Ecosysteem
‘Iedereen was bang dat digitalisering tot eenheidsworst zou leiden. Maar we zien nu dat er net meer mogelijk is.’
Met die vergaande digitalisering wil KBC een antwoord bieden op de noden van zijn klanten. ‘Zij verwachten complete oplossingen van ons en die willen we ook aanbieden’, stelt De Wever. ‘Maar we blijven natuurlijk een bankverzekeraar. En we moeten niet alles zelf doen. Daarom maken we van ons Business Dashboard een platform waar we ook diensten van anderen aanbieden. Vergelijk het met onze KBC Mobileapp voor retailklanten, waar ook diensten van derde, niet-financiële partijen te vinden zijn.’
Volgens De Wever is zo’n ecosysteem bouwen allerminst vanzelfsprekend, maar is KBC er wel uitstekend voor geplaatst. ‘Ten eerste nemen we als financiële instelling een centrale positie in het dagelijkse leven van onze klant in. Ten tweede geloven we dat mensen vertrouwen dat we verantwoordelijk met die data zullen omgaan, meer dan grote buitenlandse techbedrijven. Wij beseffen bijvoorbeeld dat mensen zelf de controle over hun gegevens willen behouden.’
Cocreatie
‘Kate is nog maar zes maanden oud. De digitale assistent begrijpt al veel vragen, maar kan nog niet op alles een oplossing bieden. Hoe meer data, hoe slimmer Kate wordt’, aldus De Wever. Daarvoor rekent KBC ook op een proces van cocreatie met zijn klanten. ‘We gaan in gesprek met onze klanten over wat zij verwachten, bijvoorbeeld in het beheer van werkkapitaal. Zij weten het beste wat ze nodig hebben.’
Kate vervangt niet het persoonlijke contact met de bankverzekeraar. ‘Bij Working Capital Solutions leggen we net de nadruk op onze expertise. Relatiebeheerders en Working Capital experts staan klanten bij in het nemen van strategische beslissingen. Daarvoor zijn data en inzichten nodig, maar net zo belangrijk is de human touch.’ Door die combinatie zullen bedrijven oplossingen op maat krijgen. ‘Iedereen was bang dat digitalisering tot eenheidsworst zou leiden. Maar we zien nu dat er net meer mogelijk is’, besluit De Wever.
Liquiditeit maakt of kraakt je bedrijf. Je werkkapitaal optimaal beheren is daarom cruciaal. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Met deze strategische oplossingen geef je je bedrijf extra veerkracht.