Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Internationaal vermogensbeheer volgens Julius Baer: een vertrouwensrelatie over verschillende generaties heen

Rudy Defoer, Market Head Benelux en lid van het directiecomité West- en Noord-Europa en Luxemburg bij Julius Baer

Julius Baer (JB) is als toonaangevende Zwitserse vermogensbeheerder een gereputeerde speler in deze internationale sector. ‘JB legt de nadruk op dienstverlening en advies aan veeleisende particuliere cliënten’, vat Rudy Defoer, Market Head Benelux, kort van JB samen. In een interview gaat hij daar dieper op in.

Waaruit bestaan de activiteiten van Julius Baer in Luxemburg?

Advertentie

Rudy Defoer: ‘De bank, met een rijke geschiedenis sinds 1890, is vandaag aanwezig in meer dan 25 landen en op meer dan 60 locaties. Met de overname van Commerzbank in 2016 kreeg JB een Europese bankvergunning en legde zo de basis voor Bank Julius Baer Europe S.A., een Europese hub in Luxemburg. Vanuit onze hub bedienen we internationaal georiënteerde klanten in de EU, zoals ook onze Belgische klanten. Onze bedoeling is om op termijn de referentie te worden in wealth management in de Europese Unie. Daarom streven wij ernaar onze cliënten op een persoonlijke manier te adviseren en een excellente dienstverlening aan te bieden. Deze strategie heeft duidelijk gewerkt en het team verantwoordelijk voor het Belgisch clienteel is fors gegroeid de laatste jaren.’

‘Wealth management zal altijd een zaak van people business blijven, ondanks de trend naar meer digitalisatie’

Rudy Defoer
Market Head Benelux en lid van het directiecomité West- en Noord-Europa en Luxemburg bij Julius Baer

Vertel ons iets over uw klanten?

‘Onze cliënten zijn meestal particulieren, families en ondernemers met een financieel vermogen van ten minste één miljoen euro. Wij werken ook nauw samen met gespecialiseerde single- en multi-family offices. Het feit dat wij een pure vermogensbeheerder zijn met een sterk internationaal merk wordt erg gewaardeerd.’

De wereld gaat tegenwoordig zo snel. In welke mate beïnvloedt dit uw organisatie?

Advertentie

‘Ik zit al meer dan twintig jaar in deze sector, maar ik heb nog nooit zo’n snelle veranderingen meegemaakt, zowel wat betreft onze business als de behoeften van klanten. Het toenemende belang van duurzame beleggingen, ESGaspecten en de digitalisering zijn enkele van de de meest vanzelfsprekende voorbeelden.

JB volgt die trends uiteraard op de voet en doet gerichte en belangrijke investeringen zodat we onze klanten zo goed mogelijk kunnen ondersteunen, zowel digitaal als persoonlijk. Dankzij ons internationaal netwerk van specialisten in research, vermogensplanning, portefeuillebeheer en advies kunnen we een persoonlijke dienstverlening op maat bieden. Dit wordt steeds belangrijker voor onze cliënten.’

Hoe lang werkt u al bij JB en wat vindt u het leukste aan de job?

‘Ik ben een enthousiaste medewerker bij JB sinds 2018 en werk reeds sinds 1998 in Luxemburg. Het is één van de toonaangevende financiële centra in Europa met een internationaal karakter. Het is heel verrijkend om een soort sparringpartner te zijn voor de klanten, met wederzijds vertrouwen en respect, meestal over verschillende generaties heen. Hoewel Julius Baer terecht investeert in de ontwikkeling van digitale oplossingen, ben ik ervan overtuigd dat vermogensbeheer altijd people business zal blijven.’

Kerncijfers JB
  • Activa onder beheer (per april 2022): 457 miljard CHF (445 miljard EUR)
  • Werknemers (per eind 2021): 6.727

Maakt successieplanning deel uit van uw holistisch advies?

‘Natuurlijk. Het behoud van vermogen over generaties heen vereist strategisch denken op lange termijn en wordt een steeds grotere uitdaging in deze snel evoluerende wereld. Dankzij hun jarenlange ervaring hebben onze vermogensbeheerders een grondige kennis van de Belgische markt opgebouwd. Meer en meer Belgische cliënten hebben familieleden die in het buitenland verblijven. In deze context is ons wereldwijd netwerk van experts in combinatie met onze lokale aanwezigheid een belangrijke troef.’

Wat is de missie van Julius Baer, en kunt u enkele voorbeelden noemen?

‘Ons doel is ‘to create value beyond wealth’. Duurzaamheid en ESG worden belangrijker omdat cliënten steeds meer op zoek zijn naar duurzame oplossingen en een duurzamere levensstijl in het algemeen. Bij JB leeft deze cultuur ook buiten zijn vermogensbeheeraanbod. Onze langdurige Formule E-sponsoring en het werk van de JB Foundation op het gebied van ‘vermogensongelijkheid’ en ‘het zoeken naar concrete oplossingen om plastic te verminderen’ zijn maar enkele mooie voorbeelden hoe we extra waarde willen creëren.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.