Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Koploper in innovatie en creativiteit

‘Ik pleit ervoor dat de Belgische overheid Made in Italy actief ondersteunt en promoot’, Francesco Genuardi, Ambassadeur van Italië

In de nasleep van de coronacrisis is Made in Italy aan een wereldwijde comeback bezig. De Italiaanse Minister van Buitenlandse Zaken en het ITA, de overheidsinstantie die Italiaanse bedrijven ondersteunt bij hun buitenlandse handel, nemen hierin het voortouw. Een grootschalige campagne zet de Italiaanse knowhow en producten in de kijker. Wij hadden een gesprek met Francesco Genuardi, Ambassadeur van Italië in België.

Deze imagocampagne, ‘be IT’ genaamd, steekt haar ambities niet onder stoelen of banken…

Advertentie

De slogan van de campagne is inderdaad duidelijk: ‘Italië is gewoonweg buitengewoon’. Het doel is om particulieren en commerciële actoren te stimuleren om producten Made in Italy te kopen en, in het geval van bedrijven, zaken te doen met ons land. De focus ligt op de uitmuntendheid, creativiteit en innovatie van Italië – allemaal ook speerpunten van de Belgische economie. Ik pleit er daarom voor dat de Belgische overheid deze campagne actief ondersteunt en promoot.”

Hoe kan de overheid die rol spelen?

Ik geef een concreet voorbeeld. Onlangs bezocht ik het Instituut von Karman in Sint-Genesius-Rode, een onderwijs- en onderzoeksinstelling gespecialiseerd in lucht- en ruimtevaart, vloeistofdynamica en het milieu. Italië is één van de bijdragers, samen met 14 andere NAVO-landen. We bogen ons over enkele vraagstukken in verband met waterstof en de energietransitie. De Italiaanse bedrijven en overheidsinstellingen kunnen deze waardevolle kennis en inzichten gebruiken om verder te werken aan een innovatieve en groene economie.

In welke sectoren blinkt Italië uit?

Onze expertise is zeer breed en gaat van de automobielindustrie, kunst en cultuur, design en vastgoed tot mode en sieraden, voeding en wijn, lucht- en ruimtevaart en energie. Het is mijn ambitie om van Made in Italy een allesomvattend concept te maken en zo een 360° uitstraling te geven aan onze economie.

‘De focus van onze campagne ligt in lijn met de speerpunten van de Belgische economie’

Francesco Genuardi
Ambassadeur van Italië
Advertentie

Kunt u iets vertellen over de commerciële relaties tussen België en Italië?

In 2021 bereikte de bilaterale handel een recordbedrag van 40 miljard euro. Hiermee werd Italië de zesde grootste handelspartner van België. Ik deel met Thomas Dermine, Staatssecretaris voor Relance en Strategische Investeringen, de overtuiging dat we een sterk relancebeleid nodig hebben om de uitdagingen van morgen aan te gaan. We mogen niet aan de zijlijn staan als het gaat over investeringen in overheidsinfrastructuur, onderzoek en innovatie.

Waarom moet de consument kiezen voor Italiaanse producten?

Kiezen voor ‘Made in Italy’ is volmondig ‘ja’ zeggen tegen onze geschiedenis, cultuur en traditie van uitmuntendheid. Alles wat onze fabrieken en bedrijven verlaat, is gemaakt van grondstoffen van de hoogste kwaliteit en afgewerkt tot in de puntjes.

Wat zijn de grootste troeven van de economie van uw land?

Dat is ongetwijfeld de zeer brede expertise die ik net vermeldde, in combinatie met een grote nadruk op innovatie en creativiteit. Een andere troef is de weerbaarheid van onze economie. Die is namelijk minder afhankelijk van globale bevoorradingsketens dan andere Europese landen, en heeft dus ook minder te kampen met de vele bottlenecks van de laatste maanden.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.