Waar liggen bedrijven wakker van? Die vraag stelden Kristof Bossuyt en Nina de Graaf van iO aan groot deel van hun klanten. Het resultaat? Vier uitdagingen waarmee bijna elk bedrijf in Europa tegenwoordig te maken heeft.
Wanneer je als bedrijf wil begrijpen wat de uitdagingen zijn van je klanten, kan je dure rapporten bestellen of met inspirerende consultants in zee gaan. Of je kan, zoals het end-to-end agency iO onlangs deed, een grootschalig onderzoek bij je eigen klanten uitvoeren. De voorbije maanden hebben we onderzocht wat de belangrijkste zaken zijn waar ze mee worstelen’, zegt Kristof Bossuyt, Business Development Director bij iO. Samen met collega’s als Nina de Graaf identificeerde Bossuyt vier grote uitdagingen voor bedrijven en merken: relevant blijven of relevanter worden, een robuust en schaalbaar digitaal ecosysteem bouwen, toekomstbestendig blijven of worden en de groei op een slimme manier versnellen.
Relevantie vertrekt vanuit de rol die je voor jouw klanten kan hebben om vervolgens op de juiste manier met hen in interactie te gaan en zo een positieve merkervaring te creëren.
‘Veel merken hebben vandaag moeite om relevant te blijven. Kijk bijvoorbeeld naar Q8, dat voor veel mensen in hun ogen niet meer is dan louter een brandstofleverancier. Wij helpen Q8 in hun ambitie om zich te ontwikkelen tot een speler op het gebied van duurzame mobiliteit. Samen met hen gingen we na hoe het merk kan verbreden en nieuwe diensten tot bij de klant kan brengen. Zo maakt de mobiele Q8 smiles-app van het gelijknamige loyaliteitsprogramma het niet alleen gemakkelijk en veilig om aan de pomp te betalen. Nu omvat het aanbod zelfs pechhulp. Relevantie vertrekt vanuit de rol die je voor jouw klanten kan hebben om vervolgens op de juiste manier met hen in interactie te gaan en zo een positieve merkervaring te creëren’, zegt Bossuyt.
De Graaf: ‘Als je als merk weet wat je rol in de wereld is, moet je nadenken over hoe zich dat vertaalt naar waarde in de diensten en producten die je bedrijf levert. Denk daarbij niet aan wat je vandaag doet, maar aan de klant van de toekomst. De transformatie van product- naar servicebedrijven is daarin een belangrijke trend in.’
Een hybride oplossing
Wie toekomstbestendig wil zijn, moet innoveren. Bossuyt legt uit dat dat enerzijds een impact heeft op wat je extern doet, maar ook binnen je organisatie moeten de mensen mee zijn. ‘Je moet nagaan hoe je je organisatie matuurder kunt maken zodat er geen kloof tussen de binnen- en de buitenkant ontstaat. Bij DPG Media introduceerden we daarom de Digital Academy, trainingen en coaching voor mensen binnen het bedrijf. We spraken vooraf meer dan vijftig mensen in verschillende rollen om na te gaan wat de noden waren. Dat gaat heel breed, van tactische SEO-trainingen tot strategische sessies over marketingstrategieën.’
De derde grote uitdaging is het neerzetten van een robuust en schaalbaar digitaal ecosysteem. ‘We kunnen goed met de klant meedenken en hun business naar digitale tools vertalen. Zo kunnen we hun klanten op een schaalbare manier helpen. Het maakt ons niet uit welke technologie je kiest, wij kijken vooral wat het best bij je ambities en infrastructuur past’, zegt de Graaf. Het goed neerzetten van een digitaal ecosysteem is van oudsher een sterkte van iO. Het bedrijf begon in 2005 als IT-speler en kende sinds 2018 een groeiversnelling na de instap van het investeringsfonds Waterland om zich te verbreden tot end-to-end agency, die klanten helpt met zowel de communicatie als digitale transformatie. In enkele jaren tijd werden meer dan dertig bedrijven overgenomen. Zo krijgt iO de schaal om vlot op alle vragen van klanten te kunnen anticiperen.
Denk niet aan wat je vandaag doet, maar aan de klant van de toekomst. De transformatie van product- naar servicebedrijven is een belangrijke trend.
Bossuyt: ‘Klanten worstelen vaak met oude systemen. Wij gaan na hoe we bepaalde elementen kunnen vernieuwen of systemen kunnen koppelen om ze schaalbaar te maken. Je kunt veel zaken intern doen, maar je hebt altijd partners nodig om op technologisch vlak up-to-date te blijven. Hetzelfde geldt voor de marketing: als je als bedrijf dagelijks vijftig stukken content moet produceren heb je uiteraard inhouse mensen nodig. Als dat minder is, is de kans klein dat je daar toptalent voor zult aantrekken. Vaak opteren bedrijven voor een hybride oplossing met mensen ter plaatse en experten van iO.’
Een lade met een QR-code
Wanneer alles op punt staat, is het een kwestie van de groei te versnellen. Data kun je omzetten in inzichten en betere beslissingen. Campagnes, zo zegt Bossuyt, zijn voor B2B-bedrijven minstens even relevant als voor B2C-bedrijven. ‘Het blijft deels een persoonsbusiness, maar het digitale kan ondersteunen of zelfs de leiding nemen.’
Het meubelbedrijf Van Hoecke is het perfecte voorbeeld van een bedrijf dat een heuze transformatie heeft doorgaan. De Graaf: ‘Jaarlijks maken ze 800.000 unieke lades, die bij schrijnwerkers en keukenbouwers belanden. Wij ontwikkelden een digitaal platform waarop die klanten zelf kunnen bestellen, wanneer ze willen. De productie wordt daarna automatisch aangestuurd. Intussen verloopt 70 procent van de orders digitaal. Maar het stopt daar niet: op alle lades staat een QR-code, die men kan scannen om een nieuwe te bestellen als ze ooit stuk zou gaan. Samen met Van Hoecke hebben we nagedacht over de toekomst en hoe hun digitale ecosysteem daarbij kan helpen. Op die manier groeit de relevantie van het merk.’