Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Zit u binnenkort in een gerecycleerde wagen? ‘Dankzij Nordico ligt de uitstoot van onze bekleding tot 74 procent lager’

Autofabrikanten die willen verduurzamen, denken in de eerste plaats aan de motor. Volvo gaat een stap verder. René Aerts Jr., PR Manager bij Volvo Car Belux vertelt hoe niet alleen de elektrificatie van de wagens, maar ook een andere visie op grondstoffen de vergroening een boost geeft.

Om werk te maken van een duurzamere wereld is het belangrijk dat iedere sector zijn steentje bijdraagt. De autobranche, die lang achterop hinkte, is aan een inhaalmanoeuvre bezig. Dat moet ook, want met haar Green Deal legt de Europese Commissie de industrie strenge doelen op. Toch zijn er fabrikanten die nog een stap verder gaan en versneld werk maken van de verduurzaming.

'Ons doel is om tegen 2030 wereldwijd een gamma aan te bieden dat voor honderd procent uit volledig elektrische wagens bestaat. We zien bovendien dat onze klanten dat ook willen. Zo is er in Europa nu al in het algemeen meer vraag naar onze elektrische en hybride modellen dan op andere plekken. We willen dat hier tegen 2025 meer dan 80 procent van de wagens volledig elektrisch is. De laatste maanden zaten we in België al aan 40 procent. Hier speelt het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens, dat op 1 juli verandert voor plug-in hybrides, uiteraard mee. In functie van onze doelstelling lanceren we nu jaarlijks één nieuw model dat volledig elektrisch is, zoals de EX90 vorig jaar en de EX30 deze maand’, zegt Aerts.

Advertentie

Meer dan de motor

Het verduurzamen van de motor is een belangrijk aspect in de vergroening, maar Volvo heeft ook op andere vlakken ambities. Aerts: ‘Tegen 2040 willen we volledig CO2-neutraal zijn in alles wat we doen. Naast de motor kijken we bijvoorbeeld naar onze logistiek, de fabrieken en vooral de materialen die we gebruiken.’

Nu al is 15 procent van het staal dat Volvo gebruikt gerecycleerd, en dat aandeel stijgt elk jaar. ‘Wat onze ruwe materialen betreft, kunnen wij dankzij informatie die we in de blockchain bewaren telkens de volledige logistieke keten en afkomst traceren’, vervolgt Aerts. ‘Zo gebruiken we duurzaam FSC-gecertificeerd hout uit Kroatië, Estland en Finland. We vervoeren het per trein in plaats van met het vliegtuig, wat een pak duurzamer is.’

Dankzij informatie die we in de blockchain bewaren kunnen we de volledige logistieke keten en afkomst van ruwe materialen traceren.

René Aerts Jr.
PR Manager bij Volvo belux

De wagens worden steeds vaker bekleed met gerecycleerd materiaal, al legt Volvo ook daar de lat nog hoger. Het Zweedse automerk laat leer steeds meer links te liggen en vervangt het door Nordico, een zelfontwikkeld kunstleer. ‘Deze stof is gemaakt van gerecycleerd materiaal zoals PET-flessen, en biologisch materiaal van verantwoord beheerde bossen in Zweden en Finland. Het is een innovatief en technisch geavanceerd materiaal. Normaal gebruiken we in een wagen 7 à 8 vierkante meter leer, maar door die te vervangen door Nordico ligt de uitstoot voor de productie van de bekleding maar liefst 74 procent lager’, vertelt Aerts.

En dan zijn er nog de batterijen, waarvan de productie doorgaans ook een stevige ecologische impact heeft. Om die terug te dringen, kondigde Volvo vorig jaar aan dat het samen met Northvolt geavanceerde batterijcellen zal ontwikkelen in een nieuwe Zweedse fabriek met een directe route naar de grootste autofabriek van Volvo. De fabriek, die in 2025 opent, wordt aangedreven door fossielvrije energie en springt efficiënt om met hulpbronnen.

Advertentie

Volvo EX30 als visitekaartje

Een van de blikvangers in het gamma is de nieuwe Volvo EX30. De compacte SUV is het perfecte voorbeeld van een moderne wagen die voldoet aan alle eisen qua comfort. Dit gaat gepaard met een duurzaam productieproces, waaronder het gebruik van gerecycleerde materialen. ‘Het is een volledig nieuw model, met dezelfde kleine ecologische voetafdruk als alle andere Volvo’s’, zegt Aerts. ‘Wie 200.000 kilometer met deze wagen rijdt, heeft nog steeds een voetafdruk die lager ligt dan 30 ton.’

De EX30 is op veel vlakken een rolmodel: hij toont waar Volvo voor staat.

René Aerts Jr.
PR Manager bij Volvo Belux

Ook hier trekt Volvo de filosofie door dat een elektrische motor alleen niet volstaat om echt duurzaam te zijn. Aerts: ‘Ook binnenin werken we zo duurzaam mogelijk. De wagen is dermate ontworpen dat er zo weinig mogelijk materiaal nodig is. Zo is de binnenbekleding gemaakt van overschotten uit jeansfabrieken. En 17 procent van al het plastic in de wagen is gerecycleerd: het hoogste percentage ooit voor een Volvo. Voor het ontwerp van de wagen gingen we van bij de start uit van een volledig elektrisch model. De batterijen zijn bijvoorbeeld geïntegreerd in het chassis, waardoor er geen plaatsverlies is in de koffer. De EX30 is op veel vlakken een rolmodel: hij toont waar Volvo voor staat.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.