Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Volvo wil tegen 2030 alleen nog maar volledig elektrische wagens produceren’

Over vier jaar genieten alleen nog volledig elektrische bedrijfswagens van de maximale fiscale voordelen. Om tegen dan klaar te zijn, investeren Belgische bedrijven vandaag al massaal in de omslag naar elektrisch rijden. Hamza Chaaban van Volvo Car BeLux vertelt hoe de markt evolueert en hoe bedrijven de juiste keuzes kunnen maken. ‘Elektrische wagens betekenen een grote vooruitgang voor bedrijven, medewerkers én onze planeet.’

Merkt Volvo een stijgende vraag naar elektrische wagens bij bedrijven?

Hamza Chaaban (COO bij Volvo Car Belgium & Luxemburg): ‘Absoluut. De EV-markt is duidelijk aan het boomen. In onze regio had eind vorig jaar al 47 procent van alle verkochte wagens binnen ons gamma een stekker. Dat is een mix tussen plug-in hybrides en volledig elektrisch aangedreven wagens. Dit jaar is dat aandeel werkelijk geëxplodeerd. Tijdens het eerste kwartaal van 2022 had al 68 procent van alle auto’s die we in België en Luxemburg afleverden een stekker. Concreet zijn dus meer dan twee op de drie wagens die we verkopen geëlektrificeerd. Dat mag je gerust een revolutie noemen.’

En hoeveel wagens daarvan rijden honderd procent elektrisch?

Hamza Chaaban: ‘In 2021 was ongeveer vijf procent van de bestelde Volvo’s volledig elektrisch aangedreven – volledig in lijn met het algemene marktgemiddelde. Vandaag is het aandeel EV’s binnen die mix meer dan verviervoudigd, tot meer dan 21 procent. We verwachten tegen eind 2022 dat één op de vier wagens binnen onze sales volledig elektrisch zal zijn.’

Advertentie

Tijdens het eerste kwartaal van 2022 had al 70 procent van alle auto’s die we in België en Luxemburg verkochten een stekker: dat mag je een revolutie noemen.

Hamza Chaaban
COO bij Volvo Car BeLux & Luxemburg

Voorlopig nemen plug-in hybrideauto’s dus nog een groter aandeel in binnen die mix. Waarom kiezen bedrijven nog voor wagens met een verbrandingsmotor?

Hamza Chaaban: ‘Plug-in hybrideauto’s zitten vol slimme overgangstechnologieën. Je kunt ze opladen via een laadpaal of zelfs een gewoon stopcontact, én ze kunnen een flink aantal kilometers volledig elektrisch rijden. Onze XC60 Recharge plug-in hybride rijdt bijvoorbeeld tot 79 kilometer volledig elektrisch. Dat is voor de meeste woon-werkverplaatsingen meer dan voldoende. Als je weet dat Belgen gemiddeld 23 kilometer rijden naar hun bedrijf, dan geraken ze makkelijk heen en terug zonder opladen. Wie verder wil rijden, wordt bijgestaan door een zuinige brandstofmotor, die in combinatie werkt met de elektromotor van de auto.’

Jullie zien dus nog steeds een grote markt voor plug-in hybrides?

Hamza Chaaban: ‘Zeer zeker. Wij hebben het grootste plug-in hybridegamma ter wereld. Al onze automodellen – berlines, breaks, crossovers en suv’s – zijn ook als plug-in te bestellen. We merken dat deze aandrijflijn bij sommige mensen ook de ‘range anxiety’ wegneemt: ze krijgen geen laadpaalstress als ze op vakantie vertrekken, wetende dat ze nog altijd kunnen terugvallen op de verbrandingsmotor. Dit is een comfortabel ‘best of both worlds’-verhaal. Dat vertaalt zich ook in de schitterende verkoopcijfers. De XC40 is momenteel het best verkopende voertuig binnen ons gamma én binnen de huidige fleetmarkt. We hebben inmiddels al ruim 13.000 geëlektrificeerde XC40’s verkocht in België. Die wordt trouwens volledig in ons land gebouwd, in onze fabriek in Gent. En hij is zowel beschikbaar als mild hybrid en als volledig elektrisch.’

Advertentie

Welke rol spelen de fiscale regels bij de autokeuzes van bedrijven?

Hamza Chaaban: ‘Uiteraard een doorslaggevende rol. Dat was ook de bedoeling van de beleidsmakers met deze fiscale stimuli. Ze willen dat bedrijven de transitie naar elektrisch rijden inzetten, en die maatregelen missen duidelijk hun doel niet. Na juli 2023 zullen plug-in hybrides niet langer honderd procent aftrekbaar zijn. Dat speelt zeker ook mee in de wagenkeuzes die ondernemingen vandaag maken. We verwachten dan ook dat het aandeel van volledig elektrisch aangedreven wagens na midden volgend jaar nog veel forser zal stijgen.’

Een elektrische auto is slechts de helft van het verhaal: bedrijven hebben ook laadoplossingen nodig. Volgt die markt de stijgende verkoop van elektrische wagens?

.Tegen 2030 willen we alleen nog maar volledig elektrische wagens produceren: onze XC40 & C40, beide gefabriceerd in Gent, leiden die nieuwe toekomst in.

Elfi Janssens
Managing Director van Volvo Belux

Hamza Chaaban: ‘Aan onze zijde zeer zeker. Wij kunnen onze klanten ondersteunen bij de keuze en de installatie van laadpalen, zowel op bedrijfsterreinen als bij werknemers thuis. Een dertigtal snelladers van 175 (200) kW zullen beschikbaar zijn bij onze verdelers, wat ons Volvo verdeler net tot één van de grootste netwerken van publiek beschikbare snelladers zal maken in België. En uiteraard neemt ook het aantal publiek toegankelijke laadpunten toe aan supermarkten, langs snelwegen en in stadscentra. We bieden onze klanten daarvoor de Recharge-laadpas, die voordelige laadtarieven van 0,35 cent per kW garandeert.’

De stijgende vraag naar EV’s creëert in de schaduw van de verstoorde grondstof- en distributieketens - door corona en de oorlog in Oekraïne - ook bottlenecks: een nieuwe wagen leveren, duurt soms langer dan een jaar. Hoe gaat Volvo daar mee om?

Hamza Chaaban: ‘We focussen ons sinds begin dit jaar nog sterker op 100 procent elektrische wagens. Binnen onze productieprocessen geven we daar nu altijd voorrang aan. Bij een tekort aan chips, zullen EV’s bijvoorbeeld steevast als eerste gebouwd worden. Dat vertaalt zich in korte leveringstermijnen. Onze eind vorig jaar gelanceerde C40 is meteen beschikbaar. We hebben er een ruim aantal van in stock. Wie bepaalde opties of personalisaties wil, kijkt aan tegen een gemiddelde levertermijn van zes maanden. Dat is ongezien binnen de huidige markt. We hebben die auto bovendien duurzamer dan ooit ontworpen, met zetels in vegan leder. Hij wordt ook in België gebouwd: ook dát is duurzaam. Uiteindelijk wil Volvo tegen 2030 alleen nog maar volledig elektrische wagens produceren: onze C40 leidt die nieuwe toekomst in.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.