Met de nieuwe volledig elektrische Volvo EX90 die op 9 november voorgesteld werd, bewijst Volvo wederom dat het baanbrekende innovaties moeiteloos weet te rijmen met veiligheid en duurzaamheid. ‘Dit is ons eerste model dat ook bidirectioneel kan laden’, vertelt Elfi Janssens, Managing Director bij Volvo Cars Belgium.
Veiligheid is hét uitgangspunt sinds de oprichting van Volvo. De autoproducent wou veiligere auto’s introduceren in de straten van Zweden. Zo werd al in 1970 het Volvo Accident Research Team opgericht. Vandaag bezit het Zweedse merk een riante databibliotheek met ongevallengegevens gecombineerd met proefresultaten uit intensieve crashtesten – van de impact op de passagiers tot de gevolgen voor mensen buiten de wagen. ‘We gebruiken die data om de veiligste wagen ooit te bouwen, de Volvo EX90’, vertelt Elfi Janssens. ‘En die data maken we openbaar beschikbaar: ook andere autoconstructeurs kunnen ze raadplegen.’
‘Wij democratiseerden ook de veiligheidsgordel’, verduidelijkt Elfi Janssens. ‘Onze ingenieur Nils Bohlin bedacht destijds de driepuntsgordel van het V-type. We gaven het patent meteen vrij zodat ook andere merken de inzittenden van hun wagens beter konden beveiligen.’ De wagens van Volvo beschermen inzittenden vandaag optimaal bij een aanrijding, ook bij een zijdelingse impact of een koprol dankzij onder meer een stalen veiligheidskooi, energieabsorberende interieurmaterialen en airbags in het plafond.
Extra paar ogen
Dergelijke veiligheidsinnovaties lopen als een rode draad doorheen de geschiedenis van het merk. Ook de gloednieuwe Volvo EX90 bulkt ervan.
Het nieuwe model past volledig in onze ambitie om wagens te ontwikkelen die streven naar nul verkeersslachtoffers.
Sterker nog: de nieuwe full-electric SUV van Volvo leidt een nieuw tijdperk van veiligheid in. Dat past volledig in de ambities van het bedrijf om wagens te ontwikkelen die streven naar nul verkeersslachtoffers.
Zo scant het geavanceerde LiDAR-systeem van de Volvo EX90 met een combinatie van radars, camera’s en ultrasone sensoren continu het gebied voor het voertuig. Zo ontstaat er een real-time 3D-beeld van de omgeving tot 250 meter rondom de wagen, en ziet het systeem zaken die het menselijk oog moeilijker of zelfs helemaal niet kan waarnemen.
Innovatieve geautomatiseerde veiligheidssystemen
Geavanceerde veiligheidstechnologieën staan bestuurders ook bij als ze even een mindere dag hebben. ‘In de wagen zitten twee sensoren en een capacitief stuur’, vertelt Elfi Janssens. ‘Die sturen informatie door naar een algoritme, dat ook communiceert met de sensoren aan de buitenzijde van de auto. Zo detecteert het systeem wanneer mensen afgeleid of slaperig worden en weet het wanneer en hoe het moet ingrijpen.’
Gloednieuwe radars in het interieur scannen ook de volledige binnenkant van de wagen: inclusief de bagageruimte. Dat is bedoeld om te voorkomen dat kinderen – of huisdieren – onbedoeld achterblijven in de wagen. ‘Wie toch met dit scenario geconfronteerd wordt, krijgt daarvan een waarschuwing’, zegt Elfi Janssens. ‘Tevens wordt het klimaatsysteem in de auto vanzelf actief om het risico op onderkoeling of oververhitting te verminderen.’ Twintig jaar geleden ontwikkelde Volvo trouwens al een eerste inzittendendetectiesysteem met een hartslagsensor.
Duurzaamheid voorop
Elektrische wagens stoten lokaal geen CO2 uit, wat hen veel duurzamer maakt dan auto’s met een brandstofmotor. Maar dat is slechts het startpunt voor Volvo. De Volvo EX90 kenmerkt zich ook door de milieuvriendelijke designkeuzes. De wagen bevat bijna 50 kilogram gerecycleerde kunststoffen en materialen op biologische basis. Het interieur is bijvoorbeeld bekleed met Nordico, een nieuwe textielsoort die Volvo ontwikkelde. ‘Deze bestaat uit gerecycled materiaal van PET-flessen, natuurlijke grondstoffen uit de duurzame bossen in Zweden en Finland en gerecyclede kurken uit de wijnindustrie’, illustreert Elfi Janssens.
De EX90 kan bidirectioneel laden en werkt op die manier als een thuisbatterij.
Met zijn rijbereik van 600 km is de Volvo EX90 bovendien de allereerste Volvo die ook bidirectioneel laden toelaat. Dat houdt in dat de wagen niet alleen stroom kan opslaan in zijn batterij, maar die ook terug kan leveren. Zo kan de wagen ingezet worden als thuisbatterij, om een keukentoestel aan te sluiten tijdens een campingtrip, en zelfs een deel van zijn lading doorgeven aan andere compatibele EV’s. Elfi Janssens: ‘Dankzij slimme oplaadmogelijkheden in onze app kunnen mensen de Volvo EX90 tevens opladen op het moment dat het net niet overbevraagd is en de stroomprijzen lager zijn.’
2026 en later…
Tot slot benadrukt Elfi Janssens dat Belgische bedrijven vandaag al massaal in de omslag naar elektrisch rijden dienen te investeren, om klaar te zijn voor 2026. ‘Over vier jaar genieten alleen nog volledig geëlektrificeerde bedrijfswagens maximale fiscale voordelen. Wij bieden ondernemingen op dat vlak nu al heel wat keuzemogelijkheden.’
Sinds 2020 lanceert Volvo één nieuw puur elektrisch model per jaar. ‘Elektrische wagens realiseren een grote vooruitgang voor bedrijven, medewerkers én onze planeet’, klinkt het. ‘Die visie past helemaal binnen onze bedrijfsdoelstelling om tegen 2040 volledig CO2-neutraal te zijn.’