Tankstations ondergaan de komende jaren een transformatie door de omschakeling naar elektrisch rijden. De aangekondigde joint-venture van TotalEnergies met de Canadese supermarktleider Alimentation Couche-Tard versnelt die transformatie. ‘Van stroomproductie tot slimme laadpunten: in élke schakel van de EV-keten spelen we een sleutelrol’, zegt Directeur Charging Solutions Stefaan De Ganck.
Welke strategie schuilt er achter de joint venture van TotalEnergies (40%) en Couche-Tard (60%) voor de exploitatie en transformatie van de 619 tankstations in België en Luxemburg?
Stefaan De Ganck (Directeur Charging Solution bij TotalEnergies): ‘Wij evolueren al enkele jaren van een petroleumbedrijf naar een multi-energiebedrijf. Het is onze ambitie om, samen met de samenleving, koolstofneutraliteit te bereiken tegen 2050. De verkoop en omvorming van onze tankstations passen perfect binnen dat traject. Door het stijgende aandeel elektrische wagens zullen tankstations de komende jaren steeds minder traditionele brandstoffen verkopen. Ze zullen steeds meer de rol van retailhubs vervullen: met diverse shop-, eet- en drinkmogelijkheden. Daar ligt onze corebusiness niet. Daarom is een samenwerking met supermarktspecialist Alimentation Couche-Tard een logische volgende stap.’
Biedt deze aanpak meer ruimte voor de uitbouw van het EV Charge-netwerk van TotalEnergies?
Stefaan De Ganck: ‘Absoluut. Die strategie geeft ons de mogelijkheid om extra stappen te zetten binnen de energietransitie: zowel op het vlak van oplossingen voor zonnestroom, windenergie als elektromobiliteit. Bij dat laatste segment horen uiteraard laadoplossingen. Daar maken we al volop werk van. Wij zijn vandaag een van de belangrijkste spelers op de Belgische markt wat betreft laadinfrastructuur voor B2B-klanten. Dat komt omdat we steeds sterker actief zijn binnen de volledige waardeketen van elektromobiliteit.’
Hoe vertaalt zich dat concreet naar jullie marktaanbod?
Stefaan De Ganck: ‘Dat begint met de productie en de verkoop van onze eigen groene elektriciteit. Die is grotendeels afkomstig van windmolenparken. We leveren ze via de best passende laadinfrastructuur bij onze klanten; we ontwikkelen ook zelf AC-laadpaaltechnologie en hebben oplossingen rond slim laden en energiemanagement -. Dat doen we bij bedrijven, bij medewerkers thuis, on the road maar eveneens via snelladers die we op strategische plaatsen installeren. We bieden klanten ook toegang tot meer dan 350.000 laadpunten in Europa via onze energiepas, waar ze ook tolwegen en parkeersessies mee kunnen betalen. Die energiepas is een grote troef voor fleetmanagers en bedrijven: zij kunnen hun onkosten voor mobiliteit makkelijk beheren via één systeem.’
Wat met de servicestations van TotalEnergies die een make-over krijgen, welke rol spelen zij binnen de energiebehoefte voor EV’s?
Stefaan De Ganck: ‘Wij zijn er ons bewust van dat de energiebehoefte voor EV’s niet alleen gedekt wordt door tankstations. Om te kunnen autorijden moest je vroeger altijd aan de pomp passeren voor benzine of diesel. Dat is bij EV’s compleet anders. Tot 2027 zal de grootste groei in elektrische wagens komen van de markt van bedrijfswagens. In België zijn er vandaag 1,2 miljoen firmawagens: zij geven de grootste impuls aan het laden op het werk en thuis. Meer dan 50 procent van de laadbeurten van elektrische wagens gebeurt thuis. Ongeveer 35 procent verloopt op het werk en op bedrijfsterreinen waar medewerkers kunnen laden. De overige 15 procent laadt onderweg. We verwachten dat EV’s de komende jaren voor maximum 10 procent van hun laadbeurten zullen langskomen in servicestations.’
We verwachten dat meer dan 80 procent van de laadbeurten thuis of op het werk zullen gebeuren.
Is die 10 procent geen onderschatting? Tankstations bevinden zich op strategisch sterke locaties waar sowieso veel wagens passeren, ook EV’s.
Stefaan De Ganck: ‘Het gaat inderdaad om sterke locaties. Maar mensen kiezen daar het liefst voor een snellader, omdat ze geen uren willen of kunnen doorbrengen in een servicestation met een shop of restaurant. Daar zullen vooral occasionele laadsessies gebeuren van mensen op doortocht. EV’s zullen de komende jaren bovendien een steeds groter rijbereik op één batterijlading hebben. Dat maakt dat mensen in een land als België, waar afstanden niet supergroot zijn, snelladers maar af en toe zullen gebruiken. Laders in servicestations vervullen een complementaire rol. Die 10 procent is volgens ons een realistische raming.’
Wat met mensen die in een appartement wonen of geen oprit of garage hebben: zij moeten publiek laden. Laden in servicestations kan dan toch een mooie oplossing zijn?
Stefaan De Ganck: ‘Volgens ons zullen zij de voorkeur geven aan traaglaadinfrastructuur, die vandaag per kWh goedkoper is dan een snellader. Ook daar hebben wij als marktleider oplossingen voor: TotalEnergies baat concessies uit in de grootste steden van ons land. Wij geloven wel nog in het grote groeipotentieel van snelladers binnen destination charging: dat zijn laadoplossingen op locaties waar bestuurders een halfuur tot drie kwartier verblijven, zoals op parkings van winkelcentra en supermarkten. Ook op die locaties zullen we de komende jaren extra laadoplossingen voorzien.’
Dat betekent dat TotalEnergies ook samenwerkt met overheden voor de realisatie van publieke laadinfrastructuur?
Stefaan De Ganck: ‘Klopt: ook B2G is voor ons erg belangrijk. Wij hadden in Brussel bijvoorbeeld de eerste concessie voor de uitbating van publieke laadpalen, daarna volgde Antwerpen. Elke inwoner kan er via ons portaal ook een publieke laadpaal op wandelafstand aanvragen, wanneer het niet mogelijk is om er een thuis te installeren. Hetzelfde in Gent en in steden in Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen. Zopas wonnen we ook een tender in Braine-l'Alleud, waar we weldra onze eerste publieke Waalse laadinfrastructuur zullen plaatsen. Kortom: wij bieden totaaloplossingen voor elektromobiliteit.’