Peugeot gaat de laatste rechte lijn naar 2026 in met een grote troef: een ruim gamma met modellen voor ieder segment en elektrificatie in versneld tempo. Daar ligt een centrale rol voor de nieuwe Peugeot 408. ‘Noem dat gerust de nieuwe ster aan ons firmament’, zegt Bas Viveen van Peugeot België-Luxemburg.
‘Op de fleetmarkt wordt de slagkracht van een merk niet in de eerste plaats bepaald door het merk zelf’, zegt Bas Viveen, Algemeen Directeur van Peugeot België-Luxemburg. ‘De kracht van je merk wordt geleverd door de modellen in het gamma. Niet elk model op zich, maar het geheel. Met één sterk fleetmodel dwing je je plaats niet af in de bedrijfswagenparken. Je moet op verschillende borden tegelijk kunnen schaken.’
Het succes van Peugeot op de fleetmarkt illustreert die stelling perfect. De Franse constructeur is in alle segmenten aanwezig met een succesnummer - van de 208 tot de 308 of 508. En nu is er ook de nagelnieuwe Peugeot 408, die in deze periode zijn marktintroductie krijgt. Is die 408, een crossover fastback met Plug-In Hybrid aandrijving (PHEV), de missing link in het gamma? Bas Viveen: ‘De ruimte tussen de 308 en 508 was niet zo groot, er was niet echt een gemis. Maar in die kleine ruimte krijgt de 408 wel een hoofdrol in het gamma. Noem hem gerust de nieuwe ster aan het firmament van Peugeot.’
Met een rijbereik van minstens 500 kilometer is rijbereik tegen 2026 geen issue meer bij Peugeot.
Een nieuwe ster betekent niet dat de andere modellen in de schaduw zullen staan, integendeel. ‘Je zult me niet horen ontkennen dat de 508 wat positie aan het verliezen is in het D-segment’, zegt Bas Viveen. ‘Maar hij behoudt wel zijn sterke positie in het gamma. Net zoals de 3008 en 5008 overigens, twee SUV’s die begin volgend jaar een compleet nieuwe hybride aandrijflijn krijgen. Ze vervolledigen ons aanbod op de fleetmarkt en zorgen samen voor een sterk geheel met tal van identiteiten en technologieën.’
Grootste e-keuze in Europa
Peugeot heeft vandaag het breedste geëlektrificeerde gamma op de Europese markt. Dat gaat niet alleen over zijn lichte bedrijfsvoertuigen alle modellen zijn met volledig elektrische aandrijving te krijgen, zoals de e-Traveller en e-Rifter. Maar ook en vooral over zijn personenwagens. Voor fleetmanagers komt de 408 Plug-In Hybrid dat aanbod nu nog wat ruimer maken. ‘Het is een auto voor het C-plus-segment’, zegt Bas Viveen. ‘Qua technologie vergelijkbaar met onze succesvolle 308, maar een crossover fastback en met meer ruimte achterin. Hij maakt ons gamma weer iets breder, maar sluit de 308 noch de 508 uit als optie.’
De 408 wordt het eerste model in het gamma dat niet meer te krijgen is met een dieselmotor.
Ook het volledig elektrische aanbod van Peugeot, herkenbaar aan de ‘e’ voor de typenaam, is nu al behoorlijk ruim, met technologie die constant blijft evolueren. Peugeot lanceert een bijgewerkte versie van de e-208 en e-2008, twee modellen in het B-segment. ‘Onze ingenieurs werken constant aan oplossingen om het rijbereik te vergroten. Ze buigen zich zowel over software als hardware. Het resultaat zie je nu met de vernieuwde e-208 en e-2008, en straks ook de nieuwe e-308: die kunnen uitpakken met een rijbereik van meer dan 400 km. Dat maakt die modellen veel aantrekkelijker in hun volledig elektrische versie.’
Impressionant rijbereik
En dat is nog maar een begin. Na de marktintroductie van de Plug-In Hybrid versie, die volop bezig is, mogen we ook een volledig elektrische versie van de nieuwe 408 verwachten. Nog verder in de toekomst plant Peugeot als lid van de grote Stellantis-groep modellen op een nagelnieuw platform dat de groep ontwikkelt voor alle merken onder zijn dak. Dat opent de deur naar een impressionant rijbereik voor de volledig elektrische auto: een autonomie van minstens 500 km. Dat zal ervoor zorgen dat rijbereik in 2026 geen issue meer is bij Peugeot.
Ondanks die nieuwe gemeenschappelijke platformen behoudt Peugeot trouwens een eigen identiteit in de Stellantis-groep. Belichaamt Maserati de opperste luxe en zijn Citroën of Fiat de coremerken, dan is Peugeot ‘upper mainstream’ volgens Bas Viveen: ‘Net onder premium. En dat past perfect bij ons DNA…’
In de laatste rechte lijn naar 2026 en een nieuwe autofiscaliteit is het sleutelwoord bij Peugeot ‘elektrificatie’. Bas Viveen: ‘We voeren dat proces door in twee stappen. De eerste is op de korte termijn: in de eerste helft van 2023 zullen we voor ons volledige gamma een aanbod hebben dat bestaat uit benzine en diesel, milde hybrides en volledig elektrisch. Zowel voor onze personenwagens als voor de lichte bedrijfsvoertuigen. Dan zal elk model verkrijgbaar zijn in een volledig elektrische of hybrideversie. In de volgende fase, van 2023 naar 2026, komen er alsmaar meer volledig elektrische auto’s. Tot we in Europa alleen nog maar elektrisch aanbieden. Dat scharnierpunt zal in 2026 liggen.’
Ook hier illustreert de nieuwe 408 perfect de richting die Peugeot uitgaat, en vooral dat de omschakeling naar 2026 is ingezet: het wordt het eerste model in het gamma dat niet meer te krijgen is met een dieselmotor.
Voor bedrijven en fleetmanagers is het niet altijd even gemakkelijk om de juiste informatie te vinden. Welke medewerkers zijn elektro-compatibel? Wie komt in aanmerking voor een volledig elektrische auto en voor wie is een oplaadbare hybride de ideale keuze? Met www.free2move-lease.be bundelt Peugeot alle informatie die nodig is om een wagenpark samen te stellen dat optimaal is voor elk bedrijf en zijn medewerkers.