Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De wagen van morgen zet volop in op rijervaring, zelfs het ronde stuur is niet heilig’

Met een ambitieus toekomstplan maakt Peugeot werk van het komend decennium. Didier Blokland, communicatiedirecteur bij moedergroep Stellantis, licht de strategie van het automerk toe.

Wie een nieuwe auto wil kopen, komt voor heel wat vraagstukken te staan. Hoe ga je als professionele klant om met de vergroening van het bedrijfswagenpark en de bijhorende fiscaliteit? Kies je als particulier voor de laatste keer een wagen met een verbrandingsmotor, of is het financieel al interessant genoeg om voor een volledig elektrische wagen te gaan? Hoe zit het met de hybridevoertuigen?

Als het van Peugeot afhangt, mogen mensen vooral niet het gevoel krijgen dat hen iets wordt opgedrongen. ‘Wij ontwerpen wagens die vertrekken vanuit onze klanten. Zij kiezen in de eerste plaats een auto die aan hun noden voldoet, pas daarna komt de keuze van de motor’, zegt Didier Blokland, communicatiedirecteur bij Stellantis, de groep boven Peugeot. ‘Elke klant heeft een unieke situatie.’

Advertentie
"Bij Peugeot zijn we zelfs aan het onderzoeken of een stuurwiel per se rond moet blijven"
"Bij Peugeot zijn we zelfs aan het onderzoeken of een stuurwiel per se rond moet blijven"

Blik op de toekomst

Terwijl automerken doorgaans auto’s aankondigen die enkele maanden later al op de markt komen, organiseerde Peugeot eerder dit jaar een E-Lion’s Day. ‘Op dat moment hebben we onze langetermijnstrategie bekendgemaakt. Dat helpt om twijfels over de toekomst weg te nemen’, zegt Blokland. ‘Zo kondigden we aan dat er tegen eind dit jaar van elk model een mild hybride, plug-in hybride of volledig elektrische versie zal bestaan.’

Dat is nog maar een eerste mijlpaal, want tegen 2025 zal het volledige aanbod van Peugeot elektrisch beschikbaar zijn. Vanaf 2030, vijf jaar eerder dan Europa van autofabrikanten verwacht, zal het bedrijf hier uitsluitend nog elektrische wagens verkopen.

Ook een elektrische wagen moet charisma hebben en mag niet plomp zijn.

Didier Blokland
Communicatiedirecteur bij Stellantis
Didier Blokland, Stellantis
Didier Blokland, Stellantis

Allure, emotie, uitmuntendheid


De wagens worden op sommige vlakken radicaal anders, maar de kernwaarden van het merk blijven onveranderd. Blokland: ‘De eerste waarde is allure, het gevoel dat een wagen uitstraalt. Dat begint bij de look and feel, maar ook de ervaringen binnen en de kwaliteit van de wagen spelen een rol. Ook een elektrische wagen moet charisma hebben en mag niet plomp zijn.’

Dat gevoel heeft effect op de tweede kernwaarde: emotie. Rijden moet ook leuk zijn. ‘Een aantal innovaties spelen een grote rol om dat plezier te verhogen. Drive-by-wire bijvoorbeeld, waarbij de mechanische aansturing van de stuurkolom naar de wielen vervangen is door een elektronische aansturing. Zo kunnen we het stuurgevoel beter aanpassen aan de omstandigheden. Je hoeft tegenwoordig ook geen volledige stuuromwentelingen meer te maken als je een wagen wil draaien. Bij Peugeot zijn we zelfs aan het onderzoeken of een stuurwiel per se rond moet blijven. Een andere vorm, met haptische toetsen zoals een controller, sluiten we niet uit.’

‘De derde kernwaarde is uitmuntendheid, omdat we willen uitblinken in wat we doen. Dankzij de elektrificatie vermindert het aantal mechanische componenten in een wagen, waardoor we nog betrouwbaarder worden. Doordat batterijen steeds langer meegaan moeten we er bij Peugeot ook klaar voor zijn om wagens verschillende generaties lang te onderhouden en te updaten’, zegt Blokland.

Advertentie
PEUGEOT E-308 en E-308 SW

De Peugeot E-308 en E-308 SW zijn twee nieuwe modellen die perfect aansluiten bij de toekomstvisie van de fabrikant. Didier Blokland, communicatiedirecteur bij Stellantis, de groep boven Peugeot: ‘Deze wagens zijn sexy en hebben een grote kofferinhoud, ze combineren ratio en emotie én zitten pal in het hart van het segment van de compacte middenklasse. De elektrische versie heeft een rijbereik van meer dan 400 kilometer, wat meer dan voldoende is voor het merendeel van de bevolking.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.