Met zijn nieuwe merkstrategie profileert Kia zich als een leidinggevende aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen. De focus ligt op elektrificatie, flexibiliteit, connectiviteit en autonomie.
Vorig jaar ondernam Kia een grondige transformatie. Dat leidde tot een nieuw logo en een volledig nieuwe merkidentiteit die inspeelt op de veranderende mobiliteitsnoden. Tegen 2030 wil Kia wereldwijd vier miljoen auto’s per jaar verkopen, waarvan de helft geëlektrificeerde. ‘Behalve onze hybrides moeten er tegen dan jaarlijks 1,2 miljoen volledig elektrische wagens van de band rollen’, zegt Joris Peeters, head of marketing van Kia Belux.
‘Vandaag bieden we al drie full electric modellen aan in ons gamma. In 2026 zullen dat er wereldwijd elf zijn, en een jaar later zelfs veertien. Daarvan wordt het grootste gedeelte ook beschikbaar voor de Belgische en Luxemburgse markt. Bovendien zullen al deze modellen onze nieuwe ‘opposites united’-designfilosofie belichamen. Die gedurfde vormgeving merk je aan de combinatie van rechte lijnen en krommingen. Je vindt die vandaag trouwens ook al terug in onze EV6 en Sportage, en binnenkort ook in de nieuwe Niro.
E-mobility in vier aspecten
Kia zet de komende jaren dus nog zwaarder in op elektrificatie, en e-mobility kent volgens het automerk vier concrete invullingen:
- E-mobility = connectivity: ‘Al onze wagens zullen vanaf 2025 functioneren in een ‘connected car cloud’’, legt Joris Peeters uit. ‘Deze cloud bevordert de communicatie en maakt software-updates makkelijker. Klanten zullen bepaalde functies op afstand kunnen laten activeren. De connectiviteit zal ook toelaten om nieuwe projecten rond shared mobility te lanceren. We onderzoeken nu al de mogelijkheden ervan, zodat we meteen kunnen opstarten zodra de markt daar rijp voor is.’
- E-mobility = autonomous driving: ‘Bij Kia geloven we dat je nog steeds rijplezier mag beleven door zelf te rijden’, zegt Joris Peeters. ‘Maar autonoom rijden komt wel de veiligheid ten goede. Onze nieuwste modellen kunnen vandaag dan ook al allerhande rijhulpmiddelen aanbieden die bij andere merken enkel beschikbaar zijn in veel duurdere luxewagens. Voorbeelden zijn ‘highway driving assist’, ‘lane change assist’ en ‘remote smart parking assist’. Vanaf 2023 lanceren we ook onze ‘automode’-technologie die volledig autonoom rijden mogelijk maakt.’
- E-mobility = sustainability: De nieuwe Kia-modellen zoals de EV6, Sportage en Niro bevatten heel wat gerecycleerde materialen. Een partnership met het project ‘The Ocean Cleanup’ levert bijvoorbeeld plasticafval en visnetten als grondstof. Kia werkte ook een controlesysteem uit voor koolstofemissies van zijn partnerbedrijven, en streeft daarmee onder andere naar het gebruik van ‘green steel’. Het automerk wil tegen 2045 volledig koolstofneutraal zijn.
- E-mobility = purpose built vehicles: vanaf 2025 bouwt Kia zijn eerste voertuigen op een elektrisch skateboardplatform met variabele lengtes. Daardoor kan de inrichting volledig modulair gebeuren. Deze aanpak biedt een grote flexibiliteit voor B2B-klanten zoals taxi- en transportbedrijven. Zij zullen de carrosserie en het interieur kunnen laten aanpassen aan hun specifieke behoeften. Kia investeert ook samen met andere bedrijven in technologieën rond vliegend transport en mobility robotics. De commercialisering hiervan is voorzien voor 2028.
Duurzame voertuigen…
De EV6 is een volledig elektrische cross-over met een rijbereik tot 523 km die op de Car of the Year Awards in de prijzen viel: gerespecteerde autojournalisten uit 23 Europese landen riepen deze innovatieve wagen uit tot ‘Auto van het Jaar 2022’. Daarnaast heeft hij ook al tientallen andere internationale prijzen in de wacht gesleept. Eén van de opvallendste kenmerken van de EV6 is dat je aan een DC snellader in slechts 5 minuten al 100 km rijbereik kan bijladen. Tegen het einde van dit jaar komt er overigens een zeer krachtige GT-variant van de EV6 op de markt. Die heeft 585 pk ter beschikking en kent een acceleratiepotentieel van nul naar honderd kilometer per uur in amper 3,5 seconden.
‘In 2023 lanceren we de productieversie van onze EV9-concept car’, zegt Joris Peeters. ‘De EV9 zal na de EV6 het tweede model zijn dat op het EGMP platform is gebaseerd. Het is een grote, volledig elektrische SUV met zeven zitplaatsen en een geschat rijbereik tot 540 kilometer. In zo’n vijf seconden accelereert hij van nul tot honderd kilometer per uur. Typerend zijn het straffe design en het ultrabreed dashboardscherm van 27 inch (bijna 69 cm). Ook de modulaire mogelijkheden in de binnenruimte, waarbij je de zetels 90 graden kunt draaien, zijn opmerkelijk voor een SUV.’
Vandaag bieden we al drie full electric modellen aan in ons gamma. In 2026 zullen dat er wereldwijd elf zijn, en een jaar later zelfs veertien.
De volledig nieuwe Sportage zag het levenslicht in januari 2022. Naast een benzine- en dieselvariant is die beschikbaar als mild hybride, zelfopladende hybride of plug-inhybride met een elektrisch rijbereik tot zeventig kilometer. Die laatste versie is 100% fiscaal aftrekbaar, en kent dus een groot succes als bedrijfswagen. Maar ook de zelfopladende hybride versie noteert veel bestellingen dankzij de interessante combinatie van laag verbruik en groot vermogen.
In juni 2022 lanceert Kia ook zijn nieuwe Niro. Dit model zal dan verkrijgbaar zijn als zelfopladende hybride en plug-inhybride met een elektrisch rijbereik tot 65 kilometer. Een paar weken later volgt een volledig elektrische versie met een geschat rijbereik tot 463 kilometer.
… en slimme mobiliteitsoplossingen
Het feit dat Kia het woord ‘Motors’ uit zijn merknaam schrapte, benadrukt de ambitie om een ruimer aanbod aan mobiliteitsoplossingen uit te bouwen. De EV6 heeft bijvoorbeeld een vehicle-to-load-functie aan boord. Die voorziet in een ‘mobiel’ stopcontact, dat je kan gebruiken om gemakkelijk een e-bike op te laden. Op termijn kun je met dergelijke technologie zelfs de batterij van de auto gebruiken om het energiebeheer in je woning te optimaliseren.
Ook de Kia Charge-kaart is een handige mobiliteitsoplossing. Daarmee kun je altijd en overal rekenen op een vlot bereikbare en gebruiksvriendelijke oplaadservice: er is een groeiend netwerk van nu al meer dan 250.000 compatibele laadstations in een dertigtal Europese landen. Er zijn verschillende mogelijkheden voor elk gebruiksprofiel. En je kan met deze kaart en via de Kia Charge-app voor snelladen terecht met preferentiële tarieven bij het Ionity-netwerk.
Kia België sloot het afgelopen jaar af met groeicijfers. ‘Ons marktaandeel steeg van 3 naar 3,5 procent’, schetst Joris Peeters. ‘Ook in de eerste drie maanden van 2022 braken we records wat betreft klantenorders, waarbij vooral een groei binnen het geëlektrificeerde aanbod opviel. Ons marktaandeel steeg verder door naar 3,9 procent en we komen daarmee voor het eerst in de top 10 van de inschrijvingen van nieuwe wagens. We kennen ook een sterke opmars in de B2B-markt, omdat we vandaag al acht modellen kunnen aanbieden die honderd procent fiscaal aftrekbaar zijn.’