Het is zinvol om dit jaar te investeren in een slimme laadinfrastructuur, nu de Wet Van Peteghem sterke fiscale stimulansen biedt om laadpalen te installeren. ‘Toch zijn nog te weinig organisaties daarmee bezig’, merkt Steven Vansina van EDI.
EDI (Electric by D’Ieteren) heeft de EVmarkt de voorbije jaren fors zien boomen van een klein randfenomeen naar een markante trend. En de hoge groeipiek moet nog komen. Vanaf 2026 wordt elektrisch rijden het nieuwe normaal. Dan zijn immers alleen nog volledig elektrisch aangedreven bedrijfswagens honderd procent fiscaal aftrekbaar.
Maar Belgische laadinfrastructuurspecialisten merken dat organisaties vandaag vooral bezig zijn met het zoeken naar EV-wagens en een cruciaal detail uit het oog verliezen. ‘Heel wat bedrijven staan nog te weinig stil bij de laadoplossingen die ze daarbij nodig hebben’, zegt Steven Vansina, Head of Marketing & Partnerships bij EDI. ‘Nochtans beginnen ze ook daar beter vandaag dan morgen mee.’
We volgen de facturatie op en bieden een laadpas aan die chauffeurs toegang geeft tot 250.000 publieke laadpunten Tenzij je engelengeduld hebt of zeer weinig in heel Europa.
Maatoplossingen
Niet elk bedrijf heeft dezelfde laadbehoefte: dat hangt onder meer nauw samen met de grootte van het bedrijf, het aantal werknemers met een bedrijfswagen, de sector en de locatie. Bedrijven hebben dus een maatoplossing nodig. ‘Wij voorzien een totaalaanpak: onze ingenieurs en technici ontwerpen en implementeren het volledige laadpaalproject’, zegt Steven Vansina. ‘We kunnen laadpunten installeren op bedrijfsterreinen en bij werknemers thuis, we volgen de facturatie op en we bieden een laadpas aan die chauffeurs toegang geeft tot 250.000 publieke laadpunten in heel Europa.’
Laagdrempelig en zorgeloos
Laadinfrastructuur is voor bedrijven tot 200 procent fiscaal aftrekbaar.
EDI wil de overstap naar elektrisch rijden voor zijn klanten zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk maken. Daarbij verstrekt de specialist ook advies op maat om het laadpalenproject financieel rendabeler te maken voor bedrijven. Door bijvoorbeeld aanbevelingen te geven over het (semi)openbaar stellen van de laadpunten op de bedrijfsparking aan externe EV-rijders, het werken met groene stroom of het opnemen van laadpalen in leasingcontracten.
Ook door de laadbeurten slim af te stellen op de capaciteit van het elektriciteitsnet (load balancing) en zonnepanelen in te schakelen, hoeven bedrijven zich geen zorgen te maken over hun verbruik. ‘We bieden ook 24/7 ondersteuning: collega’s kunnen op afstand onze geconnecteerde laadpalen opvolgen, of ze komen ter plaatse om problemen te verhelpen’, beklemtoont Steven Vansina. ‘We hebben inmiddels al meer dan 6.000 laadstations geïnstalleerd in België, dus we beschikken over flink wat knowhow.’
Fiscale bonus
Fiscaal gezien is het voor bedrijven het interessantst om dit jaar werk te maken van hun laadinfrastructuur. ‘Laadinfrastructuur is voor bedrijven momenteel tot 200 procent aftrekbaar’, zegt Steven Vansina. ‘Particulieren die vóór 31 december 2022 een laadstation aankopen, kunnen dat tot 45 procent in mindering brengen op hun personenbelasting. Die fiscale voordelen nemen elk jaar verder af. Vandaag is het dus hét moment om in actie te komen, zowel voor bedrijven als particulieren.’