Sinds begin 2022 focust ABB E-mobility in ons land nog meer op het aanbieden van laadinfrastructuur en bijbehorende diensten voor bedrijven en werknemers. ‘Wij steunen op een jarenlange ervaring met innovatieve laadtechnologieën voor personenvoertuigen, bussen en vrachtwagens.’
De Zweeds-Zwitserse multinational Asea Brown Boveri (ABB) is al meer dan dertig jaar gespecialiseerd in het ontwikkelen, produceren, installeren en onderhouden van toonaangevende technologieën voor onder andere elektrificatie, procesautomatisering en robotica. Het bedrijf bouwt reeds laadinfrastructuur sinds 2011 en heeft ondertussen wereldwijd meer dan 30.000 DC-laders en 650.000 AC-laders in de markt gezet, hiermee hebben ze zichzelf opgewerkt tot marktleider. Sinds begin dit jaar focust de organisatie via zijn dochteronderneming ABB E-mobility nog duidelijker op totaaloplossingen voor het opladen van elektrische voertuigen.
‘Van compacte wallboxen voor op het werk en thuis, naar DC-snellaadstations tot innovatieve elektrische laadsystemen voor zwaar transport: wij bieden zowel publieke als commerciële laadsystemen aan’, zegt Patrick Vanderheeren, Sales Specialist EV Infrastructure bij ABB e-Mobility. Het bedrijf levert niet alleen zelfontwikkelde laadinstallaties, maar ook eigen software om al die laadinstallaties te besturen en te beheren.
Wij staan zélf in voor het oplossen van technische problemen en onderhoud.
Eigen innovaties, lokale ondersteuning
ABB E-mobility onderscheidt zich nog verder binnen de markt met zijn eigen lokale ondersteuning. Patrick Vanderheeren: ‘De meeste andere merken besteden die specialisatie uit. Maar wij staan zélf in voor het oplossen van technische problemen en onderhoud: zowel via permanentie en diagnoses op afstand, als met gespecialiseerde technici die indien nodig ter plaatse gaan om de klanten snel en doelgericht te assisteren.’
Naast laders hebben sommige organisaties ook nood aan een energiebeheersysteem. ABB E-mobility biedt ondernemingen de keuze uit een waaier aan eigen ontwikkelde energiemanagementsystemen. ‘We kunnen daarbij ook verschillende energiestromen combineren: voor een optimale energie- en vermogensmix tussen zonnepanelen, batterijen en netstroom, bijvoorbeeld’, verduidelijkt Patrick Vanderheeren. ‘We ontwikkelen momenteel ook dergelijke oplossingen voor thuisgebruik.’
Focus op 2026: opkomende innovaties
Onze technici gaan, indien nodig, ter plaatse om de klanten snel en doelgericht te assisteren.
ABB houdt bovendien onafgebroken opkomende innovaties mee in de gaten. Zoals ook draadloos laden. ‘Die technologie bestaat, maar is voorlopig commercieel slechts beperkt inzetbaar’, vertelt Patrick Vanderheeren. ‘We blijven de evoluties daarvan uiteraard opvolgen vanaf de zijlijn, maar er zijn vandaag nog te veel beperkingen of een hoge complexiteit bij die systemen.’ Voorbeelden daarvan zijn de noodzaak aan grotere grondwerken om de infrastructuur te installeren, aan auto’s die hier technisch op voorzien moeten zijn, en aan wagens die perfect gepositioneerd moeten staan.
Momenteel heeft ABB ook een laadpunt in ontwikkeling dat bidirectioneel laden ondersteunt. Daarmee kunnen compatibele elektrische auto’s zowel opladen, als een deel van hun batterijstroom terugsturen: naar het net of naar het bedrijf. ‘Vergelijkbaar met hoe een omvormer bij zonnepanelen ook stroom kan injecteren’, besluit Patrick Vanderheeren. ‘Die innovatie doorloopt momenteel een uitgebreid keurings- en homologatieproces, en achten we in de nabije toekomst marktklaar.’