Door continu te innoveren helpen we de gezondheidssector vooruit, zegt Alexander Alonso, Country General Manager van BD Benelux. ‘En dat doen we door in dialoog te gaan met alle spelers uit de sector, van ziekenhuisdirecteurs tot verpleegkundigen en van apothekers tot artsen.
‘Wist je dat BD het eerste medisch bedrijf was dat een insuline-injectiespuit op de markt bracht’, zegt Alexander Alonso. ‘Innovatie is de rode draad in onze 125-jarige geschiedenis en post-covid is dat nog meer het geval. Ik denk niet dat er in ons land iemand rondloopt die nog nooit met ons in contact is gekomen, hoe jong die ook is. BD is bij vrijwel elk onderdeel van de ‘patiëntreis’ in de zorgketen aanwezig en voegt er waarde toe.
BD richt zich op drie segmenten: medical, interventional en life sciences. ‘Onze medical- en interventional-afdelingen focussen zich vooral op oplossingen voor de patiënten (spuiten, naalden, katheters, infuuspompen, apotheekrobotten, meshimplantaten, vasculaire stents, enz.) terwijl onze life sciences-afdeling zich specifiek richt op laboratoria. Tegelijk kan je onze activiteiten ook samenvatten met drie D’s: Discovery, Diagnostics en Delivery of care. Terwijl onze medical- en interventional-afdelingen zich richten op delivery of care, is onze life sciences-afdeling actief in discovery en diagnostics.’
‘BD is bij vrijwel elk onderdeel van de ‘patiëntreis’ in de zorgketen aanwezig’
‘Om te innoveren gaan we voortdurend in dialoog met de brede zorgsector: beleidsmakers, onderzoekers, zorgpersoneel, ziekenhuisdirecteurs en niet te vergeten: de patiënten. We willen de uitdagingen in de zorg begrijpen, de trends ontwarren en ontdekken waarin wij moeten investeren en waar we samen kunnen werken om de zorg voor de patiënt te optimaliseren.’
In zijn hoofdzetel in Erembodegem richtte BD Benelux een experience center op. ‘We nemen de bezoekers mee in het volledige patiëntenverhaal,’ legt Line De Kimpe uit, Strategic Management Leader, ‘van iemand die zich niet goed voelt en naar de huisarts gaat tot de ziekenhuisbehandeling, of thuiszorg. In elke fase bekijken we de uitdagingen van de zorgprofessionals. We halen hen uit hun dagelijkse setting en bekijken welke oplossingen we kunnen aanreiken, ook in het operatiekwartier of het lab bijvoorbeeld.’
Digitale apotheekassistent
Eén van de oplossingen die BD onlangs uitrolde, is connected medication management. ‘We ondersteunen het medicatietraject van de opslag van de medicatie over het voorschrift tot toediening, zodat het medicatietraject efficiënt en veilig kan verlopen. Door de kans op fouten te verkleinen, kan je ook onnodige kosten reduceren’, zegt Alonso.
Of we met zo’n doorgedreven technologische ondersteuning en digitalisering de apotheker kunnen uitschakelen? ‘Nee, zeker niet, maar je kunt haar of zijn leven wel “leuker” maken’, antwoordt Alonso. ‘Dankzij connected medication management kan de apotheker focussen op zijn farmaceutische taken en waar het echt om draait: de zorg voor de patiënt. Hij heeft jaren gestudeerd en is een specialist om geneesmiddelen te bereiden die patiënten beter maken. Maar in de praktijk besteedt hij veel aandacht aan logistieke en administratieve taken.’
1 miljard euro per jaar voor R&D
De Amerikaanse producent van medische materialen Becton, Dickinson and Company (BD) bestaat al 125 jaar. De multinational is actief in ruim 200 landen en telt wereldwijd 75.000 medewerkers. De hoofdzetel voor de Benelux ligt in Erembodegem bij Aalst. ‘Ons team telt 1.300 medewerkers verdeeld over zes sites, een divers team, zowel in achtergrond als in profielen’, schetst Country General Manager Alexander Alonso. ‘Wereldwijd draaien we 18 miljard dollar omzet en daarvan gaat elk jaar 1 miljard naar onderzoek en ontwikkeling. Ter illustratie: we hebben 27.000 actieve patenten lopen.’
Duurzame gezondheidszorg
BD innoveert ook in diagnostiek. ‘Baarmoederhalskanker wordt meestal veroorzaakt door een besmetting met het humaan papillomavirus (HPV). De besmetting verdwijnt bij de meeste vrouwen spontaan, maar als het virus niet verdwijnt, spreken we van een langdurige infectie. Die kan afwijkende cellen en letsels veroorzaken, die tot baarmoederhalskanker kunnen leiden als ze niet behandeld worden. Om baarmoederhalskanker te voorkomen, kun je de bevolking screenen via een uitstrijkje bij de gynaecoloog of huisarts om de HPV-besmetting of afwijkende cellen vroegtijdig op te sporen.’
‘Dankzij een zelfafnameset hoeven vrouwen niet meer langs een arts te passeren voor een uitstrijkje’
‘Wij hebben het mogelijk gemaakt dat zelfafnametesten kunnen worden ingezet voor HPV screening. Het door de vrouw zelf afgenomen staal gaat vervolgens naar het lab om daar te worden onderzocht op HPV. Dankzij die zelfafnameset hoeven vrouwen niet meer langs een arts te passeren voor een uitstrijkje’, benadrukt De Kimpe. ‘In het lab voert een volledig geautomatiseerd BD-systeem de preanalytische voorbereidingen uit, verwerkt de stalen en kan 14 verschillende hoog risico types van het virus in één analyse opsporen. Dat is belangrijk, want steeds meer mensen zijn gevaccineerd en daardoor kan de incidentie van de verschillende virustypes veranderen.’
‘Op lange termijn is zo’n screening een enorm voordeel. Je kan afwijkende cellen opsporen en letsels makkelijk behandelen vooraleer deze uitgroeien tot baarmoederhalskanker. Hierdoor wordt voorkomen dat er kanker ontstaat en dat is voor de hele maatschappij een besparing’, vult Alonso aan.
Padel op de parking
Ook bij BD als bedrijf gaat het er niet statisch aan toe. ‘Nieuwe technologie gebruiken we ook intern’, vertelt De Kimpe. ‘We gebruiken VR-toepassingen voor trainingen. En onze technici hebben toegang tot een hololens. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld de volledige handleiding van het toestel oproepen door in de lucht te drukken, en ondertussen hebben ze de handen vrij. En kunnen ze ook een beroep doen op remote assistance met een collega-technicus.’
‘We hebben voortdurend nieuwe profielen nodig’, vult Alonso aan. ‘We weten wat we willen en waar we als organisatie naartoe gaan, maar daarvoor hebben we vaak niet de juiste ervaring in huis. In een jaar tijd hebben we 230 mensen aangeworven, 40 procent bestond uit nieuw gecreëerde rollen met profielen die we nog niet hadden. Vandaar dat we een beroep doen op partners en technologie om in de juiste vijvers te vissen, dat kan zelfs TikTok zijn. En misschien nog belangrijker dan mensen vinden, is ze te behouden. We investeren volop in welzijn op het werk. Onlangs hebben we nog een mobiele padelcourt geopend op onze parking, die tijdens de zomermaanden beschikbaar is voor onze werknemers.’, knipoogt Alonso.
BD, het BD logo, Advancing the world of health, en alle andere handelsmerken zijn eigendom van Becton, Dickinson and Company of zijn dochterondernemingen. ©2022 BD-65658