Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Trends in fondsenland: duurzaam, passief en digitaal

©Marco Mertens

Duurzaamheid staat bij beleggers steeds hoger op de agenda, passief beleggen wint aan belang en assetmanagement wordt almaar digitaler: dat zijn de thema’s die vandaag mee de fondsenmarkt bepalen en sturen.

Duurzaamheid zit overal

Alex Zuiderwijk, NN Investment Partners
Alex Zuiderwijk, NN Investment Partners ©Marco Mertens

Duurzaamheid is een belangrijke parameter geworden aan zowel de vraag- als aanbodzijde van de markt. Tegelijk stijgt ook de methodologische kwaliteit van ESG-waarderingen (Environmental, Social en Governance), vindt Alex Zuiderwijk, Senior Portfolio Manager Sustainable Equity bij NN Investment Partners. ‘Sustainalytics houdt bijvoorbeeld naast de ESG-policy score nu ook rekening met exposure. Een positieve evolutie: want zo kijk je ook veel meer naar de duurzaamheid van businessmodellen. Dat maakt duurzaamheid nog duidelijker toetsbaar.’

Green bonds bieden beleggers het interessante voordeel dat ze uitsluitend groene projecten financieren, terwijl het kredietrisico net zoals bij klassieke obligaties verbonden blijft aan de emittent en niet aan het project, legt Anouk Slock uit, SRI/ESG-specialist bij Degroof Petercam AM. Hoewel de markt de laatste jaren sterk is gegroeid, vertegenwoordigen green bonds nog geen procent van de totale obligatiemarkt.

Advertentie
Anouk Slock, DPAM
Anouk Slock, DPAM ©Marco Mertens

‘Het universum van green bonds beschikt bovendien over afwijkende en onzekere karakteristieken in vergelijking met klassieke obligatiemarkten’, zegt Ronald Van Steenweghen, Fixed Income Portfoliomanager bij DPAM. ‘Daarom kiezen we ook obligaties van ondernemingen die innovatieve diensten en producten leveren in onder meer recyclage en energie-efficiëntie (climate enablers). En kiezen we ook voor bedrijven of overheden die grote inspanningen leveren voor een lagere uitstoot (climate challengers).’ 

Passief beleggen en ESG

Isabelle Bourcier
Isabelle Bourcier ©Marco Mertens

Ook de vraag om bij passief beleggen klimaataspecten te integreren, is de voorbije jaren fors gestegen. ‘Al sinds 2008 beheren wij activa die gekoppeld zijn aan een koolstofarme index’, zegt Isabelle Bourcier van BNP Paribas Asset Management. ‘Belangrijk om te weten is dat een index zich net zoals een actief fonds kan aanpassen aan nieuwe duurzaamheidsaspecten en de beschikbare data. We kunnen tegenwoordig zelfs maatoplossingen uitwerken voor investeerders, om specifieke ESG-criteria te integreren.’ ESG is geen trend, het is een transformatie, zegt François Millet – Head of Product Line Management - ETF & Indexing bij Lyxor ETF.

François Millet
François Millet ©Marco Mertens

‘Investeerders willen via hun beleggingen almaar meer een positieve bijdrage leveren aan het klimaat en de maatschappij. Bovendien stuurt ook de regelgeving hierop aan.’ Denk bijvoorbeeld aan het Actieplan van de Europese Commissie om duurzame groei te financieren. Passief beleggen bevindt zich in het hart van de ESG-transformatie, besluit François Millet.

‘Door hun lagere beheerskosten, grote spreiding en transparantie zijn passief beheerde ESG-fondsen vaak toegankelijker dan actief beheerde varianten, terwijl ze dankzij de juiste databronnen wel dezelfde investeringsdoelstellingen behalen. Ze democratiseren ESG: met een grote impact op onze samenleving.’

FinTech in opmars

‘Digitalisering is geen uitdaging of een doel, maar een middel om kostenefficiënter te werken’, zo stipte BEAMA- voorzitter Marnix Arickx aan tijdens zijn FIF-toespraak. Want kosten zijn de achilleshiel van elk fondsendistributiemodel. Wanneer assetmanagers via innovatieve digitale oplossingen hun kostenefficiëntie verhogen, worden zowel zij als hun klanten daar beter van. Digitalisering zal de komende jaren een aardverschuiving veroorzaken in de fondsensector.

En dat gaat echt alle richtingen uit: van robotadvies tot geautomatiseerde taken tot blockchain. Digitalisering – of het gebrek daaraan – dreigt ook spelers uit de markt te duwen. Want je moet enerzijds inzetten op digitalisering, en anderzijds voldoende aandacht geven aan de persoonlijke band met cliënten. Het komt erop aan een evenwicht te vinden tussen de twee, of keuzes te maken.  

Advertentie
Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.