Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De energieprijzen zijn gestabiliseerd, maar de markt blijft vol uitdagingen’

Luc Demeyere, CEO van Enbro © Emy Elleboog

Na een periode van sterke schommelingen lijken de Europese energiemarkten eindelijk tot rust te komen. Toch blijft het verschil tussen vaste en variabele prijzen nog steeds dubbel zo groot als vóór de energiecrisis. ‘Veel bedrijven accepteren deze hogere kosten als het nieuwe normaal, maar slimme keuzes kunnen dit veranderen’, zegt Luc Demeyere van energiemakelaar Enbro.

Is de energiecrisis voorbij? Het antwoord op die vraag is complex. Enerzijds zijn de extreme prijspieken van de afgelopen jaren verdwenen, en zijn de energieprijzen op zowel de korte (spotmarkt) als lange termijn (forwardmarkt) gestabiliseerd. Anderzijds is het verschil tussen vaste en variabele energietarieven verdubbeld.

‘De hogere risicopremies voor vaste contracten maken variabele tarieven steeds aantrekkelijker’, legt Luc Demeyere uit, CEO bij energiemakelaar Enbro. Enbro maakt deel uit van de Gridlink-holding, samen met zonnepanelenspecialist Earth, laadpalenexpert Sparki en het energieplatform Gaele. ‘Dit komt doordat leveranciers extra risico’s incalculeren vanwege de schommelingen in hernieuwbare energiebronnen zoals wind en zon. Door het regelmatige overaanbod zijn variabele tarieven vaak voordeliger.’

Advertentie

Overstap naar eigen energieproductie

Steeds meer bedrijven en overheden kiezen voor eigen energieproductie, met zonnepanelen als populairste optie. Dankzij de dalende kosten is deze technologie zeer concurrerend geworden. Demeyere: ‘Bedrijven kunnen elektriciteit uit hun eigen zonnepanelen opwekken voor slechts 30 à 40 euro per megawattuur, wat zo’n 80 procent goedkoper is dan afname van het net.’

Zonnepanelen zijn dus een logische keuze geworden. Daarmee kunnen bedrijven en overheden hun energie op lange termijn veiligstellen tegen vaste kosten. Toch vereist de overstap naar zelfopwekking een strategische aanpak, afgestemd op het energieverbruik, het beschikbare dakoppervlak en de algemene energiedoelen van het bedrijf. Hierin biedt zonnepanelenspecialist Earth de nodige expertise om bedrijven te ondersteunen.

Steeds complexere markten

De energiemarkt wordt vandaag beïnvloed door meer dan enkel vraag en aanbod; ook onbalansvergoedingen spelen een rol. Dit zijn kosten die verbruikers, klein en groot, betalen wanneer hun werkelijke elektriciteitsgebruik of -productie afwijkt van de ingeschatte hoeveelheid, waardoor het energienet uit balans raakt.

‘We helpen bedrijven niet alleen hun energiekosten te verlagen, maar ook in te spelen op de uitdagingen van een steeds complexere markt’

Luc Demeyere
CEO van Enbro

‘Bedrijven zullen de komende jaren steeds vaker strategisch moeten bepalen wanneer ze energie inkopen om van lage prijzen te profiteren’, benadrukt Demeyere. ‘Deze complexe dynamiek vraagt om specifieke marktkennis en constante monitoring. Voor veel bedrijven is dit nauwelijks nog zelf te beheren, waardoor de rol van energiemakelaars zoals Enbro alleen maar belangrijker wordt.’

Beleidsuitdagingen

De energiemarkt kampt ook met verschillende beleidsuitdagingen die de concurrentie en stabiliteit beïnvloeden. Zo brengt het beleid rond contractwissels, waarbij bedrijven met een laag verbruik maandelijks van energiecontract kunnen wisselen, onzekerheid voor leveranciers. ‘Dit leidt tot hogere risicopremies en daardoor ook hogere prijzen voor alle afnemers’, waarschuwt Demeyere. ‘Bedrijven hebben onafhankelijke begeleiding nodig om door deze complexiteit te navigeren.’

Daar kan Enbro bij helpen. Door de energiebehoeften van meerdere bedrijven te bundelen en energie collectief in te kopen, kan Enbro betere en voordeligere contracten onderhandelen. ‘We doen ook aan kennisdeling, bieden onafhankelijk advies en begeleiden bij zelfvoorziening’, besluit Demeyere. ‘Zo helpen we bedrijven niet alleen hun energiekosten te verlagen, maar ook in te spelen op de uitdagingen van een steeds complexere markt.’

Advertentie
Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.