Ook een elektrische auto moet in alle mogelijke omstandigheden functioneren. Audi heeft de prototypes van zijn eerste 100% elektrische SUV dan ook in de meeste extreme omstandigheden aan de tand gevoeld. Eén van de leukste tests was die bij zeer lage temperaturen.
De locatie voor deze test bij extreem lage temperaturen: een reusachtig meer. Helemaal dichtgevroren. Ergens in Zweden. Omdat de constructeur juist daar de ideale omstandigheden vond om nieuwe auto’s te testen: in onmenselijke kou én ver van de bewoonde wereld. Want het merk beschermt het prototype nauwgezet tegen de blikken van consumenten én concurrenten.
Een nieuw model dat in zulke omstandigheden slaagt voor zijn examen, is er helemaal klaar voor. Uiteraard moest ook de eerste elektrische auto van het merk op die unieke locatie getest worden. Omdat Audi net zoals met alle nieuwe modellen geen enkel risico wilde nemen met de e-tron. En omdat de ingenieurs de grenzen van deze baanbrekende SUV wilden ontdekken.
Als de productie van de seriemodellen straks op gang komt, zullen niet minder dan 250 prototypes van de 100% elektrische Audi e-tron samen meer dan vijf miljoen kilometer afgelegd hebben.
Onverwachte hindernis
In zo een test komen uiteraard alle aspecten en functies aan bod. Zoals Audi Pre Sense Front, dat de auto bij het opduiken van een onverwachte hindernis in alle veiligheid tot stilstand brengt, en ook waakt over de veiligheid van andere mensen in het verkeer. De ingenieurs stuurden een e-tron tegen hoge snelheid het meer op, en lieten een plotse hindernis opduiken: de elektrische SUV kwam perfect tot stilstand. Net zoals hij ook alle andere tests met glans doorstond.
Artificiële lawine
Het is inderdaad geen toeval dat de ingenieurs van Audi naar het uiterste noorden van Zweden trekken. De desolate omgeving die ze daar vinden, biedt niet alleen de ideale omstandigheden om het noodremsysteem op de proef te stellen. Mist en sneeuw zijn er dagelijkse kost, en dat is dan weer ideaal om de werking van de camera’s te testen.
Een systeem dat in die winterse omstandigheden functioneert, zal overal functioneren zoals het hoort. Een voorbeeld: om na te gaan of de Audi Pre Sense Front wel op het juiste moment in actie schiet, stuurden de ingenieurs twee prototypes van de e-tron tegen hoge snelheid het meer op, dicht na elkaar. Een vrachtwagen die uit tegenovergestelde richting kwam, dropte een gigantische hoeveelheid sneeuw op de e-trons. Zoveel dat je als bestuurder of passagier geen hand meer voor ogen zag.
Het noodremsysteem detecteerde de artificiële sneeuwlawine helemaal terecht niet als een hindernis, en trad dus niet in werking. Ook niet bij herhaaldelijk ‘proberen’. Alweer een test die de e-tron aflegde met grote onderscheiding.
Afrikaanse hitte
De tests in extreem winterse omstandigheden in Zweden waren uiteraard maar een van vele stappen in de volledige testcyclus van de prototypes. Als de productie van de seriemodellen straks op gang komt, zullen niet minder dan 250 prototypes van de Audi e-tron allemaal samen meer dan vijf miljoen kilometer afgelegd hebben. Niet alleen op dichtgevroren meren bij -27 graden Celcius, ook in de extreme Afrikaanse hitte of op Aziatische hooggebergtes en zelfs in het stapvoets verkeer van Chinese en Amerikaanse steden.