Audi neemt geen enkel risico met de nieuwe e-tron, de eerste volledig elektrische auto van het merk. ‘We hebben dan ook snel beslist om de batterij zelf te maken’, zegt Wim Verbeiren, verantwoordelijk voor de batterijproductie bij Audi Brussels.
Audi bouwt in zijn Brusselse vestiging de eerste volledig elektrische auto in de geschiedenis van het merk: de e-tron. Een SUV met een autonomie van meer dan vierhonderd kilometer in WLTP-rijcyclus. Dat is een wereldwijde standaard om het verbruik van wagens te bepalen.
Is de motor het hart van een klassieke diesel- of benzineauto, dan speelt de batterij die rol in een elektrische auto. Omdat die batterij bepalend is voor tal van belangrijke aspecten, van oplaadtijd tot acceleratievermogen maar ook en vooral het rijbereik. De meeste automerken die al een elektrische auto in hun cataloog hebben, gebruiken batterijen die ze kopen bij een toeleverancier. Dat doet Audi dus niet voor de e-tron.
Revolutionair koelsysteem
‘Het is een zeer bewuste keuze van Audi om de batterij van de e-tron zelf te maken’, zegt Wim Verbeiren, die bij Audi Brussels verantwoordelijk is voor de productie van het essentiële onderdeel. ‘De behuizing, het koelsysteem, noem maar op: het wordt allemaal in-house gemaakt.’
De batterij van de e-tron zal aan het einde van haar levensloop nog jarenlang inzetbaar zijn voor andere doeleinden, zoals energie uit zonnepanelen thuis opslaan.
Bij de ontwikkeling van de batterij hield Audi rekening met alle cruciale aspecten, die allemaal een even hoge prioriteit kregen. Wim Verbeiren: ‘Het moet mogelijk zijn om de batterij zeer snel op te laden. Er moet zoveel mogelijk energie in kunnen, zodat het rijbereik zo groot mogelijk is. Daarnaast moet je ook een lange levensduur kunnen garanderen. Voor dat laatste aspect is het van zeer groot belang dat je de warmte die de batterij genereert kunt beheersen. We ontwikkelden daarvoor een revolutionair koelsysteem dat in de behuizing zelf zit.’
Multifunctionele batterij
Omdat Audi milieuzorg hoog in het vaandel draagt, werd bij de ontwikkeling ervan ook al rekening gehouden met de recyclage van de batterij. ‘Die zal op een zeer eenvoudige manier kunnen gebeuren’, weet Wim Verbeiren. ‘Meer zelfs: voor het tot de eigenlijke recyclage komt, zal de batterij aan het einde van haar levensloop in de e-tron nog jarenlang inzetbaar zijn voor andere doeleinden, zoals energie uit zonnepanelen thuis opslaan.’
400 kilometer autonomie
De indrukwekkende autonomie van meer dan vierhonderd kilometer geldt trouwens voor rijden in minder ideale omstandigheden, zoals ’s winters met verwarming in de auto. In gunstige omstandigheden zal de batterij een nog hoger rijbereik bieden. Aan daarvoor uitgeruste laadpalen zal het mogelijk zijn om de batterij in amper dertig minuten op te laden voor een lange rit. En dat zal niet ten koste gaan van de prestaties.
Precieze cijfers zijn er nog niet, maar de Audi e-tron zal een topsnelheid hebben die vergelijkbaar is met die van grote SUV’s met een verbrandingsmotor, en ondertussen scherpe acceleraties bieden in de buurt van vijf seconden om van nul naar honderd kilometer per uur te klimmen.