Eiffage Benelux is in volle groei. Daarbij streeft het bouwbedrijf duidelijk naar een leiderspositie op het vlak van koolstofarme aanpak. Haar ecologische transitie laat geen ruimte voor compromissen en ligt volledig in lijn met het strategisch plan van de bouwer-promotor. We spraken met de CEO, Christophe Van Ophem.
Bouw, inrichting, vastgoed, burgerlijke bouwkunde, waterbouwkundige werken, afvalbeheer, industriële reiniging, opwaardering van het patrimonium… Eiffage Benelux rijgt de competenties aan elkaar en bestendigt haar groei binnen de Eiffage Groep. Wellicht dankzij die lokale verankering mét internationale ondersteuning, kan de bouwer-promotor allerlei soorten projecten ontwerpen, uitvoeren en onderhouden. ‘Boven op de drie andere activiteiten van de Groep binnen de Benelux, vergroten we onze actieradius naar energie, publiek-private partnerships en metaalbouw’, benadrukt Christophe Van Ophem, CEO van Eiffage Benelux. ‘We bevestigen hiermee onze derde plaats in de bouwsector in België.’
Team van ondernemers met gedeelde waarden
Eiffage Benelux is niet de enige speler in de Belgische bouwsector. Maar volgens Christophe Van Ophem onderscheidt het bedrijf zich met verschillende belangrijke factoren. ‘Onze zeer gezonde financiële structuur staat garant voor onze onafhankelijkheid. Daardoor hebben we een grote autonomie ten opzichte van onze aandeelhouders terwijl we toch op hun steun kunnen rekenen. Bovendien wordt elk filiaal geleid door een echte ondernemer die deel uitmaakt van een sterk team van zaakvoerders. Ze trekken unaniem de kaart van synergie. Dit model heb ik in mijn 27-jarige carrière nergens anders in de sector ooit gezien.
Strategische pijlers
Uiteraard werd ook Eiffage Benelux niet door de pandemie gespaard. Maar niets kon het bedrijf ervan weerhouden haar strategie verder uit te rollen. Christophe Van Ophem merkt op dat de sector al tientallen jaren geen spectaculaire evoluties heeft ondergaan, maar vandaag wel voor enorme uitdagingen staat. ‘Ons strategisch plan 2015-2020 bleek op dat vlak een uitstekende roadmap. Vandaag hebben we acht nieuwe strategische pijlers uitgewerkt. Drie daarvan liggen me zeer nauw aan het hart: koolstofarme aanpak, human resources en vastgoed. Onze strategie voor de periode 2021-2025 zit perfect in de stijgers.’
‘We ondersteunen het gebruik van houtconstructies en biogebaseerde materialen, en optimaliseren onze werkplaatsen op energetisch vlak’
Safety first
Het hoeft niet te verbazen dat human resources mee de kern uitmaakt van de ambities van een bedrijf met 2.000medewerkers. En Eiffage Benelux heeft daarvoor goede redenen. ‘We zijn uitstekend gewapend om de war on talent aan te gaan. Alleen al ons cafetariaplan en ons model van werknemersaandeelhouderschap zijn nooit geziene aantrekkingspolen. Bovendien stimuleren we innovatie en digitalisering van onze processen. Zowel op het vlak van CRM als van de mobiele beroepsapplicaties blijft de veiligheid van onze medewerkers onze topprioriteit.’
Eiffage Benelux ondersteunt een positief samenlevingsmodel en neemt actief deel aan de ontwikkeling van duurzame steden. Daarom onderschrijft het bedrijf ook een dynamisch vastgoedbeleid.
Christophe Van Ophem benadrukt de zeer originele benadering van een bouwpromotor die tegelijk ook bouwonderneming is. ‘We versnellen meer dan ooit onze positie in de residentiële markt door te focussen op die kenmerken waaraan onze klanten het meeste waarde hechten: onze lokale verankering en onze visie op duurzaamheid.’
Leider in koolstofarme aanpak
Bij Eiffage Benelux, maar ook in de hele Groep, is er van greenwashing geen sprake. De filosofie rond lage CO2-uitstoot staat gebeiteld in de langetermijnstrategie van het bedrijf. Aan de ene kant bestaat die uit de vermindering van de uitstoot bij werkzaamheden, en aan de andere kant is er de ontwikkeling van een nieuw koolstofarm aanbod. ‘Zo ondersteunen we onder meer het gebruik van houtconstructies en biogebaseerde materialen, en optimaliseren we onze werkplaatsen op energetisch vlak’, verduidelijkt de CEO. ‘En vergeet ook de vergroening van ons wagenpark en onze inspanningen op het vlak van energiebesparing op onze werven niet. Als kers op de taart verhuizen we binnenkort naar een duurzamere site die beter aansluit bij onze nieuwe strategie. We willen de leider in koolstofarme aanpak zijn.’
‘De Groep steunt op zes basiswaarden die we allemaal delen. Vier van die waarden vinden we trouwens terug in een sport die ons allemaal nauw aan het hart ligt: het hockey. Verantwoordelijkheid, vertrouwen, voorbeeldgedrag, durf & doorzetting zijn stuk voor stuk waarden die we met die sport gemeen hebben. Dat heeft ons er ook toe aangezet om officieel sponsor te worden van de Belgische Hockeyfederatie, en dus ook van haar twee nationale teams,’ geeft Christophe Van Ophem aan.