Het Oost-Vlaamse Herbosch-Kiere NV mag dan minder bekend zijn dan onze grote baggeraars, in de wereld van maritieme bouwwerken vervult het, als onderdeel van bouwgroep Eiffage Benelux, wel een grote internationale pioniersrol.
‘De waterbouwers van de Benelux zijn wereldvermaard omwille van hun kennis van maritieme bouwwerken. Daarin zijn we echte pioniers en wereldleiders.’ Dat zegt Benny De Sutter, managing director van Herbosch-Kiere NV, dat gespecialiseerd is in bouwprojecten op en rond het water. ‘We zijn gespecialiseerd in waterbouwkundige infrastructuurwerken – zoals sluizen, kaaimuren en bruggen – , funderingswerken, saneren van vervuilde gronden, onderhouden van waterwegen, bergen van schepen en we zijn ook betrokken bij offshore-energieprojecten.’
Herbosch-Kiere NV, dat in 1975 ontstond uit de fusie van bergingsfirma Herbosch en afbraakonderneming Kiere, heeft zich doorheen de jaren ontpopt tot een specialist in maritieme civiele bouwwerken. Vanuit de haven van Antwerpen was de bouwonderneming betrokken bij gerenommeerde bouwprojecten in de Benelux. Zo voerde het regelmatig steenstortwerken uit ter bescherming van de Oosterscheldekering, bouwt het samen met Jan De Nul Group de stormvloedkering in Nieuwpoort en werkte het mee aan de bouw van de Kieldrechtsluis voor de haven van Antwerpen, op dat moment de grootste sluis ter wereld. Ook het afbreken, uitbreiden en bouwen van meerdere steigers voor bijvoorbeeld olietankers behoort tot het palmares van Herbosch-Kiere NV. Intussen is deze maritieme bouwonderneming actief over de hele wereld. Zo werkte het voor DEME mee in La Réunion aan de bouw van het Viaduct du Littoral, het langste viaduct van Frankrijk.
Momenteel is het bedrijf actief bij de renovatie van de haven van Klaipeda in Litouwen en betrokken bij de aanleg van telecomkabels tussen Bahrein en Qatar. ‘We zijn ook heel actief in het Verenigd Koninkrijk, waar we al meer dan 25 jaar een apart kantoor hebben’, aldus De Sutter. ‘Na de Brexit is het absoluut noodzakelijk om daar een permanente vestiging te hebben zodat we onder andere een visum kunnen verkrijgen voor onze werknemers.’
Innovatieve pionier
Voor de uiteenlopende bouwprojecten stuurt het bouwbedrijf de Atlantis uit (een multifunctioneel schip dat ook als steenstorter kan worden uitgerust) of baggerschip Albatros. De Sutter: ‘Die schepen zijn uniek. We hebben ze zelf ontworpen, net omdat onze activiteiten zo specifiek zijn. Zo is de Albatros het eerste baggerschip met een evenwichtskraan. Daarmee hebben we technologie waarover weinig andere bedrijven ter wereld beschikken.’
‘We gebruiken technologie waarover weinig andere bedrijven ter wereld beschikken’
Ook bij de voorbereiding van een bouwproject speelt technologie een belangrijke rol. ‘De meest complexe bouwprojecten worden in Kallo voorbereid met een systeem van building information management (BIM). Daarmee maken we van het bouwwerk een ontwerp in 3D dat is gekoppeld aan de planning, waardoor we veel sneller potentiële problemen ontdekken. Ook de toeleveranciers hebben daar toegang toe, waardoor we heel snel alle noodzakelijke puzzelstukken bij elkaar kunnen leggen. Zo vermijden we onverwachte problemen in de uitvoeringsfase met het oog op het beperken van probleemgerelateerde kosten’, zegt De Sutter.
‘Door voortdurende innovatie bestendigen we onze rol van pionier in de nichemarkt van maritieme civiele bouwwerken’
De maritieme bouwaannemer werkt ook met drones voor landmeetkunde. Daarenboven past Herbosch-Kiere NV, als eerste bedrijf in België, een innovatieve methode toe om waterballast van schepen te zuiveren (want dat water mogen schepen niet langer onbehandeld lozen) en wil het op korte termijn met onderwaterdrones experimenteren. ‘Door voortdurende innovatie bestendigen we onze rol van pionier in de nichemarkt van maritieme civiele bouwwerken’, zegt De Sutter.
Eiffage Benelux
Herbosch-Kiere NV is een onderdeel van de internationale bouw- en concessiegroep Eiffage. De Sutter: ‘Daardoor kunnen we ook een beroep doen op het studiebureau van Eiffage in Parijs, voor het ontwerp van grote bouwprojecten en concessies. En als deel van een internationaal netwerk kunnen we ook meer internationale projecten binnenhalen.’
‘Als onderdeel van Eiffage Benelux halen we makkelijker internationale projecten binnen’
Via een jaarlijks intekenprogramma voor aandelen kunnen medewerkers van Herbosch-Kiere NV aandelen kopen van Eiffage. ‘Daardoor hebben ruim 80% van de medewerkers ook aandelen van ons moederbedrijf, wat nog extra bijdraagt aan het engagement van onze werknemers’, besluit De Sutter.