Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Slimme investeringen voeden de Belgische economie

‘Zonder haventransport in Antwerpen is de Belgische supermarkt leeg', zegt CEO Rob Harrison ©DP World Antwerp

Dankzij haar centrale ligging biedt de haven van Antwerpen de snelste en goedkoopste verbindingen met het Europese achterland. Een belangrijke schakel daarin zijn de terminaloperatoren, zoals DP World Antwerp. Het bedrijf slaagde erin zijn omzet te verhogen van 65 miljoen euro in 2012 tot meer dan 133 miljoen in 2017. Toch blijven investeringen noodzakelijk. ‘We streven naar verdere groei door slimme investeringen, maar extra ruimte blijft nodig.’

 

60 procent van de Europese koopkracht bevindt zich in een straal van 500 kilometer rond de Antwerpse haven. Dat maakt van die haven de perfecte toegangspoort tot Europa. De containerhaven is met voorsprong de grootste van België, de op één na grootste van Europa en staat op de vijftiende plaats in de wereldranglijst.

Advertentie

Doorgeefluik consumentenproducten
‘In de haven van Antwerpen streven wij naar een verzoening tussen economische, sociale en ecologische belangen’, vertelt Rob Harrison, CEO bij DP World Antwerp, dat de grootste containerterminals in de haven beheert. ‘Ongeveer 80 procent van de consumentenproducten die we dagelijks gebruiken passeert via de Antwerpse haven. Onze rol in de transportketen is dus belangrijk.’

‘Door onze investeringen versterken we niet alleen onze regionale activiteiten, maar ook de Belgische economie.’

Rob Harrison
CEO bij DP World Antwerp

De meeste mensen staan er nauwelijks bij stil hoe hun favoriete producten in de winkels terechtkomen. ‘Dat is vanzelfsprekend geworden’, zegt Rob Harrison. ‘Nochtans is onze manier van goederen leveren nog relatief jong. Scheepscontainers zijn uitgevonden rond 1954. En pas rond 1980 werden ze massaal in gebruik genomen. Die shift van grote schepen met één log ruim naar individuele containers, heeft onze transportketen efficiënter en sneller gemaakt. Sterker nog: containers zijn verantwoordelijk voor een belangrijke economische opleving, die nog elke dag merkbaar is.’

Belangrijke Belgische impact
Volgens een studie van de Nationale Bank uit 2015 genereert de Antwerpse haven een totale economische meerwaarde van iets minder dan 19 miljard euro, of 4,8 procent van het Belgische bruto binnenlands product; en 8,3 procent van het Vlaamse bbp. Met 60.849 directe en 82.209 indirecte arbeidsplaatsen in 2016, is de haven ook een belangrijke werkgever.

Bijna twee jaar geleden investeerde DP World Antwerp 125 miljoen euro in de eerste uitbreidingsfase van zijn terminals. De komende vijf jaar volgt met 197 miljoen euro een tweede grote investering. Rob Harrison: ‘Daarmee verhogen we onze jaarlijkse containercapaciteit van 2,6 miljoen naar 3,4 miljoen units. Met meer dan 11,5 miljoen stevent de haven van Antwerpen dit jaar trouwens af op een absoluut recordaantal verwerkte containers. Voor de komende jaren heeft DP World Antwerp nog een half miljard euro investeringskapitaal ter beschikking.’

Advertentie

Economische uitdagingen
De totale investeringen in de Belgische havens zijn gestegen van 4.054 miljoen euro in 2015 naar 4.596 miljoen euro in 2016. Toch heerst er bij sommige financiers wat terughoudendheid. Rob Harrison: ‘De Antwerpse haven heeft dringend nood aan bijkomende containercapaciteit. DP World Antwerp is een van de meest efficiënte en moderne terminals in Noord-Europa. We huisvesten ’s wereld grootste containerschepen en bieden toegang tot de belangrijkste consumentenmarkten in het hart van Europa. Maar we moeten wel alle kansen krijgen om daar een blijvend succes van te maken. Dat kan alleen wanneer alle belanghebbenden en partners investeren in de haven en die moderner en beter willen maken. Anders riskeren we dat havenactiviteiten verhuizen naar onze buurlanden.’

‘We streven naar verdere groei door slimme investeringen, maar extra ruimte blijft nodig.’

Rob Harrison
CEO bij DP World Antwerp

Samenwerkingen en data
De toekomst? Nog meer samenwerken met overheden en belanghebbenden rond de versteviging van de economische positie van de haven. ‘Werken als partners geeft meer betrokkenheid. Al onze partners, alle belanghebbenden en de hele Belgische economie moeten de positieve effecten van onze investeringen in Antwerpen voelen. We zouden allemaal meer aandacht moeten schenken aan de haven en die positioneren als steunpilaar van de Belgische economie.’ 

Een ander project is de transparante gegevensuitwisseling tussen alle partijen in de logistieke keten en deze inzichten juist inzetten, legt Rob Harrison uit. ‘Als opslagloodsen, douane, het Havenbedrijf, invoerders, distributeurs, transporteurs, enzovoort onderling data delen over de locatie van containers, dan wordt het logistieke proces nog sneller en efficiënter. Uiteindelijk komt dat ten goede aan onze bedrijven, de consumenten en de planeet.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.