Met software die gebaseerd is op datawetenschap optimaliseert AppTweak de ranking van zijn klanten in de appstores van smartphones en tablets. Door die vernieuwende technologie is de scale-up al zeven jaar sterk aan het groeien.
Gemiddeld downloaden we 80 apps op onze smartphones en tablets. De App Store van Apple en Google Play bevatten meer dan 4 miljoen apps en elke dag komen er zo’n 3.000 bij. Een plekje bemachtigen op onze schermen is een hele uitdaging.
Naar analogie met wat SEO betekent voor Google-zoekopdrachten, optimaliseert AppTweak de ranking van zijn klanten zodat hun merk bovenaan op de lijst van de appstores verschijnt. Door de pictogrammen en andere screenshots te verfijnen, wil de Brusselse scale-up het aantal downloadacties doen toenemen.
‘We waren erbij van in het prille begin van App Store Optimization (ASO)’, vertelt Olivier Verdin, medeoprichter en CEO van AppTweak. ‘Bij de opstart moesten we onze klanten nog echt alles aanleren. Vandaag groeit de mobiele markt razendsnel, waardoor onze diensten van strategisch belang zijn voor veel merken.’
De aanhoudende groei van AppTweak werd dit jaar bekroond met winst in de categorie Most Sustainable Growth van Deloitte’s Technology Fast 50. ‘Gaming – een domein waar veel concurrentie heerst – was een van de eerste sectoren die interesse had in ASO. Daarna volgden de mobile first bedrijven en de meerderheid van de grote merken’, licht Olivier Verdin toe. Hij verwacht dat de drie segmenten zullen blijven groeien. Sinds de pandemie merkt hij dat de mobiele markt nóg meer het overwicht krijgt.
Datawetenschap
Tot de 1.800 klanten van AppTweak behoren gamingreuzen als Zynga en King, die Candy Crushontwikkelde, en mobiele spelers als Uber en TikTok. Ook Belfius, Mercedes en The North Face doen een beroep op de diensten van AppTweak.
De mobiele markt groeit razendsnel, waardoor onze diensten van strategisch belang zijn voor veel merken.
Het algoritme van zijn software baseerde AppTweak op datawetenschap en een doorgedreven kennis van de werking van de appstores. Voor Atlas, het nieuwste product, werden miljoenen zoekopdrachten geanalyseerd in de appstores. Deze platformen hebben een eigen semantiek, die verschilt van die van zoekmotoren.
Atlas hanteert een nieuwe rangschikking van de apps, volgens de gebruikscriteria van de appstores en de doelstellingen van de gebruikers. Terwijl Apple datingsites in de categorie sociale media onderbrengt, pakt AppTweak de zaken anders aan. Zo kunnen de klanten hun positie beter vergelijken met die van hun rechtstreekse concurrenten.
Verankering in Brussel
De geslaagde internationale uitbreiding van zijn bedrijf boezemt de CEO vertrouwen in. AppTweak heeft kantoren in Japan, India, Singapore, Seoul en San Francisco. ‘Zo zijn we dichter bij onze internationale klanten en kunnen we de laatste ontwikkelingen in Silicon Valley van nabij volgen’, klinkt het. De Chief Marketing en Chief Revenue Officers werken vanuit Californië.
Onderzoek en productontwikkeling blijven stevig verankerd in Brussel. Olivier Verdin is ervan overtuigd dat je ook in België geavanceerde software kunt ontwikkelen. Zijn team bestaat uit een honderdtal specialisten van 25 nationaliteiten. “Van in het begin zagen wij het belang in van meertaligheid, in tegenstelling tot onze concurrenten. Een app optimaliseren in het Engels of in het Frans is fundamenteel verschillend.” Vandaag is Atlas beschikbaar in 20 talen en 66 landen.
In de huidige war for talent prijst Olivier Verdin zichzelf gelukkig met trouwe medewerkers. Het komende jaar wil hij nog 50 profielen aanwerven. Hij besteedt veel aandacht aan diversiteit. Zo bestaat het AppTweak-team uit evenveel mannen als vrouwen.
Met de steun van zijn langetermijninvesteerder, Groupe Rossel, gelooft de CEO in de sterke bedrijfscultuur van AppTweak. Die is gebaseerd op vier pijlers: leren en verantwoordelijkheid , originaliteit en innovatie, hechte relaties en kwaliteit op het vlak van product en klantrelaties.