Het Leuvense XenomatiX staat klaar om de automarkt te veroveren met zelfontwikkelde lasertechnologie. Sinds begin dit jaar behoort het bedrijf tot de hofleveranciers van grote merken. ‘We zijn bezig met de technologie van morgen.’
XenomatiX ontwikkelt en perfectioneert sinds 2012 baanbrekende LiDAR-sensoren voor auto’s. Laserpulsen bepalen daarbij snel, accuraat en in 3D de afstand tot objecten en weggebruikers. Het systeem is onmisbaar om (semi-)autonome wagens veilig te laten rijden en reageren op de omgeving.
‘Mensen kennen LiDAR-technologie van de zelfrijdende auto’s van Google’, verduidelijkt Filip Geuens, CEO bij XenomatiX. ‘Daarbij staat er boven op het dak van de auto een ronddraaiende cilinder. Maar dat systeem is erg groot en duur.’
Weinig geschikt voor massaproductie dus. De oplossing van XenomatiX gebruikt een sensor zonder bewegende mechanische onderdelen, die snel kunnen verslijten. Toyota en Bentley rustten al testwagens uit met het systeem.
Selecte club
Sinds begin dit jaar gaat het hard voor XenomatiX. Het bedrijf groeide uit tot een Tier2-leverancier. Dat zijn ondernemingen die onderdelen mogen leveren aan Tier1-bedrijven: de rechtstreekse leveranciers van grote wagenconstructeurs.
‘Dankzij het contract met een belangrijke speler behoren we nu tot een selecte club van een handvol LiDAR-leveranciers die aan Tier1-merken mogen verkopen en leveren’, zegt Geuens.
Onze slimme technologie laat de auto van morgen veiliger rijden.
Goedkoper
Na jaren van ontwikkelen en testen is massaproductie de volgende ambitie van XenomatiX. ‘De industrialisatie zal onze oplossing compacter en goedkoper maken’, zegt Geuens. ‘De ambitie is om het LiDAR-systeem weg te werken in bumpers of achter de voorruit. De productie op grote schaal zou de groothandelsprijs per systeem onder de 150 euro kunnen brengen.’
Om die plannen te financieren, haalde XenomatiX vorig jaar ongeveer 6,5 miljoen euro op. En het bedrijf bereidt een grotere kapitaalronde voor. Over drie tot vijf jaar zouden de eerste wagens met het systeem hun weg moeten vinden naar de commerciële markt.
Geuens: ‘We werken nu aan onder meer de miniaturisering van ons product. Hiervoor breiden we op korte termijn ons medewerkersbestand uit van dertig naar veertig mensen.’
Drones
Uiteraard heeft corona de groeiplannen van XenomatiX licht verstoord. ‘De impact van deze crisis treft de automobielsector relatief hard’, zegt Geuens. ‘Maar gelukkig blijft de impact op ons bedrijf beperkt. Vooral omdat wij bezig zijn met de technologie van morgen, en het nog niet moeten hebben van huidige productievolumes. Al onze ontwikkelingsprogramma’s lopen gewoon door.’
Daarnaast is het bedrijf bezig met mogelijke alternatieve toepassingen met het LiDAR-systeem: de automatisering van magazijnen en drones.
Veiligheid
Toch blijft de auto-industrie de grootste focus. Daar is het potentieel voor XenomatiX het grootst. ‘Zelfrijdende en semi-autonome wagens zijn de toekomst’, besluit Geuens. ‘Ze stoppen tijdig voor hindernissen en kijken door regen, mist en duisternis heen. Onze slimme technologie laat de auto van morgen veiliger rijden. En een verhoogde veiligheid zal de acceptatie en adoptie van zelfrijdende wagens mee helpen versnellen.’