Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Vertuoza: duurzame groei die staat als een huis

Antoni Di Filippo en Dominique Pellegrino © Marco Mertens

Vertuoza is een ontwikkelaar van digitale oplossingen voor de bouwsector en combineert vakkennis met ambitieuze internationale doelen en een cultuur van voortdurende verbetering. De snelle groei van het bedrijf werd bekroond in de Technology Fast 50 competitie van Deloitte Private. Vertuoza behaalde de eerste plaats in de categorie Enterprise Software.

Disruptieve bedrijven ontginnen vaak nieuwe markten, en voor Vertuoza is dat de wereld van kmo’s in de bouwsector.  ‘Bedrijven in die sector zijn vaak conservatief en onvoldoende gedigitaliseerd’, zegt CEO Dominique Pellegrino. ‘Maar ze hebben allemaal gelijkaardige behoeften: de planning stroomlijnen, offertes maken, facturen opstellen en de voorraad beheren; uitdagingen waarbij we hun op een consistente en deskundige manier kunnen helpen.’

Medeoprichter Antoni Di Filippo legde met zijn langdurige expertise mee de basis van deze scale-up. Voordat hij samen met Pellegrino Vertuoza oprichtte, werkte hij meer dan 15 jaar in de vastgoed- en bouwsector. Voor de digitalisering van zijn vorige bedrijf werkte hij nauw samen met webontwikkelaar Kevin Vermeulen. Toen werd Vertuoza geboren.

Advertentie

Eenvoudige oplossingen voor complexe taken

Begin 2021 introduceerde het drietal een beheersoplossing die zich specifiek op bouwondernemers richtte en al uitvoerig was getest. ‘Hoewel innovatie aan de basis ligt van onze aanpak, wilden we zeker het spreekwoordelijke warm water niet opnieuw uitvinden’, benadrukt de CEO. ‘Ons eenvoudig uitgangspunt was om bouwondernemers bij hun dagelijkse routinetaken te ondersteunen.’

Het doel is om een gebruiksvriendelijke en complete oplossing aan te bieden zonder gebruikers te overweldigen met ingewikkelde functies. ‘Ons verkoopteam speelt hierin een belangrijke rol; zij staan in nauw contact met de drukbezette doelgroep, voor wie pragmatisme en authenticiteit belangrijk zijn’, voegt Pellegrino toe.

Focus op lean management

‘We zijn geobsedeerd door lean management. We testen en verfijnen continu onze processen, HR- en marketingstrategieën, commerciële uitrol en natuurlijk de ontwikkeling van ons platform.’

Dominique Pellegrino
CEO Vertuoza

De drijvende kracht achter Vertuoza’s aanpak is de focus op voortdurende verbetering. ‘We zijn geobsedeerd door lean management’, zegt Pellegrino. ‘We testen en verfijnen continu onze processen, HR- en marketingstrategieën, commerciële uitrol en natuurlijk de ontwikkeling van ons platform.’ Dat platform is uniek in zijn soort door het gebruik van artificiële intelligentie. Bij een eerste werfbezoek kunnen gebruikers meteen eenvoudig alle gegevens zoals metingen, materialen en taken laten registreren door de mobiele app. Die genereert binnen enkele seconden automatisch een offerte.

Vertuoza groeit snel en sluit zijn vierde boekjaar af met bijna honderd medewerkers, waarvan 38 zich bezighouden met de ontwikkeling van het platform.  Deze snelle groei, bekroond met een mooie plaats in de Technology Fast 50-lijst, komt ook terug in andere indrukwekkende cijfers. ‘We verwelkomen elke maand tussen 100 en 200 nieuwe klanten, waarvan 65% al bij de eerste afspraak tekent’, aldus een trotse Pellegrino. ‘In België ligt ons conversiepercentage op 40%.’

Duurzame groei boven snelle winst

Voor hij Vertuoza oprichtte, doorliep Pellegrino alle rangen bij Easi, een ontwikkelaar van IT-oplossingen. Daar leerde hij de fundamentals van bedrijfsvoering. In een tijd waarin veel ondernemers zich richten op snelle winstgevendheid, blijft hij trouw aan zijn strategie van duurzame groei.

Met het Franse XAnge en het Antwerpse Fortino Capital als aandeelhouders heeft Vertuoza intussen meer dan 6.000 gebruikers en genereert het bijna 6 miljoen euro aan jaarlijkse recurrente inkomsten. ‘Onze acquisitiekosten en klantretentie zijn onder controle. We hebben net ons beste kwartaal achter de rug. We zouden kunnen afremmen om binnen 12 maanden winstgevend te zijn. Maar we willen blijven versnellen, omdat het potentieel groot blijft.’

Advertentie

Internationale ambities

Volgens de CEO is het bedrijfsmodel van Vertuoza internationaal inzetbaar omdat de bouwsector in andere landen onder vergelijkbare omstandigheden opereert als in België. Frankrijk is momenteel de grootste markt, maar het bedrijf is ook actief in Luxemburg, Zwitserland en Nederland. ‘Europa telt bijna 4 miljoen bouwondernemingen. Voor Vertuoza liggen er nog volop kansen om te groeien en onze impact verder te vergroten’, besluit Pellegrino.

Advertentie
Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.