Gedaan met garagebezoeken en lange wachttijden. Wie via Lizy een wagen leaset, krijgt die binnen de drie weken netjes aan huis geleverd. Het geheim van de snelst groeiende scale-up in de categorie Mobility van Deloitte’s Technology Fast 50? ‘Wij helpen bedrijven om goedkoper de overstap naar elektrische wagens te maken door enkel recente tweedehandswagen aan te bieden’, zegt oprichter Sam Heymans.
‘Onze focus op tweedehandswagens - gemiddeld 12 tot 18 maanden oud - maakt ons model uniek’, zegt Heymans. ‘Een tweedehandswagen leasen is niet alleen goedkoper dan leasen via de traditionele maatschappijen, het is ook duurzamer. Er hoeft geen nieuwe wagen gemaakt te worden, wat goed is voor de CO2-uitstoot. Een nieuwe wagen verliest meestal ook al 20 procent van zijn waarde bij aankoop. Daar hebben onze klanten geen last van.’
Laadoplossingen
Lizy heeft een erg divers cliënteel: zelfstandigen, eenmanszaken, grote bedrijven. Het platform koopt de wagens zelf aan en is niet afhankelijk van importeurs of andere dealers.
Intussen biedt Lizy ook laadoplossingen aan. ‘Klanten kunnen dit online toevoegen aan hun leasecontract. Dat maakt het voor bedrijven eenvoudiger om over te stappen naar elektrische voertuigen.’
Sterke prestaties
Sinds de oprichting in 2019 heeft Lizy meer dan 5.000 leasecontracten afgesloten. De voorbije drie jaar is de omzet vertienvoudigd en het aantal medewerkers verdubbeld tot vijftig. ‘We zijn volop aan het groeien en hebben plannen om binnenkort een derde land aan ons portfolio toe te voegen, naast België en Frankrijk.’
We doen er alles aan om mensen te laten groeien, zodat ze de beste versie van zichzelf kunnen worden.
Op het vlak van personeelsbeleid hanteert de scale-up een erg persoonlijke aanpak. ‘Onze bedrijfscultuur legt de focus op motivatie en ambitie. Wie het goed doet, kan heel snel groeien bij Lizy’, zegt Heymans. ‘We geloven echt in die meritocratie, en we doen er alles aan om mensen te laten groeien, zodat ze de beste versie van zichzelf kunnen worden.’
Blijven groeien
Klanttevredenheid staat bovenaan het prioriteitenlijstje. ‘We willen simpelweg de beste user experience op de Europese leasemarkt bieden’, zegt Heymans. ‘Uit bevragingen en reviews weten we dat klanten ons platform waarderen omwille van onze focus op gebruiksgemak en transparantie. Dat vertaalt zich in een grote tevredenheid en een groeiend klantenbestand.’
Lizy ziet de komende jaren voldoende groeikansen. ‘De focus op elektrische voertuigen, digitale innovatie en investeringen in technologie zijn de pijlers van onze toekomst’, besluit Heymans. ‘Met een geweldig team en een duidelijke visie staan we er prima voor om een belangrijke speler in de autoleasemarkt te worden.’