Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hoplr wil uitgroeien tot grootste buurtplatform in Europa

Jennick Scheerlinck en Jonas Heirwegh, oprichters van Hoplr

Het sociaal netwerk Hoplr, dat buurten en lokale overheden met elkaar verbindt, is sinds 2014 uitgegroeid tot het grootste buurtgerichte platform in de Benelux. Oprichter Jennick Scheerlinck heeft ambitieuze plannen om internationaal uit te breiden. ‘Betrokkenheid, menselijkheid en sociaal welzijn staan centraal in alles wat we doen.’

Hoplr biedt steden en gemeenten een SaaS-licentie (Software as a Service) waarmee lokale overheden een jaarabonnement kunnen afsluiten voor het gebruik van tools voor welzijn en burgerparticipatie. Elke buurt, dorps- of stadskern krijgt vervolgens een eigen besloten netwerk.

Op dit netwerk kunnen burgers berichten plaatsen, spullen wisselen, vragen stellen of nieuws delen met hun buren. Dit kan variëren van het lenen van een boormachine, het melden van een verloren huisdier tot het organiseren van een buurtfeest.

Advertentie

‘De gesprekken tussen buurtbewoners zijn afgeschermd. Lokale overheden kunnen niet meekijken’, verduidelijk Scheerlinck. ‘Gemeente- en stadsbesturen kunnen via een centraal dashboard wel communiceren met verschillende buurten en hun bewoners. Ze kunnen onder andere enquêtes lanceren, bewoners informeren en buurtinitiatieven ondersteunen.’

Wij zijn vandaag het grootste buurtgerichte sociale netwerk in België en Luxemburg.

Jennick Scheerlinck
medeoprichter van Hoplr

Sterk groeimodel

Hoplr onderscheidt zich van sociale netwerken zoals Facebook en WhatsApp, die vooral willen connecteren, door de nadruk te leggen op gemeenschapsvorming en burgerparticipatie. ‘Onze kracht ligt in het versterken van lokale gemeenschappen, zonder advertenties of de verkoop van gebruikersdata aan derden’, benadrukt Scheerlinck.

Met meer dan een miljoen aangesloten huishoudens in 250 gemeenten, verspreid over vier landen (België, Nederland, Luxemburg en Turkije), is Hoplr uitgegroeid tot de grootste speler in zijn niche in België en Luxemburg. ’De behoefte aan gemeenschapsvorming en burgerparticipatie groeit wereldwijd’, aldus Scheerlinck.

Advertentie

Innovaties versterken platform

Hoplr blijft niet stilstaan. Het platform integreerde recent AI-technologie om de gesprekken op het netwerk te analyseren, volledig in lijn met de GDPR-richtlijnen. ‘We kunnen nu gespreksonderwerpen clusteren en sentimenten analyseren’, zegt Scheerlinck.

Advertentie

Onze focus ligt in de eerste plaats op het versterken van gemeenschappen en op onze sociale impact, niet op winstmaximalisatie.

Jennick Scheerlinck
medeoprichter van Hoplr

Tijdens de afgelopen verkiezingen publiceerde Hoplr een rapport met de grootste ergernissen van burgers die op het platform worden gedeeld, zoals frustraties over gemeenteloketten die niet langer dagelijks open zijn of verloren postpakketten.

Klaar voor Europa

Tien jaar na het ontstaan, staat Hoplr op een kantelpunt. Het bedrijf, dat groeide van vijf naar vijftien medewerkers, wil zijn activiteiten uitbreiden in Europa en zoekt hiervoor extra kapitaal. ‘We richten ons onder meer op impactfondsen die onze sociale missie ondersteunen. We zijn met meer bezig dan alleen met winstmaximalisatie’, zegt Scheerlinck.

De erkenning als snelst groeiende scale-up in de categorie Communications & Networking van Deloitte’s Technology Fast 50 geeft Hoplr alvast extra zichtbaarheid en geloofwaardigheid.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.