Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Wij willen met onze circulair waardevolle wanden tegen 2030 de wereldwijde norm zijn’

Chris Van de Voorde, CEO van Juunoo © Marco Mertens

De modulaire wanden van JUUNOO zijn niet alleen zeven maal sneller plaatsbaar dan traditionele exemplaren, ze zijn ook volledig circulair én ze steunen op een slim businessmodel. ‘Na gebruik kopen we onze wanden terug en zetten we ze opnieuw in de markt’, vertelt CEO Chris Van de Voorde.

Elk jaar belandt er wereldwijd voor meer dan 300 miljard euro aan scheidingswanden op de afvalberg; een gigantische verspilling van geld en grondstoffen. Het is ook rampzalig voor het klimaat. De binnenwandenindustrie is immers verantwoordelijk voor meer dan één procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Die drie problemen pakt JUUNOO bij de wortel aan. ‘Wij bieden als enige fabrikant ter wereld een buyback-garantie op interieur wanden’, verduidelijkt CEO Chris Van de Voorde.

‘Wanneer een eigenaar onze scheidingswanden, glazen wanden, meetingboxes of telefooncellen niet meer nodig heeft, bijvoorbeeld door verbouwingen of een verhuis, dan kan hij die elders herplaatsen of ze aan een vaste prijs opnieuw verkopen aan ons.’ JUUNOO geeft de modulaire wanden dan een volgend leven bij een andere klant. Zo bespaart het bedrijf tot 70 procent op zijn CO2-uitstoot.

Advertentie

Slim, ecologisch en financieel rendabel

‘Wanden die niet circulair waardevol zijn, worden als schroot verwerkt. Behalve de onze, die zijn geld waard.’

Chris Van de Voorde
CEO van Juunoo

Met zijn innovatieve werkwijze en groei is de scale-up voor het tweede jaar op rij winnaar binnen de categorie Sustainability van Deloitte’s Technology Fast 50. Van de Voorde benadrukt dat het slimme businessmodel van zijn bedrijf in de praktijk alleen maar werkt voor producten met een hoge circulaire waarde. ‘Het kost ongeveer 100 euro aan arbeid om één vierkante meter gipskartonwanden te recupereren op een werf, maar dat levert slechts 30 euro aan herbruikbaar materiaal op. Wie zo’n wand wil hergebruiken, verliest geld.’

De 100 euro aan mankracht die besteed wordt aan het recupereren van de modulaire JUUNOO-wanden resulteert in 1.000 euro aan herbruikbaar materiaal. ‘Dat wil zeggen dat onze wanden makkelijk een tweede, derde, vierde en vijfde leven kunnen krijgen en het economisch rendabel blijft om ze te hergebruiken’, klinkt het. ‘Momenteel ondergaat het voormalige Proximus-gebouw in Brussel een grondige verbouwing. Wanden die niet circulair waardevol zijn, worden als schroot verwerkt. Behalve de onze, die er op vier verdiepingen staan: die zijn geld waard.’

Noord-Amerikaanse avonturen

JUUNOO is op één jaar tijd bijna driemaal zo groot geworden. ‘Alleen al onze omzet van september 2023 was even groot als de helft van onze jaaromzet van 2022’, vertelt Van de Voorde. ‘We zijn nu actief op zoek naar ambitieuze mensen zodat we verder internationaal kunnen groeien.’ Sinds vorig jaar breidde de scale-up zijn actieterrein – met intussen meer dan vijf miljoen verkochte wanden aan 700 bedrijfsklanten in de Benelux en Zwitserland – verder uit naar de Verenigde Staten.

De hoge circulaire waarde van de producten van JUUNOO slaat met name erg aan in New York, een dure stad om te bouwen en te wonen. De unieke voordelen van de snel plaatsbare en nadien opnieuw verkoopbare circulaire wanden van JUUNOO zijn daar extra aantrekkelijk.

Dat is ook de Ellen MacArthur Foundation niet ontgaan, een Noord-Amerkaanse NGO die onderzoek verricht naar de voordelen van de een circulaire economie. ‘We zijn geselecteerd om eind dit jaar samen met hen een paper te publiceren rond ons businessmodel en de circulaire waarde van onze producten‘, besluit Van de Voorde.

Deloitte’s Technology Fast 50 bestaat 10 jaar. Waar wil JUUNOO graag staan binnen 10 jaar?
Chris Van de Voorde: ‘We zijn volop de wereld aan het veroveren met onze producten, dus we durven al stilaan te dromen van de volgende stap. Over tien jaar willen we graag de eerste scheidingswanden op de maan geplaatst hebben. Dat lijkt ons een tot de verbeelding sprekende afzetmarkt.’

Advertentie
Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.