Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Hoe doelgerichter het mobiliteitsbeleid van een bedrijf, hoe aantrekkelijker het wordt als werkgever’

Benoît Criel, CEO van Optimile

Mobiliteit is cruciaal voor bedrijven en hun medewerkers. Maar de manier waarop ze die in de praktijk invullen, is sterk uiteenlopend. ‘Met onze praktische softwareoplossingen kunnen gebruikers hun noden en keuzemogelijkheden op vlak van duurzame multimodale mobiliteit en laadstations managen en opvolgen’, vertelt Benoît Criel, CEO bij Optimile.

Afhankelijk van onder meer de bedrijfslocatie, woonplaats, leeftijd en gezinssituatie hebben mensen andere mobiliteitsbehoeftes. Soms is een auto noodzakelijk, terwijl op andere momenten het openbaar vervoer, een deelfiets of een e-step misschien handiger is.

‘Dat is de kern van ons productaanbod’, verduidelijkt Benoît Criel, CEO bij Optimile. Het bedrijf biedt softwareoplossingen die de transitie naar de elektrificatie van het wagenpark ondersteunen, onder meer via een systeem waarmee laadstations en laadpassen gemonitord en gemanaged kunnen worden.

Advertentie

Daarnaast is er een Mobility-as-a-Service (MaaS)-oplossing waarmee werkgevers en werknemers toegang krijgen tot een reeks aanbieders van gedeelde mobiliteit, en waarbij meteen de nodige fiscaliteitsregels en payrollverwerking toepast worden. ‘Onze klanten kunnen via onze software ook hun totale mobiliteits-TCO opvolgen’, vertelt Criel.

‘Dat is dan de Total Cost of Ownership van álle gekozen mobiliteitsoplossingen, en niet alleen die van een wagen bijvoorbeeld.’ Werkgevers krijgen via de MaaS-oplossing ook inzicht in het mobiliteitsprofiel van hun medewerkers. Zo kunnen ze hun mobiliteitsbeleid afstemmen op de praktijk. ‘Hoe doelgerichter bedrijven hierop inspelen, hoe aantrekkelijker ze worden als werkgever’, klinkt het.

Grote groei

Dankzij de fiscale stimuli en de populariteit van bedrijfswagens in België is het aantal geëlektrificeerde wagens de voorbije jaren fors toegenomen. Dat leidt ook tot een significante groei in laadinfrastructuur: Optimile telde 300% meer laadpunten midden 2023 in vergelijking met vorig jaar.

‘Een oproep aan de overheid: laten we samen met de sector bekijken hoe we de mobiliteitsfiscaliteit gelijkwaardiger en eenvoudiger kunnen maken.’

Benoît Criel
CEO van Optimile

Tegelijk zijn er 400% meer laadsessies. Mede hierdoor is Optimile dit jaar de snelstgroeiende Belgische tech scale-up binnen de categorie Mobility van Deloitte’s Technology Fast 50.

‘De transitie naar een elektrisch wagenpark verloopt sneller dan we hadden gepland’, bekent Criel. ‘Maar de mentale shift naar gedeelde mobiliteit zou nog vlotter mogen verlopen. De fiscale stimuli voor elektrische wagens zijn niet navenant beschikbaar binnen gedeelde mobiliteit. Een oproep aan de overheid: laten we samen met de sector bekijken hoe we de mobiliteitsfiscaliteit gelijkwaardiger en eenvoudiger kunnen maken.’

Partnerships en open architectuur

Optimile werkt samen met partijen die oplossingen bieden voor een optimaal energiebeheer. ‘Uiteindelijk faciliteren we via de laadpaal de toegang tot elektriciteit. Het is dus even belangrijk om de load balancing tussen zonnepanelen, batterijen en zelfs windmolens te kunnen vertalen naar de laadpaal’, zegt de CEO. Ook in het MaaS-ecosysteem is er een grote diversiteit in partners. Bovendien zijn de Optimile-klanten zeer uiteenlopend, en daarom biedt het bedrijf zijn services modulair aan.

Advertentie

‘Softwaretechnisch hebben wij een open architectuur’, vat Criel samen. ‘Dat impliceert dat onze klanten onze services out-of-the-box kunnen gebruiken, maar ook dat ze die kunnen integreren in hun eigen producten en services. Sommigen servicen enkel B2C-klanten, anderen ook B2B.

Er zijn er die onze services ook verkopen aan hun eigen klanten in combinatie met verkoop of verhuur van laadpalen, met of zonder installatie en onderhoud, met of zonder energiebeheeroplossing, met of zonder laadpas… Die diversiteit aan commerciële modellen voor klanten is een grote troef’, besluit Criel.

Deloitte’s Technology Fast 50 bestaat 10 jaar. Waar wil Optimile graag staan binnen 10 jaar?
Benoît Criel: ‘Vandaag zitten onze klanten verspreid over zes Europese landen. Mijn droom is om in 2033 met Optimile niet alleen in België maar ook in de EU de primaire speler te zijn op vlak van mobiliteitsoplossingen.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.