Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Belgium’s finest: De meest trendy oordopjes ter wereld

Maarten Bodewes en Dimitri O, Medeoprichters van Loop Earplugs

Het ijzersterke groeiverhaal van Loop Earplugs gaat onverminderd voort. Studenten, ouders, concertgangers, kenniswerkers , lichte slapers, mensen met een overgevoeligheid voor geluid, en ga zo maar verder: de hoogwaardige maar betaalbare gehoorbeschermers zijn hot property bij gebruikers van alle leeftijden. ‘Als partner van Tomorrowland leveren we volgend jaar opnieuw een exclusieve versie van onze earplugs’, zegt oprichter Dimitri O.

Het zakenavontuur van oprichters Maarten Bodewes en Dimitri O begon zeven jaar geleden vanuit een gedeelde passie voor muziek, concerten en fuiven. Na een nachtje uitgaan kregen ze allebei tinnitus; een tuut in de oren. ‘Oordopjes waren vroeger niet sexy, bijna niemand droeg ze’, klinkt het. De twee ingenieurs ontwikkelden dan maar zelf oordopjes die voldeden aan drie criteria: kwaliteit, comfort en stijl. ‘Wij ontwikkelen earwear in de strijd tegen geluidsvervuiling.’

Het akoestisch kanaal van onze earplugs imiteert de gehoorgang. ‘Hoge en lage tonen worden evenwichtig gedempt, maar de natuurlijke geluidsbeleving blijft intact’, verduidelijkt Dimitri O. Prijs-kwaliteit slaat Loop Earplugs een brug tussen enerzijds spotgoedkope schuimrubberen wegwerp-oordopjes die niet lang goed zitten en het geluid vervormen, en anderzijds de dure op maat gemaakte gehoorbeschermers die veel professionele muzikanten dragen.

Advertentie

‘s Werelds beste oordopjes

‘De beste oordopjes voor concerten’: zo noemde The New York Times de producten van Loop Earplugs bij hun marktintroductie. Wat volgde, overtrof alle verwachtingen. Inmiddels gingen er al meer dan 6 miljoen oordopjes van het bedrijf over de online toonbank: hét verkoopkanaal dat het merk commerciële vleugels gaf en een afzetmarkt aanboorde in meer dan 150 landen. ‘Onze omzet groeide de voorbije vier jaar met meer dan 4.400 procent: dat is waanzinnig‘, vertelt Dimitri O.

‘We focussen sinds kort ook op B2B-sales, namelijk bedrijven die hun medewerkers, klanten of gasten op events een leuk cadeau willen geven.’ Het levert Loop Earplugs dit jaar opnieuw de bekroning op voor snelstgroeiende Belgische tech scale-up in de categorie Life Sciences & Health Care van  Deloitte’s Technology Fast 50. En het hoogtepunt van het succesverhaal moet nog komen, aldus de oprichters.

Nieuwste productlijn en vooruitblik naar 2024

‘Vaak zijn mensen positief verrast wanneer ze ontdekken dat gehoorbescherming ook cool en kwalitatief kan zijn.’

Dimitri O
Medeoprichter van Loop Earplugs

Er wordt bijvoorbeeld veel verwacht van de Loop Switch, de nieuwste productlijn die op 10 oktober werd gelanceerd. Dimitri O: ‘Deze oordopjes zijn eigenlijk drie oplossingen in één. Ze bieden drie niveaus van geluidsdemping, van licht naar medium tot sterk.’

Door de earplugs tijdens het dragen te draaien, krijgen mensen een reductie van het omgevingslawaai van -17dB waarbij nog vlot gesprekken gevoerd kunnen worden, van -21dB perfect voor topsound tijdens optredens, of van -25dB om te focussen op werk of studies. ‘We willen de komende jaren nog meer inzetten op lifestyle en design’, vertelt Dimitri O.

‘We merken dat onze producten conversation starters zijn. Vaak zijn mensen positief verrast wanneer ze ontdekken dat gehoorbescherming ook cool en kwalitatief kan zijn. Dat mond-tot-mondreclame aspect willen we zo goed mogelijk benutten.’ Voor 2024 staan daarvoor een aantal coole samenwerkingen met artiesten en designers op stapel. ‘Helaas mogen we daar in dit stadium nog weinig over vertellen, maar de resultaten zullen gegarandeerd uniek zijn.’

Strijd tegen geluidsvervuiling

Loop Earplugs heeft vandaag vestigingen in Antwerpen, Amsterdam, New York en Shanghai. Van 10 medewerkers in 2021 groeide het personeelsbestand naar meer dan 200 vandaag.

Advertentie

Deloitte Fast 50 bestaat 10 jaar. Waar wil Loop Earplugs graag staan binnen 10 jaar?
Dimitri O: ‘Over tien jaar willen we dat alle stigma’s rond het dragen van gehoorbescherming van de baan zijn. En dat oordopjes gebruiken bij lawaai even normaal is als het opzetten van een zonnebril bij fel licht.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.