Technord was voor de volle 100 procent een familiebedrijf toen het besliste om zijn werknemers de kans te geven aandeelhouder te worden. Een keuze die niet zozeer was ingegeven door vragen rond de bedrijfsoverdracht, maar de organisatie vooral sterker moest maken. Een logisch gevolg ook van het Technord-DNA, waarin transparantie en inclusie een grote rol spelen.
De 400 werknemers van Technord kregen de kans om aandeelhouder te worden van 20 procent van het kapitaal van het bedrijf. 260 werknemers – 65 procent – gingen daarop in en richten een aandeelhoudersvereniging op. Samen bezitten ze 20 procent van het kapitaal. De overige 80 procent blijft in handen van de familie Foucart.
Waarom deed Technord dit? ‘We zijn actief in elektrotechniek, een hoogtechnologische sector waarin talent schaars is. Het
werknemersaandeelhouderschap helpt om medewerkers aan ons bedrijf te binden, en om nieuwe werknemers aan te trekken’, zegt CEO Philippe Foucart.
‘We doen overigens al drie decennia aan wat wij ‘socio-economisch management’ noemen. We hebben onze werknemers altijd al betrokken bij de besluitvorming. Transparantie is bij ons nooit een holle term geweest.’
Onze werknemers zijn altijd al betrokken geweest in het besluitvormingsproces. Transparantie is bij ons nooit een hol woord geweest.
Ook inclusie was belangrijk in dit traject. ‘We hebben veel met onze medewerkers overlegd, organiseerden Q&A-sessies en een grote kick-off in een bioscoopzaal waar we alle werknemers samenbrachten. Iedereen kreeg evenveel kans om aandeelhouder te worden, zelfs personen die net waren aangeworven. In de toekomst trekken we die grens op naar één jaar anciënniteit.’
Steeds een lengte voorsprong
Technord is voor het derde jaar op rij laureaat van het Best Managed Companies-programma. ‘De vooruitgang die het bedrijf sinds het eerste jaar boekte, is aanzienlijk’, zegt Caroline Stevens, die Technord vanaf het begin heeft begeleid als Best Managed Companies-coach.
‘Het collaboratief management bij Technord is steeds sterker geworden, met een stroom van bottom-up beslissingen die hun weg vinden doorheen de organisatie. Uit de waarden en het DNA van zowel het management als de werknemers blijkt bijvoorbeeld dat milieu-impact een van de voornaamste bezorgdheden is.’
Een andere sterkte van het bedrijf is de constante zoektocht naar innovatie om de concurrentie een stap voor te zijn en zo op lange termijn een belangrijke speler te blijven.
Technord zet de bedreigingen binnen zijn sector om in kansen. Dat is een van hun sterktes.
‘Technord zet de bedreigingen binnen zijn sector om in kansen’, zegt Caroline Stevens. ‘Kunstmatige intelligentie zorgt bijvoorbeeld voor nieuwe mogelijkheden waardoor Technord zich met de besten kan meten. Het Technord van vandaag is niet meer hetzelfde bedrijf dat ik drie jaar geleden leerde kennen.’
Die wil om steeds een stap verder te gaan, verklaart ook de deelname van het bedrijf aan het Best Managed Companies-programma van Deloitte Private, Econopolis en KU Leuven.
‘Nooit op onze lauweren rusten, uitgedaagd worden, feedback krijgen om beter te worden en zo aan de top van onze sector blijven: dit traject heeft ons veel geholpen en weerspiegelt wie we zijn’, besluit Philippe Foucart. ‘Het is de kroon op een werk van lange adem, net als ons werknemersaandeelhouderschap.’