Met zijn ‘Smart Factory of the Future’ en constante stroom aan nieuwe innovaties toont Best Managed Companies Gold label-laureaat Locinox dat strategische investeringen op de lange termijn zowel de groei als de concurrentiekracht verstevigen. CEO Bram Dieryckx onthult het geheim achter dit succes. ‘Onze focus op de toekomst heeft ons tot wereldleider in onze sector gemaakt.’
Het Waregemse Locinox is de voorbije jaren doorgestoten tot de wereldtop in een niche van de poort- en hekwerkindustrie. Het bedrijf staat bekend om zijn voortdurende innovaties in het ontwikkelen en produceren van (elektro-)mechanische sloten en toegangscontrole-oplossingen. Die positie dankt het bedrijf aan zijn scherpe focus op langetermijninvesteringen.
‘Onze groei wordt sterk gedreven door nieuwe producten’, zegt Bram Dieryckx. ‘In de eerste plaats investeren we via onze research & development in de toekomst.’ Dat leidt tot heel wat patenten waarmee Locinox al die inspanningen op de lange termijn beschermt. ‘We stellen zo de toekomst van onze producten én die van ons bedrijf veilig.’
Locinox 4.0
Recent nam Locinox een vooruitstrevend nieuw gebouw in dienst: Locinox 4.0. Dat is een innovatiehub met een ultramoderne afdeling voor onderzoek en ontwikkeling, in combinatie met een bijna-energieneutrale productiesite (BEN) die alle productieprocessen op elkaar afstemt en digitaliseert.
Als we écht overtuigd zijn van een investering op de lange termijn, dan durven we die ook te nemen.
Bram Dieryckx: ‘Via het bijhorende slimme logistieke centrum kunnen we heel snel, flexibel en betrouwbaar binnen de 24 uur producten leveren aan onze klanten. Dat leidt tot een nog sterkere klantenervaring. Afhankelijk van de marktvraag kunnen we snel onze capaciteit opdrijven of verminderen; wat ons zeer agile maakt.’
Focus op morgen
‘Zowel de middellange- als de langetermijninvesteringen van dit bedrijf zijn indrukwekkend’, bemerkt Anne-Line Servaes, die als Best Managed Companies-coach Locinox de voorbije jaren opvolgde. ‘Bovendien zijn ze sterk verankerd in een ambitieus strategisch plan. Durven investeren zit in het DNA. Zo realiseert Locinox een constante flow van innovatie, waarmee het zijn internationale groei faciliteert en opportuniteiten creëert.’
Door te investeren in zijn ‘Smart Factory of the Future’ kan Locinox de komende jaren nog verder groeien, want de capaciteit van de productie en de logistieke afdelingen zijn perfect uitbreidbaar. ‘Groeien met een factor 3 wordt haalbaar op deze manier’, klinkt het bij de CEO.
Locinox realiseert een constante flow van innovatie, waarmee het zijn internationale groei faciliteert en opportuniteiten creëert.
‘Dit bedrijf is wat betreft zijn langetermijninvesteringen meer dan matuur’, beklemtoont Anne-Line Servaes. ‘We hebben het management op dat vlak tijdens het voorbije Best Managed Companies-traject wel gechallenged op de haalbaarheid en de verwachte groei. Ook hier heeft het management een duidelijk plan voor ogen.’
Menselijke beslissingen, menselijk bedrijf
Daadkracht, geloven in morgen en een strategische fit zijn uiteraard niet de enige elementen die nodig zijn bij doordachte langetermijninvesteringen. ‘We wegen onze investeringen uiteraard ook af op het vlak van hun kostprijs en return on investment’, verduidelijkt Bram Dieryckx. ‘Al verzanden we evenmin in overdreven analyses en cijfersimulaties. Als we overtuigd zijn van een investering op de lange termijn, durven we die ook te nemen als die in lijn ligt met ons strategisch groeiplan.’
Tot slot beschouwt Locinox de zichtbaarheid en media-aandacht die voortkomen uit het Best Managed Companies-label niet alleen als een middel om de merkbekendheid bij potentiële klanten te vergroten. Volgens de CEO is het ook een manier om het werkgeversimago te versterken. ‘Dat is cruciaal: want onze mensen zijn de drijvende krachten achter onze innovatie en ons bedrijf.’